بهینه سازی گوگل ادز با ۷ راهکار کلیدی
هیچ فرمول جادویی برای اینکه چگونه تلاشهای بازاریابی خود را انجام دهید تا در بهینه سازی گوگل ادز به نتایجی که میخواهید برسید وجود ندارد. با این حال، رو...
هیچ فرمول جادویی برای اینکه چگونه تلاشهای بازاریابی خود را انجام دهید تا در بهینه سازی گوگل ادز به نتایجی که میخواهید برسید وجود ندارد. با این حال، روشها و ترفندهای خوب زیادی برای امتحان کردن وجود دارد که گاهی اوقات حتی نمیدانیم از کجا شروع کنیم. در این مقاله به شما خواهیم گفت تبلیغات در گوگل همان گوگل ادوردز چیست و در ادامه با ۷ راهکار بهینه سازی گوگل ادز آشنا خواهیم شد.
جهت بهینه سازی کمپین گوگل ادوردز ابتدا چه چیزی را پیاده کنیم؟ چگونه میتوانیم به درستی بهینه سازی کنیم تا به گوگل زمان کافی برای یادگیری بدهیم؟ چرا آخرین تغییراتی که انجام دادیم هیچ نتیجه مثبتی به همراه ندارد؟ اینها سوالاتی هستند که ممکن است از خود بپرسیم.
گوگل ادوردز چیست؟
گوگل ادوردز (google ads) نوعی از تبلیغات کلیکی است که درآن شما مبلغی را به عنوان شارژ به گوگل میپردازید و براساس تنظیمات مختلف از جمله بودجه روزانه بهازای هر کلیک مبلغی از شما کسر خواهد شد. کمپین گوگل AdWords یک کمپین تبلیغاتی است. یک کمپین ادورز معمولا از چندین گروه تبلیغاتی تشکیل شده است. هر گروه تبلیغاتی بر اساس نوع کلمه کلیدی که کاربر ممکن است در موتور جستجوی گوگل تایپ کند، متنهای تبلیغاتی مختلفی را ارائه میدهد. گروه بندی کمپینهای تبلیغاتی رایج شامل جغرافیا، تقسیم بندی دستگاه و نوع محصول است. به عنوان مثال، یک فروشگاه مبلمان که صندلی و میز میفروشد، میتواند برای هر یک از محصولات خود کمپینهای تبلیغاتی متفاوتی داشته باشد.
بهینه سازی کمپین گوگل ادوردز
تبلیغات گوگل که برای اکثر کاربران به ظاهر پیچیده به نظر میرسد، اما در صورتی تسلط پیدا کنید میتواند برای افزایش رتبه خود آماده باشید. بهینه سازی کمپین در واقع به معنای ایجاد و اجرای کمپینهای تبلیغاتی موثر و موفقیت آمیز پرداخت به ازای کلیک (PPC) است. برای ایجاد بازده مورد نظر در هزینه تبلیغات (ROAS) به چک لیست کامل بهینه سازی تبلیغات گوگل نیاز دارید.
1. ساختار حساب Google Ads خود را برای عملکرد بیشتر بهینه کنید
قبل از شروع برنامه ریزی ساختار حساب خود، مهم است که سوالات زیر را از خود بپرسید:
آیا برای برند، محصول/خدمات یا ترکیبی تبلیغ میکنید؟ کمپینهای برند و ترکیبی Brand and Hybrid)) معمولاً بهتر از کمپینهای محصول/خدمت (Product/Service) عمل میکنند. توصیه میکنم اگر میخواهید کنترل بیشتری بر هزینهها و نتایج خود داشته باشید، این کمپینها را تقسیم کنید.
ساختار وب سایت چگونه است؟ نگاهی به ساختار وب سایت خود میتواند به شما در برنامه ریزی درخت سازمانی حساب Google Ads خود کمک کند.
2. مخاطبان را در حالت مشاهده (observation)قرار دهید تا بعداً تنظیمات پیشنهادی را بر روی آنها اعمال کنید
گاهی فراموش میکنیم که مخاطبان برای کمک به ما هستند. اگر به تب مخاطبین کمپینهای تبلیغاتی گوگل خود بروید و مشاهده کردید که لیست مخاطبان شما خالی است، وقت آن رسیده است که این کار را امتحان کنید.
آیا از خود پرسیده اید که چگونه میتوانید پیشنهاد بهتری بدهید و با CPX کمتری به تبدیلهای بیشتری برسید؟ استفاده از تنظیمات پیشنهادی برای مخاطبان یک روش تبلیغاتی گوگل است که ارزش امتحان کردن را دارد. کاربران اینترنت بر اساس رفتار جستجو و علایقشان به مخاطبان مختلفی دسته بندی میشوند. استفاده از این اطلاعات به شما کمک میکند دادهها را به گروههای کوچکتر تقسیم کنید و به شما این فرصت را میدهد که ببینید آیا عملکرد کمپین بسته به مخاطبی که بازدیدکننده شما به آن تعلق دارد متفاوت است یا خیر.
3. از مطابقت مشتری (Customer Match) استفاده کنید.
