از شایعه سازی درباره «کرونا» بپرهیزیم
یک کارشناس حوزه رسانه گفت: بخشی از معضلات مربوط به بیماری کرونا ناشی از انتشار اخبار و شایعات نادرست است که به دلیل کمی سوادی رسانه ای جامعه شاهد چنین وضعیتی هستیم.
به گزارش پول نیوز، «محمدصادق افراسیابی»، مؤسس انجمن سواد رسانه ای ایران گفت: گاهی اوقات شاهد یک نوع مبالغه در تعریف نقش و جایگاه سواد رسانه ای در حل بحران ها هستیم در حالیکه بنده از سال ها پیش تاکید داشتم که لازم است افزایش سواد عمومی جامعه در سه حوزه مد نظر قرار گیرد و آن سه حوزه را افزایش سواد مالی، سواد سلامت و سواد رسانه ای عنوان کرده بودم.
وی افزود: نتیجه مطالعات بنده که در سال ۱۳۸۷ به دبیرخانه همایش بین المللی دکترین مهدویت ارائه شد و در آن همایش عنوان برتر را کسب کرد، بیانگر آن است که توجه به سه حوزه برای تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران ضروری است که می توان به افزایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی عموم مردم، افزایش سواد مالی و افزایش سواد سلامت اشاره کرد.
این کارشناس حوزه رسانه ادامه داد: این سه حوزه دقیقا همان سه حوزه ای است که دشمن در این عرصه ها برای مواجهه جدی و جنگ آشکار و پنهان با نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه ریزی کرده است که اگر به یک عرصه توجه کنیم و از دو عرصه ی دیگر غافل بمانیم، ممکن است دچار مشکلاتی در نحوه حکمرانی شویم.
آثار کم سوادی مالی در ترکیب با کم سوادی سلامت در ترکیب با کم سوادی رسانه ای را می توان در خرید غیر ضروری ماسک بهداشتی مشاهده کرد
منبع: فارس
این مدرس دانشگاه سوره تصریح کرد: در سال ۹۸ شاهد نقش کم سوادی رسانه ای، کم سوادی مالی و کم سوادی سلامت عموم مردم در تشدید بحران هایی هستیم که می توانست و می تواند با هزینه بسیار کمتری مدیریت شود، اما کم سوادی عموم مردم در سه عرصه ی مذکور باعث شد تا هزینه مدیریت بحران های اقتصادی و اجتماعی برای کشور و نظام افزایش یابد.
افراسیابی تاکید کرد: بخشی از معضلات مربوط به بیماری کورونا ناشی از انتشار اخبار و شایعات نادرست است که به دلیل کمی سوادی رسانه ای جامعه شاهد چنین وضعیتی هستیم و بخشی از ناتوانی مردم برای غلبه بر این بیماری نیز ناشی از کمبود سواد سلامت است که باعث شده است برخی اصول اولیه بهداشت و سلامت فردی و اجتماعی توسط مردم رعایت نشود و همین امر باعث پیشرفت بیماری کورونا در ایران شده است.
وی افزود: آثار کم سوادی مالی در ترکیب با کم سوادی سلامت در ترکیب با کم سوادی رسانه ای را می توان در خرید غیر ضروری ماسک بهداشتی مشاهده کرد که قشر طبقه متوسط در حالیکه هزینه های ضروری تری برای زندگی خود دارد به دلیل برخی تبلیغات نادرست در فضای مجازی به خرید انبوه ماسک روی آورده و باعث گران شدن این کالا در بازار می شود؛ در حالیکه تنها اگر کسانی که دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند و یا نسبت به ابتلای خود به کورونا تردید دارند، از ماسک استفاده کنند، کافی است و این حجم از تقاضای ماسک بهداشتی ناشی از کمبود سه سواد مذکور در جامعه است.