چطور بفهمیم کمک فنر خودرو خراب است؟
عصر خودرو- کمک فنر یکی از اجزا و قطعات مهم خودرو محسوب میشود که باید به آن توجه کرد هرچند که بسیاری از صاحبان نسبت به چک کردن این قطعه سهل انگار می کنند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از گسترش نیوز، این روزها خودروهای تولید شده پیشرفت زیادی کردند و یکی از بخش هایی که روی آن به شدت کار میشود همین کمک فنر است. سازندگان مشهور سعی میکننند کمک فنرها را به نحوی تولید کنند که کمترین ضربه و تکان به داخل کابین منتقل شود. به طور کلی فنرها در داخل کمک فنر زمانی که فشرده میشوند از انتقال ضربه به بدنه خودرو جلوگیری می کنند و مانع ایجاد آسیب دیدگی می شوند. کمک فنرها نیروی منتقل شده را در داخل خود ذخیره و به آرامی آن را آزاد می کنند در نتیجه وظیفه مهمی را این قطعه دارد.
یکی از عواملی که باعث ایجاد عدم پایداری و تکان شدید در خودرو میشود به کمک فنرها مربوط است. در برخی موارد هنگامی که یک قطعه از خودرو خراب میشود ممکن است تشخیص توسط صاحب سخت باشد چه بسا که حتی ممکن است مکانیک ها نیز نتوانند ایراد را به درستی تشخیص دهند. اما خوشبختانه کمک فنر با وجود این که از قطعات مهم محسوب میشود اما تشخیص ایراد در آن نسبتا ساده است و از عهده هر دارنده خودرویی بر می آید.
بهتر است قبل از این که به بررسی نشانه های خرابی کمک فنرها بپردازیم ابتدا با انواع آن آشنا شویم. کمک فنرها انواع مختلفی دارند که هر کدام با توجه به نوع کاربری خودرو، وزن و اندازه آن مورد استفاده قرار می گیرند. به طور مثال معمولا خودروهای سدان از کمک فنرهای کوچک هیدرولیکی یا بادی برخوردار هستند چرا که دامنه حرکت و تحرک آن ها بسیار بالا نیست. از طرف دیگر در خودروهای آفرود و شاسی بلند از کمک فنرهای بزرگ و قدرتمندتر استفاده میشود. همچنین خودروهای باری را نیز اگر بخواهیم مثال بزنیم آن ها مجهز به کمک فنرهای سفت و خشک تری هستند تا بتواند مقاومت کافی در برابر ضربات را داشته باشد.
اولین نوع کمک فنرها که می خواهیم به آن بپردازیم هیدرولیکی است. فضای داخل این نوع کمک فنرها با روغن پر میشود زمانی که یک ضربه به خودرو وارد میشود پیستونی داخل این روغن حرکت میکند و آن را به آرامی به سمت بالا هل میدهد. یک سری سوراخ روی این پیستون قرار دارد و دوباره روغن تخلیه می شود و پستون پایین میآید.
نوع دیگر کمک فنرها گازی یا هیدرواستاتیک است. در این کمک فنر ها در کنار روغن از گاز نیتروژن نیز استفاده میشود. به طور کلی میتوان گفت عملکرد کمک فنرهای گازی بهتر از مدل های روغنی است. با توجه به وجود گاز نیتروؤن حرکت پیستون به صورت روان تر و با سرعت بالاتری انجام میشود و از طرفی استهلاک قطعات نیز کاهش مییابد.
با توجه به این که تا حدودی با انواع کمک فنر و وظیفه آن آشنا شدیم حال به مسئله تشخیص سلامت یا خرابی آن میرسیم. در صورتی که کمک فنر خودرو مشکل داشته باشد علامت های مختلفی را از خود بروز میدهد. اگر احساس کردید ارتفاع خودرو کاهش پیدا کرده و در یک یا دو طرف کوبش و خشکی حین رانندگی وجود دارد نشان دهنده خرابی کمک فنر است. لازم به ذکر است که خرابی کمک فنر در بلند مدت باعث آسیب جدی به چرخ ها، جلوبندی، جعبه فرمان، دیفرانسیل و گیربکس می شود.
از جمله دیگر نشانه های خرابی کمک فنر، عدم تعادل خودرو و کشیده شدن به یک سمت، ساییدگی سریع و غیریکنواخت لاستیک ها، نشت روغن از کمک فنرها، شیرجه زدن خودرو در هنگام ترمزگیری و شنیده شدن صدای تقه در هنگام عبور از دست اندازها اشاره کرد.
این نکته را باید گفت که معمولا کمک فنرها حدود 80 هزار کیلومتر عمر مفید دارند و بعد از آن باید تعویض شوند. اما این عدد دقیق نیست و بستگی به نوع کمک فنر، نحوه رانندگی و برند سازنده آن بستگی دارد.
علت خرابی ها چیست؟
با توجه به این که قیمت قطعات خودرو این روزها به شدت بالا رفته پس بهتر است سعی کنیم به نحوی از خودرو استفاده داشته باشیم که عمر قطعات بالا رود. از جمله مواردی که باعث خرابی کمک فنر خودرو میشود حمل بار به شدت سنگین و بیشتر از ظرفیت خودرو است. علاوه بر این عبور از راه های ناهموار به خصوص با سرعت بالا باعث خرابی این قطعه میشود.
یکی از مواردی که باید به آن توجه ویژه ای کرد در هنگام عبور از دست اندازهاست که به شدت به خصوص درکلانشهرها وجود دارد. سعی کنید هنگام عبور از دست انداز ترمز نزنید زیرا فشار زیادی به سیستم تعلیق خودرو وارد میکند. بهتر است قبل از رسیدن به دست انداز سرعت خودرو را کاهش دهید.
قیمت ها در بازار
قیمت کمک فنر به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو و برند سازنده بستگی دارد. در حال حاضر ارزان ترین کمک فنر مربوط به خودروی پراید و پژو 206 است که حدود 270 هزار تومان قیمت دارد. به طور کلی برای خودروهای داخلی قیمت ها در بازه بین 200 الی 500 هزار تومان است.
دانلود با کیفیت