شهردار تهران بر لزوم بازچرخانی و استفاده مجدد آب درتهران تاکید کرد.
به گزارش ایسنا، پیروز حناچی در آیین مبادله تفاهم نامه ساخت تصفیه خانه فاضلاب خرگوش دره منطقه ۲۲ میان شهرداری تهران و شرکت آب و فاضلاب استان تهران، گفت: فاضلاب تهران مقرر بود به بخشهای جنوبی هدایت شود و درآنجا جمع آوری و تصفیه شود که در عمل این کار با دشواریهای بسیاری روبرو بود لذا تصفیه خانههای محلی جایگزین این موضوع شده که این مهم نیز جز با همکاری شهرداری تهران محقق نخواهد شد.
وی ادامه داد: در حقیقت در اولویت برنامههای شورا و شهرداری تهران نیز کمک برای احداث تصفیه خانههای محلی اهمیت ویژهای دارد. نگاه زیست محیطی شورا در همه حوزهها به صورت محسوس دیده میشود که یکی از این حوزهها موضوع آب و بازچرخانی آن است. به این ترتیب سیاستها را به گونهای اجرا میکنیم که کمک کنیم با چند بار بازچرخانی آب این نعمت مجددا مورد استفاده قرار گیرد.
شهردار تهران با اشاره به این که سالانه شهروندان تهرانی به طور متوسط حدود یک میلیارد متر مکعب آب مصرف میکنند افزود: در تهران حدود ۶۰۰ رشته قنات وجود داشته که به دلیل عدم لایروبی و مشکلات دیگر بسیاری از آنها از بین رفته و در حال حاضر ۱۵۰ قنات فعال در تهران داریم، لذا با تدبیر عقلانی می توانیم بهره وری بهتری از این نعمت الهی داشته باشیم.
وی ادامه داد: توسعه کالبدی در تهران متوقف نشده و این به معنای افزایش مصرف آب است که باید با برنامه ریزی مناسب در جهت تامین آب مورد نیاز گام برداریم. امیدواریم به سمت بازچرخانی آب حرکت کنیم.
وی تاکید کرد: رودخانه عظیم در غرب تهران به نام کن وجود دارد که وقتی از محدوده تهران خارج میشود دبی آن به اندازه یک رودخانه خروشان است که البته با فاضلاب نیز همراه میشود و در فشافویه به اوج خود میرسد. شاید یکی از علل بوی نامطبوع در آن محدوده را نیز همین موضوع دانست.
ساخت و سازهای بی رویه در سنوات گذشته بسیاری شبکههای آب تهران را دچار اخلال کرده وقتی که مسیر آب مسدود میشود به صورت طبیعی آب مسیر خود را باز میکند. امیدواریم با پیگیری شبکه قناتهای تهران حوادث ناشی از آب را به حداقل برسانیم. البته در بارشهای شدید اخیر سیل و آب گرفتگی نمیبینیم که این موضوع ناشی از اجرای طرح ساماندهی آبهای سطحی است.
حناچی بار دیگر با تاکید بر لزوم بازچرخانی آب و کم کردن میزان برداشت از آبهای زیرزمینی گفت: تصفیه خانه منطقه ۲۲ یکی از ۵ منطقهای است که موضوع بهره گیری از پساب در آن پیش بینی شده و برای سایر مناطق نیز تصفیه خانههای محلی در نظر گرفته شده است. امیدواریم قدم بعدی بازچرخانی آب باشد که جزء برنامههای وزارت نیرو هست و قطعا شهرداری در این مسیر کمک خواهد کرد.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای طرح ترافیک ظرف ۳ هفته گذشته و افزایش مسافران در بخش حمل و نقل عمومی گفت: در حال حاضر در اتوبوس و مترو زیر ۵۰ درصد از ظرفیت خود را استفاده میکنیم و در مورد طرح و ترافیک نیز ساعت آن به گونهای تنظیم شده که اگر افراد بخواهند از ماشینهای شخصی خود استفاده کنند امکان پذیر باشد. در حال حاضر استفاده شدید در مترو نداریم البته ممکن است با بازگشایی مدارس و دانشگاهها این اتفاق بیافتد ولی در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد مردم در خصوص استفاده از ماسک و پروتکلهای بهداشتی موارد را رعایت میکنند ولی در مناطق جنوبی یک مقدار این رعایتها ضعیفتر بود که پیگیری خواهیم کرد.
