تاریخچه پژو ۳۰۰؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا


تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

گجت نیوز (https://gadgetnews.net) سری پژو ۳۰۰ از موفق‌ترین خودروهای ساخت فرانسه است که راه خود را به بازار آسیا و حتی ایران هم پیدا کرده. در ادامه قصد داریم تاریخچه Peugeot ۳۰۰ را بررسی کنیم. بسیاری از شرکت‌های مطرح امروزی، در سال‌های قبل چهره‌ی بسیار متفاوتی داشتند و پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام توانستند هویت واقعی... نوشته تاریخچه پژو...

سری پژو ۳۰۰ از موفق‌ترین خودروهای ساخت فرانسه است که راه خود را به بازار آسیا و حتی ایران هم پیدا کرده. در ادامه قصد داریم تاریخچه Peugeot ۳۰۰ را بررسی کنیم.

بسیاری از شرکت‌های مطرح امروزی، در سال‌های قبل چهره‌ی بسیار متفاوتی داشتند و پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام توانستند هویت واقعی خود را پیدا کنند. برای مثال شرکت کنسول سازی نینتندو، در ابتدا، کار خود را با ساخت کارت‌های بازی کاغذی شروع و مسیر سخت دنیای تکنولوژی، آن‌ها را به غول بازی‌های ویدیویی تبدیل کرد. این فلسفه در مورد پژو هم صادق است.

شرکت فرانسوی پژو، بسیار قدیمی‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید و بیش از ۲۰۰ سال سابقه دارد. این کمپانی در ابتدا کار خود را با تولید قطعات فولادی شروع کرد و سپس تصمیم گرفت که لوازم آشپزخانه تولید کند و تخصص ویژه‌ای در ساخت آسیاب‌های خانگی فلفل داشت.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپااسیاب فلفل ساخت پژو

اما این زمینه برای آن‌ها برای آن‌ها کافی نبود و تصمیم گرفتند که به صنعت ساخت دوچرخه وارد شوند و بالاخره در سال ۱۸۹۰ بود که ورور رسمی پژو به صنعت خودروسازی اعلام شد. هرچند که آن‌ها در ابتدا فقط پیشرانه‌های برندهای دیگر را مونتاژ می‌کردند و خبری از خودرو وجود نداشت ولی این سرآغاز قدمی شد که سنگ ریزه فرانسوی را به یک بهمن عظیم تبدیل کرد.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاورود رسمی پژو به بازار خودرو

پژو در عمر ۲۰۰ ساله خود شرکای زیادی هم داشته. احتمالا اسم گروه پژو – سیتروئن را در سال‌های گذشته زیاد شنیده باشید. این شرکت‌، به همراه ۱۵ برند خودروسازی دیگر، همه‌گی زیر مجموعه شرکت استلانتیس (Stellantis)، چهارمین گروه خودروسازی بزرگ دنیا هستند. محصولات این گروه در اروپای شرقی و آسیا، شهرت زیادی کسب کرده‌اند. خودرو هاچ بک پژو ۳۰۰، اکنون به عنوان یکی از شاهکارهای فرانسوی‌ این گروه محسوب می‌شود که تاریخچه بسیار جالبی دارد.

تاریخچه پژو ۳۰۰

۱۰- پژو ۳۰۱ مدل ۱۹۳۲

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

در ابتدا باید بدانیم که این خودرو هیچ ربطی به پژو ۳۰۱ امروزی ندارد. اولین عضو خانواده ۳۰۰، خودرو پژو ۳۰۱ بود که در سال ۱۹۳۲ معرفی شد. در حالی که هنوز زخم‌های جنگ جهانی اول التیام پیدا نکرده بود و جهان انتظار فاجعه‌ای بزرگ‌تر را می‌کشید، پژو تصمیم گرفت که خودرو با کیفیت و ارزان قیمت خود را روانه بازار کند.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

۳۰۱ مدل ۱۹۳۲ در سه سگمنت سدان، کانورتیبل و roadster توانست به فروش ۷۰ هزار عدد دست پیدا کند که با توجه به استانداردهای آن زمان، عدد بی‌نظیری بود.

