داستان شنیدنی همکاری مک لارن و فورد برای تولید موستانگ توربو!


داستان شنیدنی همکاری مک لارن و فورد برای تولید موستانگ توربو!

همه ما مک لارن را با سوپر اسپرت افسانه‌ای F1 می‌شناسیم اما این خودروساز قبل از عرضه چنین خودرویی به تولید فورد موستانگ توربو با سقف تیراژ ۱۰ دستگاه نیز پرداخته است! بی‌شک مک لارن موستانگ M81 جزو کمیاب‌ترین موستانگ های تاریخ به شمار می‌رود و...

همه ما مک لارن را با سوپر اسپرت افسانه‌ای F1 می‌شناسیم اما این خودروساز قبل از عرضه چنین خودرویی به تولید فورد موستانگ توربو با سقف تیراژ ۱۰ دستگاه نیز پرداخته است!

بی‌شک مک لارن موستانگ M81 جزو کمیاب‌ترین موستانگ های تاریخ به شمار می‌رود و راه را برای تولد بازوی اسپرت کارخانه فورد یعنی SVO باز کرده است. می‌خواهیم شما را با مک لارن موستانگ M81 مدل ۱۹۸۰ آشنا کنیم که حاصل همکاری دیوانه‌وار مک لارن و فورد بوده است. داستان به زمانی بازمی‌گردد که فورد می‌خواست نسخه‌ای سبک‌تر، قوی‌تر و تیزتر از موستانگ فاکس بادی ۴ سیلندر بسازد و به همین خاطر با مک لارن انجینز به عنوان بازوی آمریکایی تیم فرمول یک مک لارن همکاری کرد. سومین نسل موستانگ به‌صورت استاندارد با پیشرانه‌های ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری، ۶ سیلندر ۲.۸ لیتری و ۸ سیلندر ۴.۹ لیتری عرضه می‌شد. همچنین خریداران می‌توانستند نسخه توربوی ۲.۳ لیتری لیما را سفارش دهند که قدرت آن تقریباً به اندازه پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۹ لیتری بود (۱۳۰ در برابر ۱۳۸ اسب بخار).

مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ

فورد نیاز داشت که موستانگ ۴ سیلندر را جذاب‌تر کند و از آنجایی که مک لارن در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی به خاطر حضور پررنگ در مسابقات شهرت خوبی را در آمریکا به دست آورده بود بنابراین همکاری با این برند می‌توانست مزیت‌های زیادی داشته باشد. بخش تازه تأسیس SVO فورد برای این خودرو قوس چرخ های بزرگ، پف‌کردگی مشهود روی کاپوت، رینگ‌های BBS، ترمزهای بزرگ‌تر، جذب‌کننده‌های شوک قابل تنظیم و… را در نظر گرفت. SVO همچنین در کابین اقدام به حذف تجهیزات غیرضروری کرد و بجای آن‌ها صندلی‌های اسپرت ریکارو، پشت آمپرهای جدید و رول کیج فابریک نصب شد. خودروی موردبحث در نهایت با پوشش بدنه نارنجی مشابه با رنگ نارنجی پاپایا مشهور مک لارن معرفی شد و نظرات را به خود جلب کرد؛ اما مک لارن انجینز هم پیشرانه ۲.۳ لیتری توربوی فورد را ارتقا داد و با استفاده از توربوشارژر جدید باعث افزایش قدرتش شد. در واقع خروجی این نیروگاه آهنین از ۱۳۰ به ۱۷۴ اسب بخار رسید و گشتاور نیز رقم ۲۱۰ نیوتون متر را نشان داد.

مک لارن موستانگ

با در نظر گرفتن نسخه پروتوتایپ نهایی فورد به دنبال تولید ۲۵۰ دستگاه از این خودرو بود و قرار شد ۲۴۹ دستگاه آن با قیمت نجومی ۲۵ هزار دلار در دسترس مشتریان قرار بگیرد. قیمت آن خودرو به نرخ امروز معادل ۹۲ هزار دلار خواهد بود و همین نیز نقطه‌ضعف موستانگ مک لارن و فورد به شمار می‌رفت. با قیمت ۵ برابری اولین موستانگ سه درب آن زمان (با قیمت ۵۶۱۶ دلار در سال ۱۹۸۰ فروخته شد)، خریداران برای خرید این خودرو رغبتی نشان ندادند و فورد نیز فقط ۱۰ دستگاه شامل پروتوتایپ اولیه را تولید کرد.

مک لارن موستانگ

هم‌اکنون یکی از این خودروها برای فروش آماده شده و قطعاً ستاره حراجی خواهد بود. گفته می‌شود این خودرو با قیمت تخمینی ۷۵ تا ۱۰۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. پروتوتایپ یاد شده تور بازدید از نمایندگی‌های فورد در سال ۱۹۸۰ را برگزار کرد و پشت آمپر آن کارکرد ۸۹۴ کیلومتر را نشان می‌دهد. این خودرو از همان لاستیک‌های اصلی فایرستون HPR رادیال استفاده می‌کند. همین خودرو در جلد مجله موتور ترند ۱۹۸۰ نیز حضور داشت و خریدار نیز یک نسخه از همان مجله را دریافت خواهد کرد. در واقع این خودرو را می‌توان جزو ارزان‌ترین محصولات مک لارن و کمیاب‌ترین موستانگ های تاریخ دانست.

مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ
مک لارن موستانگ

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

عکس پروفایل مادر فوت شده