از رسالت دانشگاه فرهنگیان در مواجهه با جنگ ترکیبی تا روشنگری معلمان در فضای مسموم تبلیغاتی دشمن
صحرایی با اشاره به رسالت دانشگاه فرهنگیان در مواجهه با جنگ ترکیبی گفت: با توجه به فضای مسموم تبلیغاتی صورت گرفته علیه اسلام و ایران، معلمان مشعل دار هدایت بخشی و روشنگری در این میان هستند.
«دکتر رضا صحرایی»، رییس دانشگاه فرهنگیان در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: نماز رکن رکین دین است نه تنها برای اسلام بلکه همه ادیان نماز دارند و هر کدام به سبک و شیوه خودشان به جا می آورند، بنابراین موفقیت دانشگاه فرهنگیان در تربیت دانشجویان خود در گرو اهتمام به نماز است. چون نماز اصلی ترین عنصر و عامل تربیت صحیح انسان محسوب می شود.
وی در ادامه افزود: در این دنیایی که سرشار از مسایل روحی و روانی است، تنها چیزی که می تواند نجات بخش نسل جوان ما باشد این است که بداند در مواقع بحران به چه چیزی باید تمسک بجویند؛ بنابراین نماز کلید حل مسایل و مشکلات جامعه است.
برگزاری 170 نماز جماعت در دانشگاه فرهنگیان
صحرایی با بیان اینکه موضوع نماز در دانشگاه فرهنگیان به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است. تصریح کرد: ستاد اقامه نماز در دانشگاه فرهنگیان مرتب تشکیل جلسه می دهد، یک بعد سخت افزاری و یک بعد نرم افزاری دارد. در بعد سخت افزاری پیشرفت خوبی داشته ایم، تمام نمازخانه های ما در سراسر کشور تجهیز و تکمیل شده اند، اگرچه کوچک هستند. بخش دوم ما دعوت به نماز و اقامه نماز است. در دانشگاه فرهنگیان بیش از 170 نماز جماعت در هر وعده ظهر و عصر برگزار می شود.
وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در راستای ترویج و تبلیغ فرهنگ نماز برنامه های ملی ویژه ای دارد، بیان کرد: از جمله این برنامه های ملی «پویش نماز خوب» و «پویش معراج» است که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همچنین دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیز برنامه های بسیار مهمی مانند بحث «حوزه علوم اسلامی دانشجویان» دارد که در بسیاری از مراکز ما این حوزه ها دایر شده است. یعنی دانشجو معلم ما همزمان طلبه هم شده اند و در امر نماز هم کوشا هستند.
معلم اصلی ترین عامل تحول در نظام تعلیم و تربیت
وی با بیان اینکه مسئله نماز دغدغه و مسئله دانشگاه فرهنگیان است، گفت: معتقدیم اگر معلمی تربیت کنیم که هم نمازگزار باشد و هم اقامه کننده نماز، این معلم می تواند عامل تحول در نظام تعلیم و تربیت باشد و تحول در نظام تعلیم و تربیت هم تحول در آینده کشور است.
رییس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به استقبال دانشجویان دهه هشتادی از نماز گفت: به اعتقاد بنده استقبال بچه ها از نماز بر اساس فضای ما خوب است. نماز جماعت های ما خوب برگزار می شود اما فضای ما کم است. پر شدن این فضای کم به این معنا نیست که همه بچه ها در نماز جماعت شرکت کنند، چون لازمه این امر داشتن مسجد است در حالی که ما در بسیاری از مراکز خود مسجد نداریم و نمازخانه ها نیز کوچک هستند.
صحرایی افزود: اهتمام ما در دانشگاه فرهنگیان این است که دانشجویان را به سمت نماز جماعت سوق دهیم. از جمله مهمترین کارهای ما بحث تبلیغ رو در رو و چهره به چهره است. بچه ها نماز را دوست دارند و با خواندن نماز احساس آرامش می کنند اما در نماز جماعت حضور کمرنگی دارند؛ ضمن اینکه عرض کردم فضای دانشگاه به اندازه نیازمان نیست، در گرایش دانشجویان به نماز جماعت با فعالیت های گروهی و طرح مباحث تفسیری مبتلابه بسیار جدی هستیم.
