بارها توسط افراد مختلف در حوزههای شغلی گوناگون یا در رسانهها به منظور تحلیل آماری و بیان نتایج تحقیقات، واژه ضریب همبستگی یا اصطلاح لاتین آن Correlation را شنیدهایم. یکی از مهم ترین کاربردهای این مفهوم در بازارهای مالی است، که در این مطلب به بررسی آن و مباحث پیرامونی در حوزه بازار بورس میپردازیم. ضریب همبستگی یک ابزار آماری برای تعیین نوع و درجه رابطه متغیرهای کمی با یکدیگر است. این مفهوم یکی از معیارهای تشخیص میزان همبستگی دو متغیر میباشد. در واقع این ضریب نوع رابطه یعنی مستقیم یا معکوس بودن و شدت رابطه یعنی بازه ۱+ تا ۱- را نشان میدهد. همچنین اگر میان دو متغیر مذکور رابطهای وجود نداشته باشد، مقدار ضریب همبستگی برابر صفر است.
اصول کاربردی ضریب همبستگی
ضریب همبستگی مثبت یعنی افزایش یک متغیر با افزایش متغیر دیگر و همچنین کاهش یک متغیر با کاهش متغیر دیگر همراه است.ضریب همبستگی منفی یعنی افزایش یک متغیر با کاهش متغیر دیگر و همچنین کاهش آن متغیر با افزایش متغیر دیگر همراه است.ضریب همبستگی صفر یعنی افزایش و کاهش دو متغیر مستقل از یکدیگر بوده و هیچ ارتباطی ندارند.هرچه مقدار ضریب همبستگی به ۱+ یا ۱- نزدیکتر باشد، همبستگی مثبت یا منفی متغیرها قویتر است.ضریب همبستگی در بازار مالی
یکی از مفاهیم اساسی مورد استفاده معاملهگران حرفهای در انواع بازارهای مالی شامل سهام، کالا و ارز (فارکس) است؛ اما در این مطلب از ذکر مبانی آماری و جزئیات محاسباتی پرهیز نموده و تمرکز اصلی ما روی نحوه استفاده از این مفهوم در بازار سهام ایران میباشد. بررسیهای آماری ثابت کرده است، که نوسانات داراییها در بازارهای مالی نسبت به یکدیگر بدون ارتباط نیستند. حتی در مقیاس بزرگتر، بازارهای جهانی نیز به یکدیگر وابستگی داشته و کاملاً از یکدیگر تاثیر میپذیرند. مثلاً بارها مشاهده نمودهاید، که سقوط قیمت سهام در بازارهای مالی بزرگ جهان به صورت دومینو وار به سایر بازارهای سهام نیز سرایت کرده است. همسبتگی در میان داراییها بیدلیل نبوده و معمولاً به دلیل وجود وجوه اشتراک یا تضاد بنیادی میان این نمادها ایجاد میشود. در واقع یکی از مهمترین مزایای استفاده از مفهوم ضریب همبستگی حین سرمایهگذاری در بازارهای مالی، استفاده از فرصتهای بهینه و کاهش خطای تحلیل تا بیشترین حد ممکن است. از طرف دیگر برخی معاملهگران عمده نیز از این مفهوم به منظور اتخاذ موقعیتهای معاملاتی پوشش ریسک بهره میبرند.
ضریب همبستگی در بازار سهام ایران
اگر تجربه فعالیت در بازار بورس و اوراق بهادار تهران را داشته باشید، حتماً تاکنون وجود ضریب همبستگی مثبت نسبتاً بالا در کل بازار را متوجه شدهاید. به عبارت دیگر سهام موجود در بازار بورس و فرابورس ایران همبستگی مثبت بالایی نسبت به یکدیگر دارند. برای اثبات این موضوع هم میتوان، به نمودار سهام مختلف و شاخص کل در دورههای زمانی متفاوت مراجعه نمود. در واقع رفتار دمینووار بازارهای مالی در بورس تهران به طور کاملاً عینی و ملموس قابل مشاهده است. دلیل این رفتار بازار سهام نیز ناشی از شرایط بازار سرمایه ایران از لحاظ محدودیت تعداد شرکتهای پذیرفته شده، کم عمق بودن بازار، تحریمها و عدم اتصال به بازار جهانی یا رفتار هیجانی توده معاملهگران میباشد.
همبستگی با سهام لیدر یا شاخصسازدر بازار سهام ایران گروههای صنعتی مختلفی داریم. از طرف دیگر تعدادی سهام مربوط به غولهای صنعتی و اصطلاحاً شاخصساز وجود دارند، که از نظر اکثر فعالان بورس تعیینکننده روند بازار بوده و سهام متوسط یا کوچک در بسیاری از موارد تابع روند این نمادها هستند. با بررسی نمودارهای قیمتی بازار بورس موارد متعددی را مشاهده میکنیم، که با ایجاد نوسانات صعودی یا نزولی در سهام نمادهای لیدر بازار شرکتهای کوچکتر همگروه نیز به سرعت تغییر روند داده و با آنها همسو شدهاند. البته مواردی نیز وجود دارند، که به دلیل وقوع اتفاقات خاص درون شرکت یا مؤلفههای بنیادی روند برخی تکسهمها نسبت به سهم لیدر یا کل بازار متفاوت بوده است.
