حجتالاسلام دکتر حسن سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تبریک عید بزرگ مبعث اظهار داشت: رسول اکرم (ص) خورشیدی پرفروغ در عالم انسانی است که حقایق را به انسانها منتقل میکند و از نظر ترسیم نقشی که در هدایت بشر دارد، در خور توجه است.
وی افزود: آن بزرگوار به خزانه علم الهی اتصال دارد، با معدن و سرچشمه علم الهی در ارتباط است و چون خلیفه الهی با حقایق جهان در ارتباط است.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: نباید پیامبر را به عنوان نابغه معرفی کنیم شخصیت و جایگاه وی فراتر از نوابغ است اگر همه نوابغ دنیا را کنار هم جمع کنیم این تعبیر قرآن مبنی بر «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ» درباره پیامبر صادق است و همه نوابغ در برابر حضرت رسول درس ناخواندهاند.
حجتالاسلام سعیدی ادامه داد: از این رو چهرههایی مانند بوعلی وقتی در عرصه تفکر به جایگاهی می رسند و تفکر آنها اوج میگیرد سخن خود را مستند به احادیث پیامبر میکنند از جهتی دیگر حضرت رسول اگر به عنوان خاتم شمرده میشود این خاتمیت هم خاتمیت زمانی نیست در راستای همان مساله قبلی است.
وی بیان داشت: پیامبر علاوه بر اینکه همه کمالات را دارد قطب تمام پیامبران الهی و خلیفه اسمالله است و جایی برای دیگری باقی نمیماند، حقایقی نمانده که پیامبر به آن دست نیافته و دیگری پس از پیامبر به آن دست یافته باشد یا بیابد و راز اینکه پیامبر خاتم است همین بوده که پیامبر نماینده اسم الله به عنوان جامعترین اسم الهی است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: شخصیت پیامبر محصول یک جامعه آکادمیک نیست که بگوییم فارغ التحصیل یک نظام علمی است و در واقع هیچ کسی در هیچ جای تاریخ نگفته پیامبر نزد دانشمندی رفته و از او علومی فراگیر شده بود و اتصال با حقیقت خداوند و مقام علم الهی پیامبر بر اثر ارتباط با آن دانشمند حاصل شده باشد.
حجتالاسلام سعیدی تصریح کرد: حضرت علی در خطبه ۱۰۴ نهج البلاغه میفرماید پیامبر در جامعهای مبعوث شد که هیچ کسی در جامعه جزیرهالعرب در نظام علمی و به تعبیر امروزی در نظام دانشگاهی یا حوزی و… رشد آن چنان قابل توجهی نداشت و کسی در آن جایگاه نبود که ادعای پیامبری داشته باشد.
وی افزود: همچنین حضرت علی (ع) در ترسیم آن شرایط میفرمایند «مردم در گرداب جهالت، حیرت و سرگردانی بودند در این شرایط اجتماعی اگر دانشمندان هم بودند، لب فروبستند و چراغ هدایت بی فروغ بود، مدتها از بعثت پیامبران پیشین گذشته بود و فتنههای جنگ و منازعات اجتماعی فراگیر شد و آتش جنگ از هر سو زبانه میکشید و درخت فتنه هم میوه خود را از هر سو به جامعه تحویل میداد اینجا پیامبر به عنوان امین وحی الهی مبعوث رسالت شد».
رهآورد بعثت چه بود؟
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی افزود: رهآوردهای بعثت را میتوان در چند بخش قلمداد کرد مهمترین آن قرآنی است که سرچشمه دانشها و به تعبیر حضرت امیر مانند رودی خروشان است که همه را هدایت میکند، بهار دلهای فقیهان و سراسر نور است و تشنگان حقایق را سیراب میکند.
حجتالاسلام سعیدی یادآور شد: در واقع بعثت باعث شد استبداد حاکم بر آن زمان به ذلت کشیده شود، شکافهای اجتماعی و درگیریها جای خود را به وحدت دهد و آتشهای خشم و کینه و نفرت به جایگاهی برسد که این انسانها نسبت به یکدیگر رئوف و مهربان شوند.
