بررسی شاهین جدید با موتور tu5 plus


بررسی شاهین جدید با موتور tu5 plus

عرضه سایپا شاهین با پیشرانه قدیمی تیبا اشتباهی واضح بود. سایپا قصد دارد با همکاری ایران خودرو، از شاهین جدید با موتور tu5 plus رونمایی کند.صنعت خودروسازی پیشرفت نمی‌کند جز با همدلی و همکاری مشترک نهادهای مختلف و از همه مهم‌تر خودروسازان با یکدیگر...

عرضه سایپا شاهین با پیشرانه قدیمی تیبا اشتباهی واضح بود. سایپا قصد دارد با همکاری ایران خودرو، از شاهین جدید با موتور tu5 plus رونمایی کند.

صنعت خودروسازی پیشرفت نمی‌کند جز با همدلی و همکاری مشترک نهادهای مختلف و از همه مهم‌تر خودروسازان با یکدیگر و ایران خودرو و سایپا نیز متوجه این مسئله شده‌اند. به منظور رشد و توسعه صنعت خودروی ایران، نارنجی‌پوشان و آبی‌پوشان جاده مخصوص سلسله همکاری‌های جذابی را آغاز کرده‌اند که در صورت حصول نتیجه، مشتریان منتفع خواهند شد.

شاهین جدید با موتور tu5 plus به زودی عرضه خواهد شد

در صورتی که این دو خودروساز دولتی با یکدیگر در امر تولید مشارکت کنند، هزینه‌های تولید به طرز قابل توجهی کاهش می‌یابد و زیان انباشه آنها به حداقل خواهد رسید. اگر این اتفاق رخ دهد، راندمان تولید نیز افزایش خواهد یافت و همه چیز به سود تولیدکننده و مصرف کننده خواهد بود.

شاهین جدید با موتور tu5 plus

با این اوصاف قرار است سایپا برای سدان شاهین خود از پیشرانه TU5 پلاس ایران خودرو استفاده کند. پروژه مشترک ایران خودرو و سایپا برای این خودرو از پایان سال جاری آغاز می‌شود و از آن به بعد سایپا شاهین با موتور جدید ایران خودرو به دست مشتریان می‌رسد. در این مقاله قصد داریم به بررسی شاهین TU5 پلاس بپردازیم.

نگاهی کلی به شاهین TU5 Plus

مدتی پیش نارنجی‌پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند شاهین را با گیربکس دستی و پیشرانه توربوشارژ راهی بازار کنند. موتوری که پیش‌تر زیر کاپوت تیبا قرار گرفته بود و M15 نامیده می‌شود. متاسفانه تکنولوژی تولید و ساخت این پیشرانه به قدری قدیمی است که می‌توان گفت منسوخ شده و دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

کارشناسان خودرو از زمانی که سایپا عرضه شاهین با این موتور را آغاز کردند، معتقد بودند که به زودی صدای مشتریان این سدان در خواهد آمد؛ چرا که مسلما چنین موتوری جوابگوی نیاز مشتریان نخواهد بود. این در حالی است که سایپا روی موفقیت شاهین حساب جدایی باز کرده بود و انتظار داشت فروش خوبی از این خودرو حاصل شود.

همچنین بخوانید:

تکنولوژی سیتروئن قلب تپنده جدید شاهین ؛ مشخصات فنی پیشرانه ME16 سایپا

البته تنها مشکل بزرگ این خودرو، پیشرانه قدیمی ام 15 بود وگرنه نمی‌توان عیب دیگری روی این محصول تازه‌وارد گذاشت. موتور قدیمی تیبا نمی‌تواند برای سدان میان رده و جذابی چون شاهین کارآمد و مفید باشد. هم‌اکنون در برنامه‌های گروه صنعتی سایپا عرضه شاهین اتوماتیک با همان پیشرانه M15 و نسخه گیربکس سی وی تی در دستور کار قرار دارد. نسخه دیگر این خودرو از نظر قوای محرکه نظیر تارا ایران خودرو خواهد بود.

شاهین جدید با موتور tu5 plus

با این وضع به نظر می‌رسد موتور تی یو فایو پلاس قرار است روی گران‌ترین مدل سایپا شاهین که همان نسخه اتومات است، تعبیه شود. علاوه بر این نسخه‌ای که مجهز به گیربکس سی وی تی است با همان پیشرانه قدیمی تیبا راهی بازار خواهد شد. همان‌طور که گفتیم، زمان عرضه این خودرو با پیشرانه مشترک، اواخر سال 1401 است.