حتما در خصوص مزایای استفاده از تطابق مشتری در Google Ads به روشی سازگار با GDPR اطلاع دارید، اما در صورتی که هنوز متقاعد نشدهاید، فقط مزایای اصلی استفاده از مطابقت مشتری را بیان میکنیم:
· این یک ابزار موثر برای تبلیغ کنندگان برای افزایش CR در مقایسه با ترافیک جستجو است.
· از آن برای انتقال مشتریان احتمالی به پایین تبدیل استفاده کنید.
· از آن استفاده کنید تا مشتریانتان بیشتر از شما خرید کنند.
· بدون نیاز به نصب برچسب بازاریابی مجدد
· برنامه ریزی تبلیغات شخصی
4. از تبلیغات جستجوی پاسخگو (RSA) به جای تبلیغات متنی گسترده (ETA) استفاده کنید (در ژوئن 2022 غیرفعال میشود)
هنگام برنامه ریزی یا سازماندهی مجدد ساختار برای کمپینهای خود، مهم است که در نظر بگیرید که از کدام قالبهای تبلیغاتی استفاده خواهید کرد. اگر دو سال پیش میپرسیدید، به شما میگفتیم "با ETA ادامه دهید، آنها بهترین عملکرد را دارند". با این حال، پس از درک عمیقتر عملکرد RSA، این مورد تغییر کرد. گوگل اعلام کرده است که ETA در 30 ژوئن 2022 غیرفعال میشود. شما فقط میتوانید ETAهای موجود خود را پس از این تاریخ متوقف کرده و راه اندازی کنید، اما امکان ویرایش آنها را ندارید. اما برای نیمه اول سال 2022، هنوز حق انتخاب دارید.
5. حساب Google Ads خود را از کلمات کلیدی تکراری پاک کنید.
آیا تا به حال در حساب Google Ads خود پیمایش کرده اید و متوجه شده اید که کلمه کلیدی مشابهی با همان نوع تطابق برای گروههای تبلیغاتی یا کمپینهای مختلف استفاده میشود؟ شما در مورد آن چه احساسی داشتید؟ سوال بزرگتر این است که چگونه این اتفاق افتاد؟ در اینجا چند ایده وجود دارد:
· ممکن است توصیههای گوگل را با کلمات کلیدی جدید بدون بررسی مجدد کلمات کلیدی اعمال کرده باشید.
· ممکن است عناصر تکراری داشته باشید که قرار بود اصلاح شوند، اما اینطور نشد.
· انجام کارهای انبوه با سرعت سریع باعث ایجاد برخی موارد تکراری شد.
· کلمات کلیدی در گروههای تبلیغاتی یا کمپینهای مختلف گنجانده شدهاند تا تبلیغات را بیشتر فعال کنند.
6. امتیاز کیفیت Google Ads خود (Quality Score)را بهبود بخشید
اگر مدتی به عنوان مدیر PPC/SEM کار کرده اید، احتمالاً در مورد اهمیت بهبود امتیاز کیفیت (Quality Score) خود شنیدهاید. امتیاز کیفیت فقط کسب رتبه بالا نیست. شما میخواهید که این امتیازات روی پیشنهادات شما تأثیر مثبت بگذارد، به این معنی که میتوانید با هر بودجه معینی ترافیک بیشتری بخرید و هزینه هر تبدیل کاهش مییابد.
چگونه نمره کیفیت خود را بهبود بخشید. ابتدا بیایید ببینیم Google در مورد نحوه محاسبه امتیاز کیفیت شما چه میگوید:
امتیاز کیفیت بر اساس عملکرد ترکیبی 3 مؤلفه محاسبه میشود:
· نرخ کلیک مورد انتظار (CTR): احتمال اینکه تبلیغ شما در هنگام نمایش کلیک شود.
· ارتباط آگهی: تبلیغ شما چقدر با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد.
· تجربه صفحه فرود: صفحه فرود شما چقدر برای افرادی که روی تبلیغ شما کلیک میکنند مرتبط و مفید است.
7. کلمات کلیدی باعث ایجاد یک تبلیغ عمومی یا نامربوط میشوند
اطمینان حاصل کنید که نسخه تبلیغاتی شما حاوی کلمات کلیدی مرتبط است. کافی است کلمه کلیدی را یک بار در سرفصلها و یک بار در خطوط توضیحات اضافه کنید. نیازی به اغراق نیست اگر از کاراکترهای سمت چپ برای اضافه کردن اطلاعات ارزشمند دیگر در مورد محصول یا خدمات خود استفاده کنید، وضعیت بهتری خواهید داشت.
کلام آخر
این روشهای Google Ads به شما کمک میکنند نتایج بیشتر و عملکرد بهتری داشته باشید. بسیاری از این روشها آسان و سریع اجرا میشوند. بنابراین، چند روز/هفته پس از اجرا میتوانید تأثیر آنها را در تبلیغات خود مشاهده کنید.
امیدواریم از این راهنما لذت برده باشید و آماده استفاده از برخی یا همه روشهای فوقها باشید. اگر برای مدیریت حسابهای تبلیغاتی Google خود پیشنهادی دارید یا به مشاوره نیاز دارید، دریغ نکنید و با متخصصین وبرمز تماس بگیرید.