پول صادرات زعفران ایرانی در جیب طالبان
رکنا سیاسی : دبیر شورای ملی زعفران ورود دولت طالبان به حوزه صادرات زعفران ایران را تائید گفت : پس از واگذاری بازار داخلی به قاچاقچیان، زعفران ایران سر از افغانستان درمیآورد و طالبان آن را به نام خود به سایر کشورها صادر میکند.
فرشید منوچهری افزود : قاچاقچی زعفران ، این محصول را با قیمت صادرکننده رسمی از بازار میخرد، اما دیگر هزینههایی همچون عوارض آب مجازی، اخذ مجوز صادرات از سازمان استاندارد، تعرفه گمرکی در کشور مقصد و … را مانند صادرکننده رسمی نمیپردازد.
دبیر شورای ملی زعفران در ادامه اظهار کرد : این قاچاقچیان در صورت صدور زعفران از کشورهای همسایه از معافیتهای ورودی نیز برخوردارند و ارز حاصل از صادرات را هم با نرخ بازار عرضه میکنند.
دبیر شورای ملی زعفران در رابطه با سرنوشت قرارداد ۲۰۰ تنی یک شرکت ایرانی با قطر برای صادرات زعفران یادآور شد: شورای ملی زعفران از سرنوشت این قرارداد بیاطلاع است. باید در این زمینه از مسئولان سوال شود که چه زمان این حجم از زعفران به قطر صادر شد که در بین فعالان بخش خصوصی صنعت زعفران کسی از آن اطلاعی ندارد؟ به نظر میرسد عقد این قرارداد بیشتر یک شوآف بود؛ چراکه هیچگاه مجموع حجم صادرات زعفران به قطر حتی پنج درصد این رقم هم نبوده است.
منوچهری در خصوص کشورهای مقصد صادراتی زعفران کشور نیز گفت: در این هفت ماه حجم صادرات زعفران کشور به ترتیب از بیشترین تا کمترین مربوط به کشورهای امارات، اسپانیا، چین، قطر و افغانستان بوده است. باید توجه داشت طی ۲ سال گذشته کشورهای جدیدی به جمع تولیدکنندگان زعفران پیوستهاند که از این میان میتوان به بلغارستان، ازبکستان و تاجیکستان اشاره کرد.
دبیر شورای ملی زعفران در خصوص علل کاهش حجم صادرات زعفران را عنوان کرد: همچنین حضور فعال قاچاقچیان زعفران که از نظر خرید با صادرکنندگان رسمی در شرایط یکسانی قرار دارند، اما هزینههای استاندارد، گمرک و عوارض آب مجازی را پرداخت نمیکنند، موضوع دیگری است که به کاهش صادرات زعفران دامن زده است. این قاچاقچیان در صورت صدور زعفران از کشورهای همسایه از معافیتهای ورودی نیز برخوردارند و ارز حاصل از صادرات را هم با نرخ بازار عرضه میکنند.
طبق گزارشات اخیر که در مورد بازار زعفران منتشر شده است، به طور خاص کشورهایی مانند آمریکا، چین، ایران، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و انگلیس را هدف قرار داده است.
این درحالی است که، نبود برند ملی زعفران منجر به این شد با اینکه ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است، نتواند به بازارهای جهانی نفوذ کند. در مقابل، سایر کشورها از این محصول ایرانی نام و جایگاه بالایی برای خود ایجاد کردهاند.
منبع : فرارو