به گزارش خبرنگار مهر، قطعه موسیقی انتظار قبل از شروع اخبار سراسری شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون در دهههای شصت و هفتاد، این روزها یادآور تیکتاک آرامشبخش منتهی به آغاز اخبار در آن سالهای ملتهب اما خاطرهساز است.
این موسیقی شاید از آرامش بخشترین و جذابترین ملودیهایی بود که در سالهایی که کشور درگیر التهابات و اضطرابهای ناشی از دوران هشت ساله دفاع مقدس بود، چند ثانیه مانده به شروع اخبار بیننده را به حضور در فضای آرام دعوت میکرد تا به نوعی مقدمه ورود او به بخش اخبار روزانه باشد. خبرهایی که اغلب آنها ملهم از شرایط دشوار روزهایی بود که بوی حماسه و باروت میداد.
شاید امزوز شنیدن این قطعه موسیقی روی تصویر ثابت دکل فرستنده معروف قرمز و سفید سازمان صدا و سیما که هنوز در مسیر منتهی به استودیوهای شبکههای خبر و جام جم وجود دارد و تنها عنصر محرک آن حرکت عقربههای ثانیهشمار برای آغاز اخبار بود، برای نسل جدید ملالآور، بی هیجان و بسیار عادی جلوه کند اما در سالهایی نهچندان دور حکم نوای انتظار برای اطلاع از داغترین خبرها و تحولات روز ایران و جهان را داشت.
شنیدن این موسیقی در زمانی که نه اینترنتی وجود داشت و نه فضای مجازی که لاقل بتوان فهمید صاحب اثر کیست، برای خیلی بینندگان و شنوندگان جذابیتی خاص داشت همین جذابیت هم سبب شده که پس از سالها نتوانند آن را در ذهنهای پرخاطره خود به فراموشی بسپارند. یک موسیقی با تمی آرام که تداعیکننده حرکت ماهیها در دل اقیانوسها و دریاها و یا اشکالی از این دست بود که خالق آن بعدها در ایران بیشتر شناخته شد و آنچنان آثارش محبوبیت فراگیری پیدا کرد که یکی از ستارههای بازار موسیقی ایران شد.
قطعه موسیقیای که آن سالها قبل از پخش اخبار سراسری شبکههای ۱ و ۲ رسانه ملی و رادیو پخش میشد در واقع بخشی از قطعه «حیات وحش» یا «Apocalypse des Animaux» اثر آهنگسازی یونانی با نام عجیب و غریب «ایوانجلوس اودیسیوس پاپاثاناسیو» ملقب به «ونجلیس» بود که در سال ۱۹۷۳ توسط وی تولید و ارائه شد.
موسیقیای که به قدری دلنشین بود که در آن دوران که کپی رایت و مسائلی از این دست چندان موضوعیت نداشت، تبدیل به موسیقی قبل از آغاز خبر شد.
البته ماندگاری آثار ونجلیس در گوش شنیداری مخاطبان ایرانی علاقه مند به سبک «نیو ایج» فقط محدود به این ملودی خاطرهانگیز نمیشود، بلکه بعدها از این ستاره موسیقی یونان آثار ماندگاری در دنیای موسیقی تولید شد که هریک از آنها میتواند دربرگیرنده خاطرات ماندگاری باشد؛ آثاری همچون موسیقی فیلم «فتح بهشت - کریستف کلمب»، «ارابههای آتش» و فیلمهای مستندی درباره حیات وحش که به طور حتم نقش غیرقابل انکاری در پدید آمدن یک سبک ویژه موسیقایی در ساخت موسیقی فیلم داشتند.
به گزارش خبرنگار مهر، قطعه موسیقی انتظار قبل از شروع اخبار سراسری شبکههای مختلف رادیو و تلویزیون در دهههای شصت و هفتاد، این روزها یادآور تیکتاک آرامشبخش منتهی به آغاز اخبار در آن سالهای ملتهب اما خاطرهساز است.
این موسیقی شاید از آرامش بخشترین و جذابترین ملودیهایی بود که در سالهایی که کشور درگیر التهابات و اضطرابهای ناشی از دوران هشت ساله دفاع مقدس بود، چند ثانیه مانده به شروع اخبار بیننده را به حضور در فضای آرام دعوت میکرد تا به نوعی مقدمه ورود او به بخش اخبار روزانه باشد. خبرهایی که اغلب آنها ملهم از شرایط دشوار روزهایی بود که بوی حماسه و باروت میداد.
شاید امزوز شنیدن این قطعه موسیقی روی تصویر ثابت دکل فرستنده معروف قرمز و سفید سازمان صدا و سیما که هنوز در مسیر منتهی به استودیوهای شبکههای خبر و جام جم وجود دارد و تنها عنصر محرک آن حرکت عقربههای ثانیهشمار برای آغاز اخبار بود، برای نسل جدید ملالآور، بی هیجان و بسیار عادی جلوه کند اما در سالهایی نهچندان دور حکم نوای انتظار برای اطلاع از داغترین خبرها و تحولات روز ایران و جهان را داشت.
شنیدن این موسیقی در زمانی که نه اینترنتی وجود داشت و نه فضای مجازی که لاقل بتوان فهمید صاحب اثر کیست، برای خیلی بینندگان و شنوندگان جذابیتی خاص داشت همین جذابیت هم سبب شده که پس از سالها نتوانند آن را در ذهنهای پرخاطره خود به فراموشی بسپارند. یک موسیقی با تمی آرام که تداعیکننده حرکت ماهیها در دل اقیانوسها و دریاها و یا اشکالی از این دست بود که خالق آن بعدها در ایران بیشتر شناخته شد و آنچنان آثارش محبوبیت فراگیری پیدا کرد که یکی از ستارههای بازار موسیقی ایران شد.
قطعه موسیقیای که آن سالها قبل از پخش اخبار سراسری شبکههای ۱ و ۲ رسانه ملی و رادیو پخش میشد در واقع بخشی از قطعه «حیات وحش» یا «Apocalypse des Animaux» اثر آهنگسازی یونانی با نام عجیب و غریب «ایوانجلوس اودیسیوس پاپاثاناسیو» ملقب به «ونجلیس» بود که در سال ۱۹۷۳ توسط وی تولید و ارائه شد.
موسیقیای که به قدری دلنشین بود که در آن دوران که کپی رایت و مسائلی از این دست چندان موضوعیت نداشت، تبدیل به موسیقی قبل از آغاز خبر شد.
البته ماندگاری آثار ونجلیس در گوش شنیداری مخاطبان ایرانی علاقه مند به سبک «نیو ایج» فقط محدود به این ملودی خاطرهانگیز نمیشود، بلکه بعدها از این ستاره موسیقی یونان آثار ماندگاری در دنیای موسیقی تولید شد که هریک از آنها میتواند دربرگیرنده خاطرات ماندگاری باشد؛ آثاری همچون موسیقی فیلم «فتح بهشت - کریستف کلمب»، «ارابههای آتش» و فیلمهای مستندی درباره حیات وحش که به طور حتم نقش غیرقابل انکاری در پدید آمدن یک سبک ویژه موسیقایی در ساخت موسیقی فیلم داشتند.