از آنجایی که عمده مشکلات فعلی سایپا شاهین به پیشرانه آن باز می‌گردد، نمی‌توان انتظار تغییراتی در ظاهر آن داشت و شاید فیس لیفت جزئی را شاهد باشیم که در عمل تفاوتی احساس نشود.

شاهین جدید با موتور tu5 plus چه مشخصات فنی دارد؟

گفتیم که قرار است قوای محرکه تارا اتوماتیک را در شاهین ببینیم. بنابراین هم موتور و هم گیربکس این سدان جذاب از ایران خودرو است. بنابراین زیر کاپوت شاهین تی یو فایو پلاس، یک پیشرانه 16 سوپاپ چهار سیلندر قرار گرفته که تنفس طبیعی است و می‌تواند حداکثر قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر را تولید کند.

موتوری که ایران خودرو تقدیم خودروی سایپا کرده نسخه ارتقا یافته پیشرانه پژو 206 تیپ 5 است. نیروی محرکه در این خودرو از طریق یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک به محور جلو انتقال می‌یابد و در مجموع از نظر توان خروجی، تفاوت چندانی بین موتور فعلی و موتور قبلی شاهین نخواهد بود.

شاهین جدید با موتور tu5 plus

یکی از مهم‌ترین تغییرات این دو پیشرانه، حذف توربوشارژ از نسخه قبلی و افزوده شدن سیستم تنفس طبیعی است. به طور کلی مالکان خودروهای توربوشارژ با دردسر بیشتری برای نگهداری خودرو مواجه هستند، در حالی که موتورهای تنفس طبیعی مشکلی برای صاحبان خود به وجود نمی‌آورند و استهلاک بسیار پایینی هم دارند.

همچنین بخوانید:

نگاهی به طراحی سایپا سهند ؛ یک فیس لیفت نسبتا جذاب

علاوه بر این موتورهای توربوشارژ اصطلاحاً مجهز به سامانه‌های پرخوران هستند و باید سوختی برای آنها تأمین کرد که باکیفیت بالا باشد (بنزین سوپر)، وگرنه خرج زیادی روی دست مالک خودرو خواهد گذاشت. خوشبختانه پیشرانه تارا اتوماتیک یا همان TU5 Plus، سال‌ها در بازار داخلی بوده و به نوعی می‌توان گفت که حساب خود را پس داده است.

یک‌سری اطلاعات فنی نظیر شتاب صفر تا صد، مصرف سوخت و حداکثر سرعت شاهین جدید مشخص نیست و دو خودروساز دولتی صحبتی در این باره نکرده‌اند. البته حدس و گمان ما این است که خروجی چندان متفاوتی بین تارا اتومات و شاهین اتومات احساس نشود. با این اوصاف به احتمال زیاد شاهین جدید بتواند در عرض 12.5 ثانیه از سکون مطلق به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. نهایت سرعت این خودرو می‌بایست 190 کیلومتر بر ساعت و مصرف ترکیبی سوخت بین 7 الی 7.4 لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

شاهین جدید چه امکانات رفاهی دارد؟

فهرست امکانات دقیق شاهین اتوماتیک پلاس با پیشرانه جدید مشخص نشده، ولی می‌توان حدس زد که چه آپشن‌های رفاهی از طرف سایپا در این خودرو تعبیه خواهد شد. از جمله این موارد می‌توان به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی توقف در سربالایی، آینه‌های جانبی برقی، تهویه اتوماتیک، صندلی برقی راننده، سانروف، دی‌لایت، اتولایت، نمایشگر لمسی مولتی مدیا به همراه دوربین عقب، بلوتوث، یو اس بی و چهار کیسه هوا اشاره کرد.

کابین شاهین جدید

سخن پایانی

شوربختانه سایپا تلاش زیادی برای عرضه شاهین کرد، اما نقشه‌های این شرکت نقش بر آب شد و نتوانست ماحصل تلاش‌های خود را درو کند. نصب پیشرانه‌ای همچون ام 15 برای محصولی تازه‌نفس که یک سر و گردن از تیبا بالاتر است، کار اشتباهی بود و سایپا چوب ندانم‌کاری‌های خود را خورد.

با این حال به نظر می‌رسد اوضاع این سدان جذاب با پیشرانه تی یو فایو پلاس بهتر از قبل خواهد شد و می‌تواند رضایت مشتریان را جلب کند. هزینه‌های نگهداری این خودرو نیز کاهش می‌یابد و شرایط خوبی برای مالکان به وجود می‌آید. در صورت عرضه این خودرو در سال 1402، انتظار می‌رود استقبال خوبی از این سدان شود.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

برخی غذاها مانع مبارزه بدن با سرطان می‌شوند