یک بار برای همیشه کد نسلهای مختلف پورشه 911 را یاد بگیرید
احتمالا شما هم در مطالب پدال با اصطلاحی شبیه «پورشه ۹۱۱ ۹۹۶.۲» مواجه شدهاید؛ اما این کدها چه معنایی دارند و هر یک به کدام نسل اختصاص دارد؟! آنچه در این مطلب میخوانید: نسلها بر اساس حروف۹۰۱ سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۴سری A/ B سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹سری C/ D سال...
احتمالا شما هم در مطالب پدال با اصطلاحی شبیه «پورشه ۹۱۱ ۹۹۶.۲» مواجه شدهاید؛ اما این کدها چه معنایی دارند و هر یک به کدام نسل اختصاص دارد؟!
آنچه در این مطلب میخوانید:
- نسلها بر اساس حروف
- ۹۰۱ سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۴
- سری A/ B سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹
- سری C/ D سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۱
- سری E/ F سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۳
- سری G/ H/ I و J سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶
- سری K/ L/ A/ B/ C و D سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳
- سری E/ F/ G/ H/ I و J سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۹
- نسلها بر اساس عدد
- نسل ۹۱۲ سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸
- نسل ۹۱۲E سال ۱۹۷۶
- نسل ۹۳۰ (نخستین ۹۱۱ توربو) سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۹
- نسل ۹۵۴ (۹۱۱ SC و RS) سال ۱۹۸۴
- نسل ۹۵۹/ ۹۶۱ سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸
- نسل ۹۶۵ سال ۱۹۸۷
- نسل ۹۶۴ سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳
- نسل ۹۹۳ سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸
- نسل ۹۹۶ سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱
- نسل ۹۹۶.۲ سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴
- نسل ۹۹۷ سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷
- نسل ۹۹۷.۲ سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱
- نسل ۹۹۱ سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶
- نسل ۹۹۱.۲ سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸
- نسل ۹۹۲ (کنونی) از سال ۲۰۱۹
بسیاری مانند من کدهای مربوطه به نسلهای مختلف پورشه ۹۱۱ آشنایی ندارند و با خواندن اعداد آنها سردرگرم میشوند. با دانستن این کدها میتوانید بهعنوان یک خودرودوست از نسلهای مختلف این اسپرت محبوب، حدود سال ساخت آن و ترتیب ورود آن به بازار آگاهی داشته باشید. مطلب زیر میتواند راهنمای خوبی برای شناخت کد نامهای پورشه ۹۱۱ باشد.
نسلها بر اساس حروف
۹۰۱: سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۴
جانشین پورشه ۳۵۶ که در سال ۱۹۶۳ روانه بازار شد اما پس از پژو از کد نام سهگانه (مانند ۲۰۸) برای خودروهایش استفاده کرد، پورشه تصمیم گرفت پس از تولید ۸۰ دستگاه از این خودرو، آن را ۹۱۱ بنامد. این خودرو به جعبهدنده دستی و موتور ۲ لیتری ۶ سیلندر تخت مجهز میشود و ۱۲۸ اسب بخار قدرت تولید میکند.
سری A/ B: سال ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۹
موتور ۱۵۸ اسب بخاری ۲ لیتری پس از سال ۱۹۶۶ به ۹۱۱s میآید. ۹۱۱ تارگا که از پنجرههای سیاه، جداشونده و نرم بهره میبرد پس از ورود این خودرو رونمایی شد. ۹۱۱T با ۱۱۰ اسب بخار جایگزین ۹۱۲ شده که جایی بین ۹۱۱T و ۹۱۱s قرار میگیرد. در سال ۶۹ میلادی فاصله محوری افزایش پیدا کرده است و جعبهدنده نیمه خودکار هم وظیفه انتقال قدرت این محصول را برعهده میگیرد.