همبستگی با سهامداران عمده (شرکت های مادر)از دیگر همبستگیهای مهم بازار سهام ایران میتوان، به ترکیب سهامداران شرکتها اشاره نمود. به طور مثال یک شرکت بورسی نظیر هلدینگهای سرمایهگذاری (سایر شرکتها در راستای تملک یا جایگزین نمودن سهام ارزشمند بورسی) اقدام به خرید سهام سایر شرکتهای بورسی از صنایع مختلف نموده و پرتفوی سهام تشکیل داده است. این شرکتها به عنوان سهامدار در ترکیب سهامداران حضور دارند. در چنین شرایطی اگر در وضعیت بنیادی یا قیمتی سهام خریداری شده تحول مثبتی رخ دهد، طبعاً در ارزش ذاتی نماد شرکت سهامدار عمده نیز تعدیل مثبت ایجاد خواهد شده و یا در صورتی که درصد سهامداری بسیار بالا باشد، نوسانات قیمتی نمادها مشابه بوده و تفاوتی ندارند.
همبستگی بر اساس ترکیب پرتفویهبستگی سهام بورسی گاهاً بر اساس وضعیت سبد سرمایهگذاری آنها ایجاد میشود. اگر گزارشات و صورتهای مالی برخی شرکتها را بررسی کنید، شباهت زیادی در پرتفوی آنها قابل مشاهده است. حال اگر به نمودار قیمت این نمادها نیز مراجعه کنیم، شباهت معناداری در جزئیات نوسانات قیمتی آنها وجود دارد. به طور کلی با استفاده از ضریب همبستگی میتوانید، فرصتهای سرمایهگذاری مناسبی را شکار کنید. مثلاً اگر سایر شروط تحلیل تکنیکال و بنیادی مورد نظر شما برقرار باشند، خرید سهام یک شرکت سرمایهگذاری دارای پرتفوی بورسی مثبت (نمادهای موجود در پرتفوی شرایط بنیادی و قیمتی مثبتی دارند) در قیمتهای منفی ارزنده است.
تشکیل پرتفوی با توجه به ضریب همبستگی
موارد مذکور شامل بخشی از روابط و همبستگیهایی است، که در بازار سهام مشاهده شده و حین سرمایهگذاری باید حتماً به این موارد توجه داشت. در واقع برای معاملهگری موفق صرفاً نیاز به درک مفاهیم تحلیلی متعدد و پیچیده نداشته و بعضاً با توجه به چنین نکات سادهای میتوان، از ورود به موقعیتهای معاملاتی اشتباه با ریسک بالا جلوگیری نمود. به طور مثال اگر چند سهم با همبستگی مثبت بالا خریداری کرده و یکی از سهام اصلی دچار روند نزولی شود، احتمالاً روند قیمتی بقیه سهام موجود در پرتفوی نیز معکوس شده و یک ضرر سنگین چند برابری را متحمل میشوید!
حال در مورد ضریب همبستگی به دو مثال از بازار سهام تهران توجه کنید.۱- در تاریخ نگارش مطلب (۲۷/۰۶/۱۳۹۹) و بر اساس اطلاعات سایت TSETMC، شرکت سرمایهگذاری خوارزمی مالک ۱/۱ درصد معادل ۱۱۲ میلیون سهم از گروه خودروسازی بهمن است. همانطور که اشاره نمودیم، در صورت وقوع اتفاقات بنیادی مثبت در نماد خبهمن در میزان سودسازی نماد وخارزم نیز متناسب با میزان تملک سهام خبهمن تعدیل مثبت ایجاد میشود. همچنین اگر در پرتفوی بورسی خود نماد وخارزم دارید، دیگر خرید نماد خبهمن چندان منطقی نیست؛ زیرا به صورت غیرمستقیم و از طریق سرمایهگذاری خوارزمی این نماد (خبهمن) را خریداری نمودهاید! در واقع اگر اصرار به خرید یک نماد خودرویی دارید، حتیالامکان باید نماد خودرویی دیگری را خریداری کنید، تا قاعده متنوع سازی رعایت شده و از تحمل ریسک چند برابر پرهیز نمایید.
۲- در مثال بعدی به بررسی دو نماد خساپا و وساپا میپردازیم. در ابتدا به ترکیب سهامداران خودروسازی سایپا توجه کنید.
ترکیب سهامداران شرکت سرمایهگذاری سایپا نیز جالب است!در نهایت با توجه به ترکیب سهامداران فوق، قطعاً مشاهده این نمودار قیمتی دور از انتظار نیست.
اگر نمودار این دو سهم را در بلندمدت مورد بررسی قرار دهیم، در بسیاری از مواقع حتی در کوچکترین نوسانات بازار نیز مسیر یکسانی داشتهاند. بنابر تفاسیر فوق خرید و سهامداری همزمان این دو شرکت با توجه به همبستگی تقریباً کامل آنها، از دیدگاه متنوع سازی و مدیریت ریسک اصلاً منطقی نیست.
کلام پایانیهمواره در بخشهای پایانی مقالات و حین معرفی تکنیکهای مختلف معاملهگری به این موضوع تأکید نمودهایم، که هیچ کدام از این ابزار عملکرد قطعی و صد درصدی نداشته و همواره باید با صرف زمان، کسب تجربه و بر اساس تعدادی از روشهای تحلیل و معاملهگری، استراتژی یا فلسفه معاملاتی خود را به مرور زمان بسازید. مفهوم ضریب همبستگی در بازار سهام نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اگر بیشتر در این زمینه جستجو کنید، مطمئناً به میزان تسلط بالاتری رسیده و شاید همبستگیهای بیشتری را نیز بیابید.