محسن رضایی: برای تحقق شعار سال، همراه معاونت علمی و فناوری هستیم/ با شناخت چالشها، در مسیر رفع موانع پیش روی شرکتهای دانشبنیان گام بر میداریم
معاون اقتصادی رییسجمهور، با بیان اینکه پیشگامی و فعالیتهای جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استقرار اقتصاد دانشبنیان و تحقق شعار سال ارزشمند و شایسته قدردانی است، افزود: امروز دانشبنیان به یک رویکرد ملی و مطالبه عمومی بدل شده است.
به گزارش تابناک اقتصادی؛ معاونان علمی و فناوری و اقتصادی رییسجمهوری ضمن بررسی اقدامات، برنامهها و راهبردهای سال جاری در زمینه تحقق شعار سال، درباره رسوخ و افزایش نقش آفرینی زیست بوم نوآوری و فناوری در بخشهای گوناگون کشور به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.
دکتر محسن رضایی معاون اقتصادی رییسجمهور با بیان اینکه پیشگامی و فعالیتهای جدی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در استقرار اقتصاد دانشبنیان و تحقق شعار سال ارزشمند و شایسته قدردانی است، افزود: امروز دانشبنیان به یک رویکرد ملی و مطالبه عمومی بدل شده است.
وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در میان دستگاههای اجرایی که رویکردهای دانشبنیان به آنها ابلاغ شده، بیشترین اهتمام را داشته است، ادامه داد: در تحقق شعال سال و دانشبنیان شدن اقتصاد کشور، همراه معاونت علمی و فناوری هستیم و با شناخت چالشها، در مسیر رفع موانع پیش روی شرکتهای دانشبنیان گام بر میداریم.
رضایی با اشاره به ضرورت نقش آفرینی معاونت علمی و فناوری در سه ساحت تدوین آییننامهها، تدوین سند جامع دانشبنیان و مشارکت در حوزههای کلان قوا، توضیح داد: با تصویب و اجرای قانون جهش تولید دانشبنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با تدوین آییننامههای اجرایی به طور دقیق و اجرامحور، زمینه را برای عملیاتی شدن این قانون فراهم کند. به طوریکه با دقیق سازی این آییننامهها، پیگیریهای بعدی و شناخت کمکاری دستگاهها در این حوزه، قابل انجام باشد.
وی همچنین به تدوین سند جامع دانشبنیان و ارائه آن به معاونت اقتصادی دولت اشاره کرد و افزود: باید سندی جامع و کلان تنظیم و تدوین شود که در آن، الزامات، موانع و مشکلات و راهکارهای بخشهای مختلف دیده شود تا با ابلاغ دستورالعملهای لازم به تمامی دستگاهها، موانع و تعارضات موجود تا حد ممکن از میان برداشته شود.
معاون اقتصادی رییس جمهور، به ضرورت نقش آفرینی و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور در برنامههای کلان قوا اشاره کرد و گفت: رهبری، اولویتهایی را در قالب مأموریتهای کلان از سه قوه مطالبه دارند که باید موضوع دانشبنیان در آنها دیده شود.
وی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در میان دستگاههای اجرایی که رویکردهای دانشبنیان به آنها ابلاغ شده، بیشترین اهتمام را داشته است، ادامه داد: در تحقق شعال سال و دانشبنیان شدن اقتصاد کشور، همراه معاونت علمی و فناوری هستیم و با شناخت چالشها، در مسیر رفع موانع پیش روی شرکتهای دانشبنیان گام بر میداریم.
رضایی با اشاره به ضرورت نقش آفرینی معاونت علمی و فناوری در سه ساحت تدوین آییننامهها، تدوین سند جامع دانشبنیان و مشارکت در حوزههای کلان قوا، توضیح داد: با تصویب و اجرای قانون جهش تولید دانشبنیان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور با تدوین آییننامههای اجرایی به طور دقیق و اجرامحور، زمینه را برای عملیاتی شدن این قانون فراهم کند. به طوریکه با دقیق سازی این آییننامهها، پیگیریهای بعدی و شناخت کمکاری دستگاهها در این حوزه، قابل انجام باشد.