سری C/ D: سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۱
تنها تغییر به حجم موتور ختم میشود که به ۲.۲ لیتر رسیده و در مدلهای ۹۱۱T و E و S استفاده شده است و بهترتیب ۱۲۳، ۱۵۳ و ۱۷۸ اسب بخار قدرت تولید میکنند.
سری E/ F: سال ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۳
۹۱۱ T و E و S اینبار از موتورهای ۲.۴ لیتری استفاده میکردند که بهترتیب ۱۲۸، ۱۶۳ و ۱۸۷ اسب بخار قدرت دارند. ورودی بوق که زیر چراغ قرار گرفته، این دفعه سیاه رنگ میشود و نسخه کاررا RS 2.7 نیز با ۲۰۷ اسب بخار قدرت به بازار اروپا میآید.
سری G/ H/ I و J: سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶
سپرهای برآمده ضربهگیر راه خود را به ۹۱۱ پیدا میکنند تا خودرو با قوانین ضدتصادف آمریکا نیز هماهنگ باشد. خانواده ۹۱۱ به مدلهای پایه، S و کاررا ختم میشد که بهترتیب ۱۴۸، ۱۷۳ و ۲۰۷ اسب بخار قدرت داشته و از موتورهای ۲.۷ لیتری بهره میبرند؛ البته مدل کاررا در سال ۱۹۷۶ به موتور ۳ لیتری ۲۰۰ اسب بخاری مجهز شد.
سری K/ L/ A/ B/ C و D: سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳
تمام مدلهای بهجز توربو به موتورهای SC 178 اسب بخاری مجهز شده که در دهه ۸۰ قدرتشان به ۲۰۱ اسب بخار ارتقا پیدا میکند. جعبهدنده نیمه خودکار نیز در سال ۷۹ از رده خارج شده و نخستین ۹۱۱ کابریولت در اواخر سال ۸۲ روانه بازار میشود.
سری E/ F/ G/ H/ I و J: سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۹
نسخه SC با کاررا جدید جایگزین میشود. پورشه حجم موتورهایش را به ۳.۲ لیتر و قدرتشان را به ۲۲۸ اسب بخار میرساند. در سال ۸۵ میلادی بدنه پهن توربو عرضه میشود. سالهای ۸۷ و ۸۹ نیز میزبان کاررا کلاب اسپرت با وزن کمتر و اسپیدستر کلاسیک میشوند.
نسلها بر اساس عدد
نسل ۹۱۲: سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸
پورشه با معرفی ۹۱۱ از موتور ۸۹ اسب بخاری ۱.۶ لیتری آن هم رونمایی میکند. این موتور در مدل ۹۱۲ استفاده میشود که جایگزین اصلی ۳۶۵ شده. نمونههای کوپه و تارگا در سال ۶۷ وارد بازار میشوند.
نسل ۹۱۲E: سال ۱۹۷۶
پورشه در سال ۷۵ مدل ۹۱۴ را از خط خارج میکند اما برای جبران مخارجش، ۹۱۲ را برای یک سال دیگر میسازد. موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تخت ۸۹ اسب بخاری ۹۱۴ نیز به داخل مدل ۹۱۱ انتقال پیدا میکند.
نسل ۹۳۰ (نخستین ۹۱۱ توربو): سال ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۹
پورشه با استفاده از موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر تخت، ۹۱۱ را وارد عرصه خودروهای سوپراسپرت میکند. در سال ۷۸ یک نمونه ۳.۳ لیتری ۳۰۰ اسب بخاری راه خود را به این کوپه آلمانی پیدا میکند که از در موتور جعبهایتر و اسپویلری بزرگتر داشت. در سال ۸۷ نسخههای کابریولت و تارگا آن هم روانه بازار میشود.