وی عنوان کرد: همچنین ارزشهای انسانی هم اعتلا پیدا کرد به گونهای که جامعه جاهلیت وجود دختر را ننگ میشمردند، اما ارزشها عوض شد و دختر را به عنوان ریحانه به معنای گل خوشبو معرفی شد البته در تمدن معاصر و جاهلیت نوین به گونهای زیر پوشش تمدن، زن را اسیر کردند و به عنوان وسیلهای برای سودجویی کمپانیها و کارتلها در بند دام اسارت مدرن گرفتار کردند که نشان میدهد که رسالت پیامبر در راستای نجات انسانهای گرفتار باید بیشتر به گوش جهانیان رسانده شود.
خلقیات پیامبر خاتم
حجت الاسلام سعیدی درباره اخلاق فردی و اجتماعی رسول اکرم گفت: وقتی از عایشه سوال میشد پیامبر چه اخلاقی داشت عایشه میگفت پیامبر قرآن مجسم بود و عدالت را در رفتار اجتماعی رعایت میکرد، پیامبر میان روستایی و شهری و فقیر و غنی فرقی نمیگذاشت و برایش فرقی نداشت این فرد وابسته به کدام طبقه اجتماعی است.
وی افزود: همچنین پیامبر در جایگاهی قرار داشت موقعیت اجتماعی هرگز او را فریب نمیداد و پیوسته منش متواضعانه را در شرایط گوناگون از یاد نمیبرد، در اخلاق پیامبر نقل شده هنگامی که میخواست بر وسیلهای (ابسب و شتر) بنشیند برای آن حضرت مهم نبود که زین و پالان آن مرکب چه باشد؛ اما امروز گاهی میبینیم در جامه گرفتار همین قید و بند موقعیتهای اجتماعی هستیم و ما که داعیهدار پیروی هستیم باید به این مهم توجه کنیم زیرا پیامبر برترین الگو برای جهان هستند که باید به آن بزرگوار اقتدا کنیم.
این استاد دانشگاه بیان داشت: پیامبر توصیههای بسیاری دارند که میتوان به نهج الفصاحه و دیگر کتب که در حوزه زندگی فردی و اجتماعی بسیار راهگشا است رجوع شود، نکاتی از آن حضرت در باب سبک زندگی نقل شده که میتواند چراغی فرا راه زندگی فردی و اجتماعی باشد همچنین یکی از نکاتی که آن حضرت مطرح کرده این است بکوشیم همیشه به یاد خدا باشیم چه در گشایشها و چه سختیها و این آموزه در شرایطی که جامعه در آن قرارداد میتواند پیام مهمی باشد.
حجتالاسلام سعیدی عنوان کرد: حضرت فرمودند سعی کنید ارتباط با خدا را قطع نکنید چه در شرایط سخت و دشوار قرار گرفته باشید یا نه، همچنین کارهای نیک را هرگز کوچک نشمارید و به آن اقدام بورزید؛ در حوزه روابط خانوادگی هم فرمودند حقوق زنان را از یاد نبرید و در این جهت سعی کنید دستوات الهی را به خوبی عمل کنید.
وی ادامه داد: ایشان فرمودند که در مورد فرزندان عدالت را رعایت کنید، در روابط اجتماعی به دیگران ستم نکنید و از نفرین انسان مظلوم بترسید؛ همچنین در عرصه تحکیم روابط اجتماعی فرمودند خداوند در قیامت به دو گروه توجه نمیکند افرادی که با خویشاوندان خود قطع ارتباط کنند و دیگر اینکه نسبت به همسایهای که در مجاورت او است بداخلاقی کند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر انسان بخواهد در راستای کمال حقیقی خود گام بردارد و به کمال شایسته خود برسد، آن کمال هیچ منبع و مرجعی جز روی آوردن به پیامهای بعثت ندارد که حضرت در چنین موقعیتی از سوی خداوند به عنوان آخرین و برترین پیامبر برای راهنمایی جامعه بشری مبعوث شده امیدواریم خداوند توفیق دهد در سایه عمل به دستورات پیامبر عظیم الشان اسلام در راستای کمال شایسته انسانی خود بیش از پیش گام برداریم.