وی همچنین به تدوین سند جامع دانشبنیان و ارائه آن به معاونت اقتصادی دولت اشاره کرد و افزود: باید سندی جامع و کلان تنظیم و تدوین شود که در آن، الزامات، موانع و مشکلات و راهکارهای بخشهای مختلف دیده شود تا با ابلاغ دستورالعملهای لازم به تمامی دستگاهها، موانع و تعارضات موجود تا حد ممکن از میان برداشته شود.
معاون اقتصادی رییس جمهور، به ضرورت نقش آفرینی و مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور در برنامههای کلان قوا اشاره کرد و گفت: رهبری، اولویتهایی را در قالب مأموریتهای کلان از سه قوه مطالبه دارند که باید موضوع دانشبنیان در آنها دیده شود.
لازمه تحقق اقتصاد دانشبنیان، تحول در ساختارهاست
بر اساس این گزارش، سورنا ستاری نیز در نشست هماندیشی با محسن رضایی معاون اقتصادی رییسجمهوری افزود: از آغاز سال ۱۴۰۱ به طور مستمر با وزارتخانهها و دستگاههای مختلف، نشستهایی داشتیم و دستورالعملهایی برای رسوخ دانشبنیان در آن بخشها به طور مشترک تعریف شده است.
ستاری اظهار داشت: چارچوببندی و تدوین این برنامهها بر مبنای سه اولویت مهم و اجرایی است، نخستین محور این دستورالعمل مشترک، توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری در دستگاهها و نهادها است و با توجه به این محور، نقش شرکتهای دانشبنیان و خلاق در حل چالشها و رفع نیازهای یک دستگاه مورد توجه قرار میگیرد.
وی دومین محور برنامههای اجرایی مشترک را تعریف پروژهها و طرحهای کلان فناورانهای عنوان و اضافه کرد: در آن حوزه خاص، پرچمدار محسوب میشوند و با اجرایی سازی این پروژهها در همکاری و حمایت آن دستگاه خاص، زمینه برای رفع یک نیاز فناورانه و استراتژیک فراهم میآید.
ستاری سومین محور مصوبات مشترک با دستگاههای مختلف را حمایت از فضای کسب و کار شرکتهای دانشبنیان و خلاق دانست و افزود: شرکتهای دانشبنیان و خلاق نیازمند حمایتهای تسهیلاتی، تاییدیه، بازارسازی و مالی هستند. این حمایتها در قالب برنامهها و دستورالعملهای اجرایی مشترک با هر دستگاه و متناسب با ظرفیتها و ماهیت فعالیت شرکتها و دستگاه میزبان تعریف میشودو اختصاص بازار بزرگ و بالقوه این دستگاهها به شرکتهای دانشبنیان، یکی از اولویتهایی است که به طور جدی دنبال میشود.
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری، با تأکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد دانشبنیان باید اندیشه و فرهنگ این اقتصاد در تمامی بخشهای کشور رسوخ یابد، ادامه داد: اقتصاد دانشبنیان چیزی جز یک باور و فرهنگ نیست، فرهنگی که باید در تفکر تمامی بخشهای کشور از مردم جامعه تا مسئولین نهادینه شود.
ستاری، دیگر لازمه تحقق اقتصاد دانشبنیان را تحول در ساختارها دانست و گفت: مادامی که ساختارهای نقش آفرین، تصمیم ساز و اثرگذار کشور، با نوآوری، حمایت از فعالان دانشبنیان و خلاق و تولید همراه نشود، در تحقق اقتصاد دانشبنیان دچار چالشهای جدی خواهیم بود. عزم خود را جزم کردهایم تا با ایجاد تحولاتی در ساختارهایی که بر مبنای واردات شکل گرفته و مستحکم شدهاند و کمتر به نوآوری و توانمندی داخلی باور دارند، فرهنگ نادرست گذشته را به کناری بزنیم و اقتصاد دانشبنیان و فرهنگ مبتنی بر نوآوری شرکتهای دانش بنیان و خلاق را جایگزین آن کنیم. کاری که نیازمند همراهی، همدلی، عزم و باور جدی تمامی بخشهای کشور است.