نسل ۹۵۴ (۹۱۱ SC و RS): سال ۱۹۸۴
پورشه تنها ۲۲ عدد از این نسخه مخصوص میسازد تا در گروه B مسابقات شرکت کند. تغییرات این خودرو شامل بدنه توربومانند سبکوزن و سپرهای از جنس کولار میشود که پوششی برای موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر ۲۵۱ اسب بخاری آن محسوب میشوند. این خودرو قادر است در عرض ۵ ثانیه به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
نسل ۹۵۹/ ۹۶۱: سال ۱۹۸۷ تا ۱۹۸۸
این نسل ۹۱۱ را از خودروی اسپرت به سوپراسپرت زمانه تبدیل کرد. موتور ۶ سیلندر تخت و ۴۴۴ اسب بخاری ۹۵۹ از دو توربو سود میبرد. این موتور درحقیقت یک موتور مسابقهای از نمونه شرکتکننده در لمان این خودرو به شمار میرود که به خنککننده آبی، شاسی با کنترل کامپیوتری و سیستم چهرچرخ محرک مجهز و حداکثر سرعت آن ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت تعیین شده است.
نسل ۹۶۵: سال ۱۹۸۷
پورشه قصد دارد تا یک نمونه کوچکتر و ارزانتر از ۹۵۹ را با نام ۹۶۵ تولید کند. قرار است این خودرو به موتور V8 آبخنک مجهز شود اما مدیرعامل وقت، اولریخ بِز، این برنامه را لغو میکند.
نسل ۹۶۴: سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳
سپرهای نرمتر و اسپویلر جمعشونده دو تغییر مهم ظاهری در این نسل هستند. موتور ۹۱۱ در این نسل به نمونه ۳.۶ لیتری ۲۴۷ اسب بخاری ارتقا پیدا میکند و حال از فناوریهای روز دنیا مانند ترمز ABS، فرمان برقی، سیستم چهارچرخ محرک و جعبهدنده خودکار تیپترونیک سود میبرد. ۹۱۱ توربو دوباره در سال ۱۹۹۱ تولید میشود.
نسل ۹۹۳: سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸
بدنه ۹۱۱ در این سالها از حالت جعبهای خارج شد و فرمی نرم به خود گرفت. اصلیترین تغییر مکانیکی در این نسل، فنربندی عقب از نوع مولتیلینک بود. قدرت موتور از سال ۹۵ به ۲۸۱ اسب بخار افزایش یافت. در همان سال، ۹۱۱ توربو با ۴۰۲ اسب بخار قدرت رونمایی میشود و پس از آن، نخستین ۹۱۱ توربو چهارچرخ محرک هم وارد بازار میشود. نمونه مسابقهای GT2 به ۴۲۴ اسب بخار قدرت مجهز میشود و تنها بهصورت دیفرانسیل عقب به مسابقات میرود.
نسل ۹۹۶: سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱
پورشه از سال ۹۸ دوباره به سیستم آبخنک روی میآورد و از موتورهای ۳.۴ لیتری ۶ سیلندر تخت خود، ۲۹۶ اسب بخار قدرت استخراج میکند. نسخه توربو در سال ۲۰۰۰ با ۴۰۹ اسب بخار قدرت روانه بازار میشود که قدرتش را از طریق جعبهدنده ۵ سرعتی تیپترونیک به چرخها منتقل میکند. نخستین نسل ۹۱۱GT3 با ۳۵۵ اسب بخار قدرا در سال ۹۹ معرفی میشود. پس از آن هم نوبت به ۹۱۱GT2 میرسد که بهعنوان یک دیفرانسیل عقب به ترمزهای کربنی و ۴۶۲ اسب بخار قدرت مجهز میشود. فرم چراغهای این نسل دیگر تکرار نمیشوند.
نسل ۹۹۶.۲: سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴
آلمانیها در این سالها از موتورهای ۳.۶ لیتری ۳.۱۶ اسب بخاری استفاده میکنند. نسخه سرسختتر GT3RS با شمایل نمونههای RS سال ۷۳ طراحی میشوند که برای کاهش وزن از کاپوت کربنی و شیشههای پلاستیکی سود میبرد. نسخه توربو کابریولت هم در سال ۲۰۰۴ معرفی میشود.
