چرا پورشه تیم فرمول 1 ندارد و نخواهد داشت؟ به همراه نگاهی به تاریخچه فرمول 1 اشتوتگارتیها
پورشه از یکی از افتخارآفرینترین تیمهای حوزه موتوراسپرت به شمار میرود ولی کوچکترین تصمیمی برای حضور در فرمول ۱ ندارد؛ چرا؟! آنچه در این مطلب میخوانید: نخستین حضور پورشه در گرندپری ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴همکاری پورشه و مکلارن ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷سودای بازگشت...
پورشه از یکی از افتخارآفرینترین تیمهای حوزه موتوراسپرت به شمار میرود ولی کوچکترین تصمیمی برای حضور در فرمول ۱ ندارد؛ چرا؟!
آنچه در این مطلب میخوانید:
مرسدس، فراری، آستونمارتین، مکلارن و آلفارمئو شرکتهای بزرگی هستند که در رقابتهای فرمول ۱ شرکت میکنند و برای حضور در این رقابتها اهمیت ویژهای قائلاند؛ با این همه به نظر میرسد پورشه که بهتازگی هم وارد سطح بالای رقابتهای قهرمانی استقامت جهان، WEC، شده است، تصمیمی برای پیوستن به فرمول ۱ ندارد. پورشه همواره بهخاطر مهندسی دقیق و بینقص در خودروهای جادهای و مسابقهای خود موردتحسین قرار گرفته است اما داستان زندگی تیم فرمول ۱ آن، با شهرت کنونیاش تطابق ندارد.
نخستین حضور پورشه در گرندپری: ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴
خودروهای پورشه در میان سالهای ۵۹ تا ۶۴ میلادی در رقابتهای گرندپری شرکت داشت و توانست در مسابقه فرانسه در سال ۶۲ میلادی عنوان نخست را به خود اختصاص دهد. دو سال بعد از این پیروزی، پورشه بهدلیل عملرد ضعیف تیم و هزینههای بالا زنده نگهداشتن آن، از مسابقات یادشده خارج شد.
آلمانیها سپس در دهه ۸۰ میلادی با خودروی تایپ ۹۴۰ ایندی مجهز به موتور ۶ سیلندر تخت توربوشارژشده مدل ۹۳۵ وارد مسابقات ایندیکار شدند. این مجموعه توانست در تستهای اولیه رکورد سرعت پیست را بکشند؛ پس برگذارکنندگان مسابقه پورشه را مجبور کردند تا فشار پیشرانه را به ۱.۶ بار کاهش دهد. کشمکشهای هیات برگذارکننده مسابقه با پورشه آنقدر بالا گرفت که سرانجام آلمانیها تصمیم گرفتند بدون آنکه تایپ ۹۴۰ را وارد مسابقه رسمی کنند، از مسابقه خارج شوند.
همکاری پورشه و مکلارن: ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷
کمی بعد از ماجرای ایندی، پورشه دوباره وارد فرمول ۱ شد اما اینبار از موتورهای مکلارن استفاده میکرد. این پیشرانهها با نام مکلارن – تگ تولید میشدند؛ چراکه ساعتسازی تگهیوئر به اسپانسر مکلارن برای پیروزی در دو دوره کامل بود. اخیرا پورشه خود به مدت یک سال تامینکننده موتور فرمول ۱ تیم «فوتورک آروز» بود اما این تیم سرانجام و پس مشکلات پیشرانه پورشه، به سراغ موتورهای فورد رفت.
تنها حضور پورشه در مسابقات خودروهای چرخباز (Openwheel) مربوط به راهاندازی تیم فرمول E این مجموعه میشود.
سودای بازگشت تیم فرمول ۱ پورشه: ۲۰۲۱
پورشه فرازونشیبهای بسیاری برای حضور در F1 پیمود تا اینکه در سال ۲۰۲۱، شایعاتی مبنیبر بازگشت این برند به عرصه یادشده خبرساز شد. این شایعه زمانی قوت گرفت که مدیرعامل پورشه به علاقه فولکسواگن برای حضور پورشه در این رقابتها اشاره کرد.
بر پایه این شایعات، پورشه در سال ۲۰۲۶ دوباره وارد مسابقات خواهد شد؛ سالی که در آن قوانین مرتبط با موتور، کاملا تغییر خواهند کرد و مسابقهدهندگان مجبور خواهند شد تا از پیشرانههای جدید با سوخت پایدار تجدیدپذیر استفاده کنند. در همین راستا، معاون ارشد پورشه موتوراسپرت اعلام کرد که همه چیز مطابق میل آنها پیش میرود. پورشه عملا این قوانین تازه را بهعنوان نقطه عطفی برای خود تعریف کرده است تا با پیوستن به مجموعهای دیگر، به تجهیزات مناسب برای حضور در رقابتها دست پیدا کند.