حجتالاسلام دکتر حسن سعیدی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تبریک عید بزرگ مبعث اظهار داشت: رسول اکرم (ص) خورشیدی پرفروغ در عالم انسانی است که حقایق را به انسانها منتقل میکند و از نظر ترسیم نقشی که در هدایت بشر دارد، در خور توجه است.
وی افزود: آن بزرگوار به خزانه علم الهی اتصال دارد، با معدن و سرچشمه علم الهی در ارتباط است و چون خلیفه الهی با حقایق جهان در ارتباط است.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: نباید پیامبر را به عنوان نابغه معرفی کنیم شخصیت و جایگاه وی فراتر از نوابغ است اگر همه نوابغ دنیا را کنار هم جمع کنیم این تعبیر قرآن مبنی بر «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ» درباره پیامبر صادق است و همه نوابغ در برابر حضرت رسول درس ناخواندهاند.
حجتالاسلام سعیدی ادامه داد: از این رو چهرههایی مانند بوعلی وقتی در عرصه تفکر به جایگاهی می رسند و تفکر آنها اوج میگیرد سخن خود را مستند به احادیث پیامبر میکنند از جهتی دیگر حضرت رسول اگر به عنوان خاتم شمرده میشود این خاتمیت هم خاتمیت زمانی نیست در راستای همان مساله قبلی است.
وی بیان داشت: پیامبر علاوه بر اینکه همه کمالات را دارد قطب تمام پیامبران الهی و خلیفه اسمالله است و جایی برای دیگری باقی نمیماند، حقایقی نمانده که پیامبر به آن دست نیافته و دیگری پس از پیامبر به آن دست یافته باشد یا بیابد و راز اینکه پیامبر خاتم است همین بوده که پیامبر نماینده اسم الله به عنوان جامعترین اسم الهی است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: شخصیت پیامبر محصول یک جامعه آکادمیک نیست که بگوییم فارغ التحصیل یک نظام علمی است و در واقع هیچ کسی در هیچ جای تاریخ نگفته پیامبر نزد دانشمندی رفته و از او علومی فراگیر شده بود و اتصال با حقیقت خداوند و مقام علم الهی پیامبر بر اثر ارتباط با آن دانشمند حاصل شده باشد.
حجتالاسلام سعیدی تصریح کرد: حضرت علی در خطبه ۱۰۴ نهج البلاغه میفرماید پیامبر در جامعهای مبعوث شد که هیچ کسی در جامعه جزیرهالعرب در نظام علمی و به تعبیر امروزی در نظام دانشگاهی یا حوزی و… رشد آن چنان قابل توجهی نداشت و کسی در آن جایگاه نبود که ادعای پیامبری داشته باشد.
وی افزود: همچنین حضرت علی (ع) در ترسیم آن شرایط میفرمایند «مردم در گرداب جهالت، حیرت و سرگردانی بودند در این شرایط اجتماعی اگر دانشمندان هم بودند، لب فروبستند و چراغ هدایت بی فروغ بود، مدتها از بعثت پیامبران پیشین گذشته بود و فتنههای جنگ و منازعات اجتماعی فراگیر شد و آتش جنگ از هر سو زبانه میکشید و درخت فتنه هم میوه خود را از هر سو به جامعه تحویل میداد اینجا پیامبر به عنوان امین وحی الهی مبعوث رسالت شد».
رهآورد بعثت چه بود؟
دانشیار دانشگاه شهید بهشتی افزود: رهآوردهای بعثت را میتوان در چند بخش قلمداد کرد مهمترین آن قرآنی است که سرچشمه دانشها و به تعبیر حضرت امیر مانند رودی خروشان است که همه را هدایت میکند، بهار دلهای فقیهان و سراسر نور است و تشنگان حقایق را سیراب میکند.
حجتالاسلام سعیدی یادآور شد: در واقع بعثت باعث شد استبداد حاکم بر آن زمان به ذلت کشیده شود، شکافهای اجتماعی و درگیریها جای خود را به وحدت دهد و آتشهای خشم و کینه و نفرت به جایگاهی برسد که این انسانها نسبت به یکدیگر رئوف و مهربان شوند.
