فیلم آواتار ۲ ، تعریف تازهای از CGI را در سینما ارائه میکند
جیمز کامرون برای فیلم آواتر ۲ یا آواتار: راه آب – Avatar: The Way of Water تدارکاتی ویژه دیده است تا مثل نسخه اول از لحاظ CGI تحولآفرین شود.نسخه اول فیلم آواتار با جلوههای CGI خیرهکننده به پشتوانه فناوریهای نوین فراتر از ضبط حرکات و سهبعدی...
جیمز کامرون برای فیلم آواتر ۲ یا آواتار: راه آب – Avatar: The Way of Water تدارکاتی ویژه دیده است تا مثل نسخه اول از لحاظ CGI تحولآفرین شود.
نسخه اول فیلم آواتار با جلوههای CGI خیرهکننده به پشتوانه فناوریهای نوین فراتر از ضبط حرکات و سهبعدی مرسوم، مرزهای صنعت سینما را جا به جا کرد و صاحب عنوان پردرآمدترین فیلم تاریخ شد. حالا پس از گذشت ۱۳ سال از اکران آن، جای تعجبی ندارد که انتظارات همه از دنباله آن به سقف رسیده باشد و جیمز کامرون در فیلم آواتار ۲ یا به طور دقیقتر «آواتار: راه آب» (Avatar: The Way of Water) هم دست از بلندپروازی در اجرای ایدههای بصری خود بر نمیدارد.
فیلم آواتار ۲، دنبالهروی نسخه اول انقلابی
جیمز کامرون، کارگردان خوشنام آواتار به رسم همیشه ابایی از انتخاب سختترین اما پرثمرترین راه برای پیادهسازی جلوههای مد نظر خود ندارد. به عنوان مثال، در آواتار ۲ به جای راهکار ساده و سرراست استفاده از طناب، بازیگران در یک مخزن آب غولپیکر ۳,۴۰۰,۰۰۰ لیتری قرار میگیرند که برای شبیهسازی فضای زیر آب طراحی شده است. بخشی از خروجی این راهکار تازه را میتوان در تریلر اخیر «آواتار: راه آب» دید هرچند بیشک تا رسیدن به محصول نهایی فاصله زیادی داریم.
کامرون به تازگی طی گفتگو با مجله GQ درباره فناوریهای پشت فیلم آواتار ۲ نظیر هوش مصنوعی، الگوریتمها و دوربینهای کاملاً جدید صحبت کرد. کامرون برای ساخت فیلمهای آواتار، بستهای پر از داده ولی غیر متمایز تحت عنوان «قالب» به تعبیر خودش میسازد و فرآیند نورپردازی، اجراها و حرکات دوربین را بر پایه آن جلو میبرد. بعد از آن نتیجه را برای پیادهسازی الگوریتمها و لایههای انیمیشن به شرکت Weta میفرستد. این کارگردان سرشناس میگوید بر خلاف انیمیشنهای پیکسار طی فرآیند تهیه این فیلم بازیگران کاری که باید را انجام میدهند و از اینجا به بعد باید همه آنها به شکل سهبعدی و CG در بیایند.
علاوه بر این، کامرون برای فیلم آواتار ۲ به همراه تیم خود سیستم دوربین جدیدی را با استفاده از دوربینهای ونیس سونی توسعه دادند که خلاصهاش اینطور است: جهت ایجاد یک سیستم سهبعدی استریوسکوپی، چندین دوربین بالارده با همدیگر ادغام میشوند. کامرون چند سال قبل از دامنه دینامیکی بالای این دوربینها تعریف و تمجید کرده بود. او حتی راهکاری را برای انجام ضبط حرکات زیر و بالای آب به صورت همزمان پیدا کرد.
ضمناً باید گفت که در بسیاری از مواقع تا آخرین لحظه آمادهسازی یک فیلم (خصوصاً پروژهای متکی به جلوههای کامپیوتری مثل آواتار) تیم سازنده به تغییر و تنظیم جلوههای بصری میپردازند. گذشته از این، حجم قابل توجهی از کارهای پسا تولید هم پیش رو قرار دارد. حتی شاید قسمتهای مختصری که تا به اینجا از فیلم آواتار ۲ دیدهایم، تا لحظات آخر دستخوش اصلاحاتی شوند.
کارگردان فیلم آواتار ۲ همچنین به GQ از حجم سرسامآور کار برای آن گفته و بر هیچکس پوشیده نیست که پروژه Avatar جدید فوقالعاده هزینهبر و زمانبر بوده است. حتی کامرون این فیلم را به دلیل بودجه کلان صرف شده برای آن، «بدترین فیلم از لحاظ انگیزه تجاری در تاریخ سینما» میداند. در همان حال، اظهار داشته است که انتظار دارد فیلم جدید آواتار به سومین یا چهارمین فیلم پردرآمد تاریخ تبدیل شود؛ این یعنی باید بیش از ۲ میلیارد دلار درآمد به دنبال داشته باشد.
فیلم آواتار ۲ یا «آواتار: راه آب» در ۱۶ دسامبر ۲۰۲۲ مصادف با ۲۵ آذر ۱۴۰۱ اکران خواهد شد. البته راه آواتار به همینجا ختم نمیشود و این دومین فیلم از مجموع پنج فیلمی از این فرانچایز است که در دستور کار قرار دارند. جیمز کامرون در گذشته حتی مدعی شده است که چهارمین فیلم از این مجموعه دیوانهکننده خواهد بود، اگرچه شاید خودش کارگردانی آن را بر عهده نداشته باشد.