مسلما نمیتوان مستقیم به سراغ خودروهای تمام برقی رفت اما باید بخش الکتریکی موتور را در اولویت بالاتری قرار داد. انجام این کار برای پورشه که خود یک تامینکننده قطعات است، اهمیت زیادی دارد؛ چراکه آنچه در مسابقات به نمایش میگذاریم باید مرتبط با محصولات جادهایمان باشد.
قطع همکاری ردبول و پورشه: ۲۰۲۲
اواسط سال گذشته میلادی بود که یک سند درونسازمانی از پورشه به بیرون درز کرد. این سند، به تصمیم پورشه برای خریداری ۵۰ درصد سهام ردبول اشاره داشت. آلمانیها میخواستند با خرید این حجم از سهام نهتنها به مسابقات بازگردند بلکه در تصمیمگیریهای مهم این تیم نیز دخیل باشند. از سوی دیگر، همکار کنونی ردبول، هوندا، نیز نهایتا تا سال ۲۰۲۵ همراه این مجموعه خواهد بود؛ پس موقعیت برای ورود پورشه و خریداری ردبول آماده بود.
متاسفانه پورشه بیانیهای را در سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر کرد که به خاتمهیافتن این مذاکرات اشاره داشت. دلیل آن هم تصمیم و جهتگیری ردبول برای دردست گرفتن تصمیمهای اساسی خود محسوب میشد؛ کاری که دقیقا خلاف خواسته پورشه بود. ردبول نهایتا برای ساخت موتور، همکاری خود را با فورد اعلام کرد.
هر دو شرکت، متفقالقول به این نتیجه رسیدهاند که مذاکرات باید پایان یابد. هدف همیشه یک همکاری بر پایه حق برابر بود؛ که نهتنها شامل توسعه موتور بلکه شامل خود تیم مسابقه هم بود. این مهم دستنیافتنی بود.
پورشه در ادامه اعلام کرد که تغییر قوانین علاقهشان به بازگشت را بیشتر کرده است و آنها دید بازی برای ورود به عرصه F1 خواهد داشت؛ بنابراین مذاکرات این خودروساز با تیمهای دیگر ادامه یافت.
حرکت بعدی پورشه: ۲۰۲۳
گزارشهایی از رسانه «The Race» در ماه جاری منتشر شدند که نشان میدهند، پورشه برای همیشه پرونده بازگشت به گرندپری ۲۰۲۶ را کنار گذاشته است و قصد دارد تا توجه خود را روی فرمول E و رقابتهای قهرمانی استقامت جهانی بگذارد. رسانه «موتوراسپرت» به نقل از پورشه در اینباره نوشت:
موتوراسپرت همواره بخشی جذاب برای برند ما خواهد بود. فرمول ۱ هم همینگونه است.
به این ترتیب، فولکسواگن برای حضور در فرمول ۱، تمرکز خود را روی آئودی خواهد گذاشت که با تیم «سابر»، آلفارومئو، همکاری خواهد کرد.
چرا پورشه دیگر تیم فرمول ۱ ندارد؟
هر آنچه تاکنون گفتیم در این دو جمله وابسته خلاصه میشود: پورشه در سال ۲۰۲۶ وارد مسابقات فرمول نمیشود چون همکار مناسب خود را برای این کار پیدا نکرد. ورود و موفقیت در فرمول ۱ آنقدر مهم و حسابشده است که مجموعهای چون پورشه برای توسعه خودروی خود، نمیتواند بدون یافتن همکار مناسب وارد عرصه شود. این مسابقات مانند سرمایهگذاری سنگینی هستند که بازگشت سرمایهشان چندین سال به درازا میکشد.
مجموعه The Race به نقل از مدیرعامل ارشد گروه فولکسواگن میگوید که شک و تردید در ورود به فرمول ۱ معنا ندارد. او معقتد است که برای حضور یک شرکت در ردههای بالا این رقابتها، حداقل ۵ تا ۱۰ سال زمان توسعه نیاز است و اگر شرکتی تصمیم بگیرد که در دوره بعدی شرکت نکند، حداقل برای ۱۰ سال آینده باید قید حضور در آن را بزند. نظر شما در اینباره چیست؟ آیا پورشه در رقابتهای ۲۰۲۶ شانسی برای موفقیت داشت؟ آیا مجموعهای برای دوره بعدی F1 حاضر به همکاری با پورشه خواهد شد؟