عرضه باتری‌های جدید خودرو در 2025


عرضه باتری‌های جدید خودرو در 2025

عصر خودرو- در «دهمین کنفرانس جهانی خودروها با انرژی‌های نو» که در چین برگزار شد، خبر رسید شرکت باتری‌سازی کاتل CATL موفق به تولید باتری‌های حالت-جامد ال اف پی LFP (لیتیوم-آهن-فسفات) 350 «وات ساعت بر کیلوگرم» شده است و می‌تواند تا سال 2025 باتری‌های جدید را به بازار عرضه کند.

به گزارش پایگاه خبری«عصر خودرو» به نقل از سایپانیوز، شیانگ یانهو مدیر عامل دپارتمان راه‌حل‌های خودرویی کاتل گفته است: «هنوز چند فرآیند و فناوری کلیدی باقی مانده که باید صنعت باتری از پس آن برآید. در صورت فائق آمدن بر این موانع، امکان عرضه باتری‌های حالت-جامد 400 وات ساعت بر کیلوگرم فراهم می‌شود.» همین حالا هم از آغاز تحقیقات برای رسیدن به باتری‌های حالت جامد 10 سال می‌گذرد. جالب این جا است که حتی از مکان برگزاری این کنفرانس خبر بیشتری در دسترس نیست و اطلاعات بیشتری هم در مورد این پیشرفت‌های کاتل، منتشر نشده است. این را هم می‌دانیم که در بهترین حالت در حال حاضر، باتری‌های ال‌اف‌پی فقط 160 وات ساعت بر کیلو هستند و حتی رسیدن به 200 وات ساعت بر کیلوگرم، خودش 25 درصد بهبود و پیشرفت به شمار می‌رود، چه رسد به آنکه چینی‌ها به توانایی 350 وات ساعت بر کیلوگرم رسیده باشند.

بر اساس گفته «شیانگ یانهو» باتری جدید کاتل به شرکت‌های خودروسازی کمک می‌کند محصولات ایمن‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر بسازند و سرعت شارژ باتری را بالا برده و پیمایش به ازای هربار شارژ را افزایش دهند. در حال حاضر کاتل باتری‌های خودروهای تسلای تولید چین را تامین می‌کند که در کارخانه «گیگا شانگهای» تولید می‌شوند. به زودی هم خودروهای تسلا با قیمت 25 هزار دلار در بازار چین عرضه خواهند شد که برای رسیدن به چنین هدفی، نیاز به بهبود در تولید باتری و ارزان‌سازی آن است. بخشی از این پیشرفت به خاطر بهبود در باتری‌های جدید است که هم وزن را کاهش داده و هم به بهبود چگالی هر بسته باتری کمک کرده است. فناوری جدید باتری (پیل به شاسی) هم تقریبا همین اهداف را دنبال می‌کند. بر اساس راهبرد جدید خودروسازان، پیل‌های سوختی به‌طور مستقیم در شاسی خودرو جاسازی می‌شوند. البته با توجه به اینکه خبر اصلی به زبان چینی بوده، معلوم نیست منظور از شاسی در این خبر چیست، چون اگر به معنی واقعی کلمه منظور از شاسی همان شاسی باشد، در آن صورت در خودروهای سواری دیگر کاربرد ندارد و بیشتر به درد وانت‌ها و اتوبوس‌ها می‌خورد. اما به احتمال زیاد منظور از شاسی در این خبر، معنای عام‌تر آن یعنی اسکلت یا استخوان‌بندی خودرو است که بقیه اجزا روی آن استقرار پیدا می‌کنند؛ در این صورت، دیگر باتری‌ها جدا تولید نمی‌شوند، بلکه جزئی از ساختار یا اسکلت خود خودرو خواهند بود. با این حال بعید است که این فناوری زودتر از سال 2025 آماده عرضه به بازار شوند. بر اساس گفته لین یونگشو از محققان کاتل، اگر این شرکت بتواند باتری‌های ال اف پی تولید کند، پیمایش خودروها به ازای هر بار شارژ به بالای هزار کیلومتر می‌رسد.

دانلود با کیفیت


منتخب امروز

دانلود آهنگ علی زند وکیلی غمگین ترین آهنگ