وی قانون جهش تولید دانشبنیان را یکی از ابزارهای کارآمد و اثربخش در تحقق شعار سال، توسعه زیستبوم نوآوری، رونق شرکتهای دانشبنیان و خلاق دانست و گفت: بر اساس اقداماتی که در چند سال اخیر انجام شده، ریلگذاری مناسبی صورت گرفته است که ماحصل شناخت نیازها، کسب تجربهها و دستاوردهای این چند سال، قانون جهش تولید دانشبنیان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که میتواند راهگشا و حل کننده بسیاری از مسائل زیست بوم نوآوری و فناوری کشور به ویژه شرکتهای دانشبنیان و خلاق باشد. ما قوانین متعددی در کشور داریم که مهمترین لازمه اجرایی شدن و اثرگذاری آنها، عمل به قانون است که امیدواریم با همکاری و تعامل همه بخشهای کشور، این فرهنگ ترویج شود.
ستاری اظهار داشت: چارچوببندی و تدوین این برنامهها بر مبنای سه اولویت مهم و اجرایی است، نخستین محور این دستورالعمل مشترک، توسعه زیستبوم فناوری و نوآوری در دستگاهها و نهادها است و با توجه به این محور، نقش شرکتهای دانشبنیان و خلاق در حل چالشها و رفع نیازهای یک دستگاه مورد توجه قرار میگیرد.
وی دومین محور برنامههای اجرایی مشترک را تعریف پروژهها و طرحهای کلان فناورانهای عنوان و اضافه کرد: در آن حوزه خاص، پرچمدار محسوب میشوند و با اجرایی سازی این پروژهها در همکاری و حمایت آن دستگاه خاص، زمینه برای رفع یک نیاز فناورانه و استراتژیک فراهم میآید.
ستاری سومین محور مصوبات مشترک با دستگاههای مختلف را حمایت از فضای کسب و کار شرکتهای دانشبنیان و خلاق دانست و افزود: شرکتهای دانشبنیان و خلاق نیازمند حمایتهای تسهیلاتی، تاییدیه، بازارسازی و مالی هستند. این حمایتها در قالب برنامهها و دستورالعملهای اجرایی مشترک با هر دستگاه و متناسب با ظرفیتها و ماهیت فعالیت شرکتها و دستگاه میزبان تعریف میشودو اختصاص بازار بزرگ و بالقوه این دستگاهها به شرکتهای دانشبنیان، یکی از اولویتهایی است که به طور جدی دنبال میشود.
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری، با تأکید بر اینکه برای تحقق اقتصاد دانشبنیان باید اندیشه و فرهنگ این اقتصاد در تمامی بخشهای کشور رسوخ یابد، ادامه داد: اقتصاد دانشبنیان چیزی جز یک باور و فرهنگ نیست، فرهنگی که باید در تفکر تمامی بخشهای کشور از مردم جامعه تا مسئولین نهادینه شود.
ستاری، دیگر لازمه تحقق اقتصاد دانشبنیان را تحول در ساختارها دانست و گفت: مادامی که ساختارهای نقش آفرین، تصمیم ساز و اثرگذار کشور، با نوآوری، حمایت از فعالان دانشبنیان و خلاق و تولید همراه نشود، در تحقق اقتصاد دانشبنیان دچار چالشهای جدی خواهیم بود. عزم خود را جزم کردهایم تا با ایجاد تحولاتی در ساختارهایی که بر مبنای واردات شکل گرفته و مستحکم شدهاند و کمتر به نوآوری و توانمندی داخلی باور دارند، فرهنگ نادرست گذشته را به کناری بزنیم و اقتصاد دانشبنیان و فرهنگ مبتنی بر نوآوری شرکتهای دانش بنیان و خلاق را جایگزین آن کنیم. کاری که نیازمند همراهی، همدلی، عزم و باور جدی تمامی بخشهای کشور است.
وی قانون جهش تولید دانشبنیان را یکی از ابزارهای کارآمد و اثربخش در تحقق شعار سال، توسعه زیستبوم نوآوری، رونق شرکتهای دانشبنیان و خلاق دانست و گفت: بر اساس اقداماتی که در چند سال اخیر انجام شده، ریلگذاری مناسبی صورت گرفته است که ماحصل شناخت نیازها، کسب تجربهها و دستاوردهای این چند سال، قانون جهش تولید دانشبنیان در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که میتواند راهگشا و حل کننده بسیاری از مسائل زیست بوم نوآوری و فناوری کشور به ویژه شرکتهای دانشبنیان و خلاق باشد. ما قوانین متعددی در کشور داریم که مهمترین لازمه اجرایی شدن و اثرگذاری آنها، عمل به قانون است که امیدواریم با همکاری و تعامل همه بخشهای کشور، این فرهنگ ترویج شود.