اجرای طرح «هر معلم یک مربی قرآن» در دانشگاه فرهنگیان
وی از اجرای طرح «هر معلم یک مربی قرآن» در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و افزود: ما با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و معاونت فرهنگی پرورشی وزارت آموزش و پرورش به طور جدی از ترم های آینده طرح «هر معلم یک مربی قرآن» را در دانشگاه فرهنگیان اجرا خواهیم کرد. حدود 25 هزار نفر تحت آموزش دوره های روخوانی، روانخوانی و ثلاثت قرآن قرار گرفته اند؛ ضمن اینکه برای تفسیر قرآن در رشته های خاص نیز برنامه های ویژه ای پیش بینی کرده ایم.
رییس دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: در دانشگاه فرهنگیان طرحی تحت عنوان «طرح جامع تربیت دانشجو معلم» اجرا می شود که در این طرح هر دانشجو معلمی در طول دوره چهار ساله اش باید برای هر ساعت سند تحول بنیادین دو نوع مهارت کسب نماید. اجتماع بچه ها برای یادگیری آن مهارت ها از طریق نماز است، کارگاه های آموزشی ما یا به نماز جماعت قطع می شوند یا با نماز جماعت شروع می شوند ولی همه اینها مستلزم این است که لذت و حلاوت نماز را در این بچه ها ایجاد کنیم و این کلید کار ماست.
صحرایی با اشاره به رسالت دانشگاه فرهنگیان در مواجهه با جنگ ترکیبی اظهار کرد: دشمن با تمام وجود همه دستگاه های امنیتی خود را به کار انداخته تا دو کار علیه ما انجام دهد؛ یکی نظام محاسباتی ما را به هم بزند. دو، با تبلیغات چند سویه خود شک، تردید و ابهام ایجاد کند. معلم عامل از بین بردن این بازی هاست، یعنی دوای درد پروپاگاندا تبیین است.
وی ادامه داد: در واقع عامل تبیین معلم است، پیامبر اکرم (ص) فرمود: «إنَّ مُعَلِّمَ الخَیرِ یَستَغفِرُ لَهُ دَوَابُّ الأرضِ وَ حِیتَانُ البَحرِ وَ کُلُّ ذی رُوحٍ فی الهَوَاءِ وَ جَمیعُ أهلِ السَّماءِ وَ الأرضِ.» (معلمی که به مردم نیکی می آموزد، همه جانداران عالم، از ماهیان دریا و جانوران زمین و پرندگان و مرغان هوا و بالاخره تمام اهل آسمان و زمین برای او از خداوند طلب آمرزش می کنند). معلم چه کاری انجام می دهد که مستوجب این گونه پاداش بزرگ است. معلم افسر مبارزه با جهل است. پروپاگاندا یعنی جهل آفرینی، یعنی جهالت دادن. قرآن می فرماید: نادانی و جهل درد بی درمان است.
معلم مشعل دار روشنگری در فضای مسموم تبلیغات دشمن
رییس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: با توجه به اینکه چراغ هدایت در دست معلم است لذا معلم وظیفه مبارزه با این مسئله را دارد؛ با توجه به فضای مسموم تبلیغاتی صورت گرفته علیه اسلام و ایران، معلمان مشعل دار هدایت بخشی و روشنگری در این میان هستند. اگر خود معلمان ابتدا تبیین شوند و سپس تبیین کنند، حتما نقشه های شوم دشمنان را باطل می کنند.
صحرایی گفت: هرچه تبلیغات دشمن بیشتر شود، روشن است که کار ما قوی تر بوده است؛ پس حواسمان باشد که دچار خطای محاسباتی نشویم. هرچه تبلیغات علیه دین، اسلام و ایران بیشتر می شود، یعنی هم اسلام قوی تر شده، هم دین قوی تر شده و هم ایران قوی تر شده است لذا ما در ساحت تربیت سیاسی و اجتماعی انواع اطلاعات را به دانشجویان انتقال می دهیم و مسایل را برایشان تبیین می کنیم.
پایان پیام/35