به گفته وی در حال حاضر ماسک در همه ایستگاههای مترو عرضه میشود.
وی ادامه داد: البته در مورد اتوبوس شرایط متفاوت است. نیاز است که شهروندان در این حوزه همکاری بیشتری داشته باشند.
شهردار تهران در خصوص میزان افزایش و یا کاهش ترافیک ناشی از اجرای طرح ترافیک نیز گفت: من آمار جدید را نگرفتم اما میزان سفرهای غیر ضروری تا پیش از اجرای این طرح تاحدود ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده بود.
حناچی درباره دریافت جریمه برای خروج از طرح ترافیک بعد از ساعت ۱۴ اظهار کرد: دیروز این خبر را دریافت کردم، قطعا موضوع بررسی خواهد شد و اگر این گونه باشد این موارد حذف خواهند شد.
وی در مورد جریمه عابرین پیاده و وجود زیر ساختهای لازم نیز گفت: این موضوع در شورای ترافیک تهران هنوز مطرح نشده است وبحثی در این مورد انجام نشده است.
انتقاد صریح محسن هاشمی از حناچی: مدیران در سال آخر مدیریت شان محافظه کار می شوند
رئیس شورای شهر تهران به روزنامه شرق گفت:در مجموع فکر میکنم مدیریت شهری در این دوره در حوزه حملونقل موفق عمل نکرده است. با وجود آنکه در شورا همراهی صددرصد وجود داشته و در دولت نیز مخالفتهایی که قبلا بین رئیسجمهور و شهردار دیده میشد، وجود نداشت، شهرداری نتوانست از فرصت استفاده کند و الان که در ابتدای سال آخر این دوره هستیم، باید از هر روز این فرصت برای جبران استفاده کنیم.
محسن هاشمی در پاسخ به این سوال که:" با توجه به تحولات و اتفاقاتی که در این دوران رخ داده، اگر به گذشته برمیگشتید، باز هم تمایلی برای شهردار تهرانشدن داشتید؟ یا خوشحال هستید که در این شرایط در این مسئولیت نیستید؟" گفت:اگر از نظر عافیتطلبی و درامانبودن از انتقادات و هزینهها نگاه کنیم، شاید از نظر شخصی به نفع من شد که در مسئولیت اجرائی مدیریت شهری قرار نگرفتم؛ اما اگر از بُعد انتظارات مردم و ظرفیتها نگاه کنیم، علاقه زیادی داشتم که دستکم در چند اولویت این دوره بتواند کارنامه مقبولی به مردم ارائه دهد؛ بهویژه در چهار حوزه حملونقل عمومی، پسماند، نوسازی بافتهای فرسوده و آسیبهای اجتماعی، چه من شهردار میشدم و چه فرد دیگری، باید در این حوزهها تحول انجام میشد و در این فرصت باقیمانده باید انجام بگیرد.
هاشمی افزود:اختلافی در نظر و دیدگاه بین شورا و شهرداری وجود ندارد؛ بلکه مشکل اصلی در اجراست، مدیران معمولا در سال آخر بهویژه اگر امید زیادی برای بقا و ماندن در دوره بعد نداشته باشند، محافظهکار میشوند و مدیران فعلی شهرداری که از ابتدا هم جسارت و ریسکپذیری زیادی نداشتند. ما فقط میتوانیم در این سال آخر، شهرداری را تشویق کنیم و حتی هل دهیم که تحرک بیشتری داشته باشد.