لیست ایرانیان عضو آکادمی اسکار / چرا عباس کیارستمی نیست؟


لیست ایرانیان عضو آکادمی اسکار / چرا عباس کیارستمی نیست؟

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار عضو در شاخه‌های مختلف و از هنرمندان و فعالان عرصه سینما دارد.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در فهرست اعضای خود میزبان چند سینماگر و فعال سینمایی ایرانی در شاخه‌های مختلف است.

به گزارش ایسنا، آکادمی اسکار طبق روال هر ساله شماری از سینماگران را به عضویت شاخه‌های مختلف خود فراخواند و امسال نیز ۳۹۷ هنرمند و فعال عرصه سینما را به برای عضویت در این نهاد سینمایی دعوت کرد و امیر جدیدی بازیگر ایرانی در شاخه بازیگری و فیروزه خسروانی هم در شاخه مستند در این فهرست قرار گرفتند.

امیر جدیدی که سال گذشته با فیلم «قهرمان» حضور موفقی در عرصه بین‌المللی داشت، نخستین بازیگر مرد ایرانی است که به عضویت آکادمی اسکار درمی‌آید. لیلا حاتمی، گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی بازیگران زن هستند که پیش از این در شاخه بازیگری به عضویت آکادمی درآمده‌اند.

اصغر فرهادی (کارگردانی و نویسندگی)، رخشان بنی اعتماد (نویسندگی)، هایده صفی یاری (تدوین)، محمد رضا دلپاک (صدا)، حسین جعفریان (فیمبرداری)، محمد رسول اف (کارگردانی و نویسندگی)، بهمن قبادی (کارگردان)، نرگس آبیار (نویسندگی)، لیلا حاتمی (بازیگری)، ستار اورکی (موسیقی)، گلشیفته فراهانی (بازیگری)، سمیرا مخملباف (کارگردانی)، علی عباسی (کارگردانی)، نازنین بنیادی (بازیگر)، هنگامه پناهی (تهیه‌کنندگی)، محسن موسوی (جلوه‌های ویژه)، علی عسگری (فیلم کوتاه و انیمیشن)، فرنوش صمدی (فیلم کوتاه و انیمیشن)، الهام شاکری فر (مستند)، آویز هخامنشی (روابط عمومی)، تاد وزیری (جلوه های ویژه) نگین یزدی (مدیران)، مادلن شرفیان (فیلم کوتاه)، مرجان صفی‌نیا (مستند)، رویا وکیلی (روابط عمومی)، کامی عسگر (صدا) فهرست دیگر سینماگران و فعالان سینمایی ایرانی است که تاکنون به عضویت آکادمی اسکار درآمده‌اند.

عباس کیارستمی فیلمساز شناخته شده سینمای ایران در عرصه بین‌المللی نیز روز ۱۰ تیر ۱۳۹۵ برای عضویت در شاخه کارگردانی آکادمی اسکار دعوت شده بود اما فرصت رد و یا پذیرش این دعوت را نیافت و تنها چهار روز بعد در سن ۷۶ سالگی از دنیا رفت.

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار عضو در شاخه‌های مختلف و از هنرمندان و فعالان عرصه سینما دارد.



بشنوید| غزل «سایه» پس از سعدی و حافظ در صد سال اخیر؛ از نگاه کامیار عابدی