۹- پژو ۳۰۲ مدل ۱۹۳۶

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

شاید بتوان اولین جرقه‌های علم طراحی بدنه آیرودینامیک فرانسوی‌ها را در پژو ۳۰۲ دید. مهندسان پژو این موضوع را به قدری جدی گرفته بودند که حتی چراغ‌های ۳۰۲ را هم به داخل جلو پنجره بردند.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

البته این خودرو دقیقا یک پژو نبود. در آن‌ سال‌ها شرکت ساشا (Sochaux)، خودروهای لوکس‌ پژو را تولید می‌کرد؛ دقیقا مثل رابطه تویوتا و لکسوس. پژو ۳۰۲ هم محصول چنین تفکری بود که توانست به اولین خودرو پژو با سرعت بیش از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تبدیل شود. متاسفانه بحران‌های آغازین جنگ جهانی دوم باعث شد که ۳۰۲ زیاد روی خط تولید باقی نماند.

۸- پژو ۳۰۴ مدل ۱۹۶۹

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

شاید با این خودرو بیشتر آشنا باشید. این شرکت فرانسوی زمان زیادی را برای معرفی نسل بعدی سری پژو ۳۰۰ صرف کرد و نتیجه آن یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار جهانی شد. جالب است بدانید که پژو قرار بود این خودرو را با نام ۳۰۳ به بازار بفرستد اما یک اشتباه کوچک، نام آن را به ۳۰۴ تغییر داد. خریداران می‌توانستند پژو ۳۰۴ را در اتاق‌های سدان یا استیشن واگن داشته باشند.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

تیم تبلیغات و بازاریابی باهوش و قوی شرکت پژو توانستند ۳۰۴ را به بازار خودرو آمرِیکای شمالی هم صادر کنند. باید بدانید که حتی در حال حاضر هم نمی‌توانید پژوهای زیادی را در آمریکا شمالی ببینید.

۷- پژو ۳۰۵ مدل ۱۹۷۷

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

نتیجه بیش از ۸ سال تلاش‌های مهندسین فرانسوی برای ارتقا سری پژو ۳۰۰، به ۳۰۵ تبدیل شد. این خودرو در دو اتاق سدان و استیشن واگن به بازار آمد و خبری از مدل کوپه نبود اما جوانان دلباخته‌ آن شده بودند. شاید در حال حاضر چهره بسیار کسل کننده‌ای داشته باشد اما این طراحی در زمان خود، حس و حال اسپرت‌های ژاپنی را القا می‌کرد.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

در دهه ۷۰ میلادی، طراحی پیشرانه‌ها به صورت عرضی زیاد مرسوم نبود. اما مهندسین پژو با جای دادن یک موتور عرضی زیر کاپوت ۳۰۵، توانستند بیشترین فضای کابین را طراحی کنند؛ دقیقا مثل مینی. نکته دیگر این است که سیستم تعلیق اکسل عقب در ۳۰۵ از نوع مستقل بود که این طراحی هنوز هم در خودروهای گروه PSA وجود دارد.

۶- پژو ۳۰۹ مدل ۱۹۸۵

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

با اولین هاچ بک سری پژو ۳۰۰ آشنا شوید. این خودرو طی همکاری مشترکی بین فرانسه و انگلستان متولد شد. شرکت پژو و تالبوت، پژو ۳۰۹ مدل ۱۹۸۵ را به قدری خوب طراحی کرده بودند که مجبور شدند نامی در خور برای آن انتخاب کنند. به همین علت می‌بینیم که با نسل قبلی این سری، ۴ شماره فاصله دارد.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

قبل از این خودرو، تمام محصولات پژو در قالب سدان‌های جمع و جور یا استیشن واگن به تولید می‌رسیدند و ۳۰۹ توانست مسیر جدیدی را خلق کند. همچنین پژو ۳۰۹ در نسخه GTI هم روی خط تولید آمد. البته که به اندازه ۲۰۵ GTI خوب نبود اما توانست به رکورد فروش ۱,۹ میلیون نسخه دست پیدا کند.

۵- پژو ۳۰۶ مدل ۱۹۹۳

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

بعد از نامگذاری عجیب ۳۰۹، پژو متوجه شد که بعضی از اعداد را جا انداخته و به سراغ ۳۰۶ رفت. این خودرو چهره بسیار ساده و دوستانه‌ای دارد اما در برابر رقبای خود در سری مسابقات رالی اصلا مهربان نبود.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

دو نسخه پژو ۳۰۶ S۱۶ و XSI که با نام مکسی (Maxi) هم شناخته می‌شدند، توانستند به رانندگی گیلز پانیزی (Giles Panizzi) فرانسوی، تیم پژو را به قهرمانی در مسابقات رالی WRC سال ۱۹۹۶ و ۱۹۹۷ برسانند. علاوه بر آن، این دو خودرو با قدرت ۲۸۵ اسب بخار، مسیر قهرمانی پژو را در بسیاری از مسابقات رالی دیگر در سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ ادامه دادند.

