تحول دیجیتال در همه فرایندهای بیمه گری پیاده سازی میشود

شرکت بیمه تعاون، آهسته و پیوسته پروژه تحول دیجیتال را پیش میبرد. مصطفی زحمتی پاک، مدیر بیمههای اتومبیل این شرکت معتقد است، بیمه تعاون نه تنها در صدور و پرداخت خسارت، بلکه در همه فرایندهای بیمه گری، تحول دیجیتال را پیاده سازی کرده و در سال ۱۴۰۱، سرعت این تحول بسیار چشمگیرتر خواهد بود.
با گذشت مدتی از آغاز پروژه تحول دیجیتال در شرکت بیمه تعاون، به نظر میرسد اکنون زمان مناسبی برای ارزیابی عملکرد در این حوزه باشد.
بیمه تعاون همواره در استفاده از ابزارهای نوین پیشگام بوده است و این هم به نوع نگاه مدیرعامل شرکت به موضوع بر میگردد. این شرکت طی چند سال اخیر، تلاش کرده فرایندهای دیجیتال را جاری کند و تا حد امکان، امور را به شکل دیجیتالی انجام دهد.
مدیر بیمههای اتومبیل بیمه تعاون در این خصوص میگوید که «به طور کلی میتوانم بگویم بیمه تعاون قصد دارد دیجیتالی شدن را در همه فرایندهای بیمه گری شرکت جاری کند و آنچه در سال ۱۴۰۱ پیاده سازی خواهد شد، بسیار جدیتر و قویتر هم خواهد بود.»
چند نمونه عملیاتی از دیجیتالی شدن فرایند را میتوانید نام ببرید؟
در سادهترین و ملموسترین مورد، میتوان به ارسال لینک بیمه نامه شخص ثالث صادر شده توسط شبکه فروش بیمه تعاون برای مشتری اشاره کرد. از زمانی که بیمه نامه شخص ثالث کاغذی حذف شده است، این فرایند آغاز شده و مشتری میتواند بالافاصله پس از صدور، اصالت بیمه نامه را هم در سایت شرکت بیمه تعاون و هم در سامانه سنهاب بیمه مرکزی کنترل کند.
در بیمه نامه بدنه اتومبیل نیز با استفاده از یک نرم افزار بازدید اولیه از طریق ارسال فیلم و عکس از خودرو، اصالت خودرو برای شرکت بیمه تعاون سنجیده میشود.
این فرایند در بقیه رشتهها هم تا حد ممکن پیاده سازی شده است. به عنوان مثال در رشته درمان با استفاده از یک نرم افزار، این امکان برای بیمه گزار و بیمه شده فراهم شده است که بتوانند از این طریق، اعلام خسارت کنند، بنابراین آنها به حضور فیزیکی در واحدهای پرداخت خسارت نیازی ندارند.
در حال حاضر پورتال شرکت بیمه تعاون به امکان تمدید بیمه نامه شخص ثالث و بدنه اتومبیل مجهز شده است. این اقدام به افزایش سرعت فرایندها کمک میکند که نتیجه آن جلب رضایت مشتریان است. رضایت مشتری هم به افزایش پرتفو و جلب رضایت سایر ذینفعان میانجامد. بررسی حق بیمه تولیدی شرکت نیز به خوبی این ادعا را اثبات میکند، چرا که سهم بازار بیمه تعاون در یک روند قابل قبول، رو به رشد است.
اعمال این تغییرات، مشکل بود؟
تغییرات به طور پیوسته در جریان است و البته با چالشهایی هم همراه است. شکی نیست که تسریع در خدمات رسانی به مشتریان با به کارگیری تکنولوژی ممکن است. این میتواند در حوزه فروش آنلاین، پرداخت خسارت آنلاین و یا فرایندهای داخلی شرکت باشد. رقبا هم در این حوزهها به شدت فعال اند و این میتواند کار ما را سختتر کند. البته به طور کلی، محدودیتهایی هم در حوزه تحول دیجیتال کشورمان وجود دارد که شامل همه است و به صنعت خاصی منحصر نیست.
در مجموع، بیمه تعاون در تلاش است که با غلبه بر همه چالش ها، سرعت خود در مسیر تحول دیجیتال را افزایش داده و با محدودیتها هم کنار بیاید. این نکته را هم باید در نظر داشت که حرکت در مسیر تحول دیجیتال با ریسک زیادی همراه است، بنابراین نمیتواند در این مسیر، دقت را فدای سرعت کرد، بلکه باید با احتیاز کامل در این راه گام برداشت.
از کدام بخش پیاده سازی تحول دیجیتال در شرکت بیمه تعاون بیشتر رضایت دارید؟
بیمه تعاون در حوزه صدور و فروش دیجیتال بیمه نامه پیشرفت قابل توجهی داشته است. بیمه تعاون از نخستین شرکتهایی است که همکاری با استرات آپها را آغاز کرد و به خوبی توانست از فضا بهره برداری کند. به نظر من بیمه تعاون در حوزه صدور بیمه نامه و پرداخت خسارت دیجیتال، یک روند برد-برد را تجربه کرده است.
تحول دیجیتال شرکت بیمه تعاون در سال ۱۴۰۱ چه شرایطی خواهد داشت؟
قطعا اقدامات در این حوزه سرعت خواهد گرفت. شخص مدیرعامل پیگیری این موضوع است و همه بدنه شرکت نیز با آن همراهی میکند. اکنون مدیران فنی، مدیران میانی و عموم کارکنان شرکت به این موضوع واقف اند که دیجیتالی شدن، به نفع همه است، از این رو در پیاده سازی برنامههای این بخش مطابق برنامه ریزیهای انجام شده عمل میکنند.
تردیدی نیست که با پیاده سازی این برنامه ها، در سال ۱۴۰۱ شرکت بیمه تعاون با شکل و شمایلی جدید را شاهد خواهیم بود.