وی عنوان کرد: همچنین ارزشهای انسانی هم اعتلا پیدا کرد به گونهای که جامعه جاهلیت وجود دختر را ننگ میشمردند، اما ارزشها عوض شد و دختر را به عنوان ریحانه به معنای گل خوشبو معرفی شد البته در تمدن معاصر و جاهلیت نوین به گونهای زیر پوشش تمدن، زن را اسیر کردند و به عنوان وسیلهای برای سودجویی کمپانیها و کارتلها در بند دام اسارت مدرن گرفتار کردند که نشان میدهد که رسالت پیامبر در راستای نجات انسانهای گرفتار باید بیشتر به گوش جهانیان رسانده شود.
خلقیات پیامبر خاتم
حجت الاسلام سعیدی درباره اخلاق فردی و اجتماعی رسول اکرم گفت: وقتی از عایشه سوال میشد پیامبر چه اخلاقی داشت عایشه میگفت پیامبر قرآن مجسم بود و عدالت را در رفتار اجتماعی رعایت میکرد، پیامبر میان روستایی و شهری و فقیر و غنی فرقی نمیگذاشت و برایش فرقی نداشت این فرد وابسته به کدام طبقه اجتماعی است.
وی افزود: همچنین پیامبر در جایگاهی قرار داشت موقعیت اجتماعی هرگز او را فریب نمیداد و پیوسته منش متواضعانه را در شرایط گوناگون از یاد نمیبرد، در اخلاق پیامبر نقل شده هنگامی که میخواست بر وسیلهای (ابسب و شتر) بنشیند برای آن حضرت مهم نبود که زین و پالان آن مرکب چه باشد؛ اما امروز گاهی میبینیم در جامه گرفتار همین قید و بند موقعیتهای اجتماعی هستیم و ما که داعیهدار پیروی هستیم باید به این مهم توجه کنیم زیرا پیامبر برترین الگو برای جهان هستند که باید به آن بزرگوار اقتدا کنیم.
این استاد دانشگاه بیان داشت: پیامبر توصیههای بسیاری دارند که میتوان به نهج الفصاحه و دیگر کتب که در حوزه زندگی فردی و اجتماعی بسیار راهگشا است رجوع شود، نکاتی از آن حضرت در باب سبک زندگی نقل شده که میتواند چراغی فرا راه زندگی فردی و اجتماعی باشد همچنین یکی از نکاتی که آن حضرت مطرح کرده این است بکوشیم همیشه به یاد خدا باشیم چه در گشایشها و چه سختیها و این آموزه در شرایطی که جامعه در آن قرارداد میتواند پیام مهمی باشد.
حجتالاسلام سعیدی عنوان کرد: حضرت فرمودند سعی کنید ارتباط با خدا را قطع نکنید چه در شرایط سخت و دشوار قرار گرفته باشید یا نه، همچنین کارهای نیک را هرگز کوچک نشمارید و به آن اقدام بورزید؛ در حوزه روابط خانوادگی هم فرمودند حقوق زنان را از یاد نبرید و در این جهت سعی کنید دستوات الهی را به خوبی عمل کنید.
وی ادامه داد: ایشان فرمودند که در مورد فرزندان عدالت را رعایت کنید، در روابط اجتماعی به دیگران ستم نکنید و از نفرین انسان مظلوم بترسید؛ همچنین در عرصه تحکیم روابط اجتماعی فرمودند خداوند در قیامت به دو گروه توجه نمیکند افرادی که با خویشاوندان خود قطع ارتباط کنند و دیگر اینکه نسبت به همسایهای که در مجاورت او است بداخلاقی کند.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر انسان بخواهد در راستای کمال حقیقی خود گام بردارد و به کمال شایسته خود برسد، آن کمال هیچ منبع و مرجعی جز روی آوردن به پیامهای بعثت ندارد که حضرت در چنین موقعیتی از سوی خداوند به عنوان آخرین و برترین پیامبر برای راهنمایی جامعه بشری مبعوث شده امیدواریم خداوند توفیق دهد در سایه عمل به دستورات پیامبر عظیم الشان اسلام در راستای کمال شایسته انسانی خود بیش از پیش گام برداریم.