۴- پژو ۳۰۷ مدل ۲۰۰۱

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

شاید بتوانیم بگوییم که اولین نشانه‌های مدرن شدن هاچ بک‌های پژو را در سری ۳۰۰ دیدیم. همچنین پژو ۳۰۷ جزو معدود خودروهای فرانسوی بود که در چهار اتاق هاچ بک، استیشن واگن، سدان و کانورتیبل تولید شد. علاوه بر آن، ۳۰۷ توانست راه خود را به بازار چین هم پیدا کند.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

مدل کانورتیبل ۳۰۷ با سقف تاشو سخت خود توانست عنوان خودرو برتر سال ۲۰۰۲ را بدست آورد. با متر و معیارهای امروزی، ۳۰۷ اصلا ماشین خوبی نبود اما در آن سال‌ها توانست پیشرفت‌‌های زیادی را به دپارتمان طراحی Peugeot هدیه دهد.

۳- پژو ۳۰۸I مدل ۲۰۰۸

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

این هاچ بک زیبا یک رابطه عجیب با ۳۰۷ داشت. دقیقا مثل رابطه‌ای که فولکس واگن گلف Mk۶ با Mk۵ داشت. پژو ۳۰۸I بر اساس پلتفرم ۳۰۷، اما کمی بزرگ‌تر و زیباتر طراحی شده بود. همچنین در این هاچ بک با پیشرانه و امکانات رفاهی جدیدی هم روبرو شدیم.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

پژو ۳۰۸ در نسخه کانورتیبل با سقف تاشو سخت و با نام RCZ هم به تولید رسید که رقیب سرسختی برای آئودی TT و مینی کوپه محصوب می‌شد. هرچند که هاچ بک‌های پژو هنوز نتوانسته بودند هویت خود را پیدا کنند اما آمار فروش خوب ۳۰۸ نشان داد که فرمول جدید فرانسوی‌ها کارساز است.

۲- پژو ۳۰۸II مدل ۲۰۱۳

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

سال‌ ۲۰۱۳ جزو طلایی‌ترین دوران تاریخ پژو بود. قراردادهای همکاری جدید و شرکای تجاری ثروتمند و با نفوذ در کنار مهندسین با تجربه پژو، توانستند جانی دوباره به این شرکت فرانسوی ببخشند. این خودرو، دومین نسل ۳۰۸ محسوب می‌شد و از نظر طراحی بدنه، طراحی کابین، عملکرد و سایر تجهیزات، هیچ شباهتی به ۳۰۸I مدل ۲۰۰۸ نداشت.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

این تغییرات کاملا نتیجه بخش بودند و فروش ۳۰۸ نسل دوم را تضمین کردند. شاید جالب باشد بدانید که ۳۰۸II آنقدر خوب بود که توانست هشت سال متوالی، بدون کوچکترین تغییری روی خط تولید پژو باقی ماند. آن هم در زمانی که باقی اعضای خانواده پژو هر روز تغییر می‌کردند. همچنین نسخه قوی‌تر این خودرو تحت نام ۳۰۸II GTI توانست خریداران را بیش از پیش راضی کند. این خودرو همراه با پژو ۲۰۰۸ در اولین نمایشگاه خودرو شهر آفتاب هم به ایران آمد و قرار بود روی خط مونتاژ ایران خودرو قرار بگیرد ولی متاسفانه به بهانه تحریم‌ها، این موضوع هیچ وقت به واقعیت تبدیل نشد.

۱- آخرین نسل پژو ۳۰۸ مدل ۲۰۲۲

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

نسل سوم پژو ۳۰۸، انگار از دنیای دیگری آمده. همچنین اولین سری پژو ۳۰۰ است که تحت لگو و برنامه‌های جدید این شرکت فرانسوی به تولید خواهد رسید.

تاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپاتاریخچه پژو 300؛ از یار قدیمی ایرانیان تا سلطه بر بازار اروپا

پژو به قدری به فروش ۳۰۸ اطمینان دارد باز هم روی مدل آن سرمایه گذاری کرده. آن هم در دنیایی که فکر خودروسازان فقط درگیر خودروهای شاسی بلند و کراس اوور است.

منبع :hotcars


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید


جزئیات جدید از قتل منصوره قدیری توسط همسرش