نسل ۹۹۷: سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷
پورشه چهره خودرو را بهروز میکند و آن را به امکاناتی چون میراگرهای تطیبقی مجهز میکند. خریداران اینبار امکان انتخاب از میان دو موتور را دارند: یک نمونه ۳.۶ لیتری ۳۲۱ اب بخاری برای کاررا یا نمونه ۳.۸ لیتری ۳۵۰ اسب بخاری برای کاررا S. حال GT3 هم از موتور ۳.۶ لیتری با ۴۰۹ اسب بخار قدرت استفاده میکند. نمونه RS آن هم موتور ۳.۸ لیتری و ۴۲۹ اسب بخار قدرت دارد. نمونههای توربو و توربو S هم به موتورهای ۳.۸ لیتری بهترتیب به قدرت ۴۷۳ و ۵۲۳ اسب بخار مجهز میشوند.
نسل ۹۹۷.۲: سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱
فناوری تزریق مستقیم کاررا و کاررا S را بهترتیب به ۳۴۰ و ۳۸۰ اسب بخار قدرت میرساند. خبر بزرگ اصلی این نسل، استفاده از جعبهدنده دوکلاچه PDK محسوب میشود. GT3 RS به ۵۲۲ اسب بخار قدرت مجهز شده است که حاصل تلاش تیم مهندسی پورشه روی موتور ۳.۸ لیتری محسوب میشود. در این سالها، GT3 RS 4.0 افسانهای با ۴۸۶ اسب بخار قدرت و بدون استفاده از توربو روانه بازار میشود. GT2 RS جدید هم به ۶۰۴ اسب بخار قدرت دست مییابد.
نسل ۹۹۱: سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶
۹۱۱ در این سالها به لطف بهرهوری از بهبودهای تجربه کاربری و فرمان برقی پای خود را در کفش گرنتوررها میکند. تارگا بار دیگر و با سقفی بهتر و طراحی الهامگرفته مدل دهه ۷۰ میلادی تولید میشود. موتور ۳.۴ لیتری کاررا ۳۴۵ اسب بخار قدرت و موتور ۳.۸ مدلهای کاررا S و GTS بهترتیب ۳۹۵ و ۴۲۴ اسب بخار قدرت را در اختیار راننده قرار میدهد. GT3 RS به موتور ۴ لیتری مجهز میشود و میزبان فناوری فرمانپذیری چهار چرخ و جعبهدنده PDK میشود.
یکی از مهمترین مدلهای این نسل، ۹۱۱R به شمار میرود که در حقیقت همان GT3 RS است اما با جعبهدنده دستی. این خودرو از دید نشریات گوناگون بهعنوان یکی از بهترین خودروهای سال انتخاب شد.
نسل ۹۹۱.۲: سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸
کاررا، کاررا S و کاررا GTS بهترتیب ۳۶۵، ۴۱۵ و ۴۴۴ اسب بخار قدرت دارند. در این نسل، GT3 تنها نمونه تنفسطبیعی این خانواده است. قدرت این مدل به مرز ۵۰۰ اسب بخار رسیده و نمونه RS 513 اسب بخار قدرت دارد. پورشه اینبار نمونههای جانبی GT3 تورینگ، GT3 لایت و کاررا T را هم روانه بازار میکند. توربو، توربو S و توربو S Exclusive بهترتیب ۵۳۳، ۵۵۲ و ۵۹۹ اسب بخار قدرت دریافت میکنند.
نسل ۹۹۲ (کنونی): از سال ۲۰۱۹
جدیدترین نسخه ۹۱۱ بهعنوان نسل ۹۹۲ ساخته شده است. این خودرو که بیشتر از هر زمانی از تجهیزات الکترونیکی و برقی سود میبرد، صدای کمتری دارد و بهطور کلی شیکتر شده است. پورشه هماکنون از نمونه GT3 RS با یک موتور ۴ لیتری ۵۱۸ اسب بخار قدرت دارد و یکی از رکوردداران اخیر پیست نوربرگرینگ به شمار میرود.