استقبال رو به رشد چینیها از سدان برقی تویوتا bZ3
چندی پیش بود که جوینت ونچر فاو–تویوتا سدان برقی bZ3 را با قیمت پایه حدود ۲۴ هزار دلار راهی بازار چین کردند. حالا تویوتا اعلام کرده در ماه اول عرضه این خودرو به بازار فروش ۲۳۴۲ دستگاهی را ثبت کرده است. تویوتا اندکی پس از معرفی خودروی موردبحث...
چندی پیش بود که جوینت ونچر فاو–تویوتا سدان برقی bZ3 را با قیمت پایه حدود ۲۴ هزار دلار راهی بازار چین کردند. حالا تویوتا اعلام کرده در ماه اول عرضه این خودرو به بازار فروش ۲۳۴۲ دستگاهی را ثبت کرده است.
تویوتا اندکی پس از معرفی خودروی موردبحث اظهار داشت ۵ هزار سفارش خرید برای bZ3 دریافت شده است. همانطور که میدانید bZ3 اولین سدان تمام برقی ژاپنیها و دومین محصول بدون آلایندگی این برند پس از کراس اوور حاشیهساز bZ4X به شمار میرود. اگرچه اولین نمونههای سدان برقی تویوتا در ماه مارس راهی بازار چین شدند اما تحویل گسترده آن به مشتریان از ماه آوریل شروع شد. این خودرو در ماه مارس ۲۰۲۳ فروش ۲۹۷ دستگاهی داشته که البته اکثر آنها نیز محصولات نمایشگاهی و برای تست درایو نمایندگیها بودهاند؛ اما آمار تحویل رسمی سدان برقی تویوتا bZ3 در ماه آوریل به ۲۳۴۲ دستگاه میرسد. این خودرو بر پایه پلتفرم e-TNGA تویوتا تولید میشود و از تکنولوژیهای متنوع بی وای دی در آن شامل باتری تیغهای LFP و پیشرانه فودی موتور به عنوان زیرشاخه بی وای دی استفاده شده است.
از نظر ابعادی باید گفت طول/عرض/ارتفاع این سدان به ترتیب برابر با ۴۷۲۵/۱۸۳۵/۱۴۷۵ میلیمتر بوده و فاصله بین محوری آن به ۲۸۸۰ میلیمتر میرسد. سدان برقی تویوتا bZ3 در سه تریم عرضه میشود به گونهای که فول ترین آنها شعاع حرکتی ۶۱۶ کیلومتری و قیمت ۲۸,۷۰۰ دلاری دارد. سادهترین مدل که الیت پرو نام دارد از یک پیشرانه استفاده کرده و شعاع حرکتی آن به ۵۱۷ کیلومتر میرسد. ۳۰ تا ۸۰ درصد باتری این مدل را میتوان در ۲۷ دقیقه شارژ کرد. مدل پایه ۱۷۴ اسب بخار قدرت داشته درحالیکه قدرت دو مدل برد بلند پرو و برد بلند پریمیوم به ۲۴۱ اسب بخار میرسد. هر دو مدل فول تر شعاع حرکتی ۶۱۶ کیلومتری دارند.
شایان ذکر است بی وای دی قبلاً سدان Seal را با قیمت پایه ۲۷,۲۰۰ دلار و به عنوان رقیب مستقیم تویوتا bZ3 عرضه کرده است. دیگر خودروی برقی تویوتا یعنی bZ4X در ماه آوریل به فروش ۱۷۷۷ دستگاهی رسیده و اگر فروش هر دو خودرو را با یکدیگر جمع کنیم به فروش مجموع ۴۱۱۹ دستگاهی برای سبد محصولات bZ تویوتا در چین میرسیم. چنین آمار فروشی نشان دهنده سهم حدود ۱.۱ درصدی تویوتا از بازار خودروهای برقی چین است. به عنوان نکته پایانی باید گفت اگرچه این خودروساز ژاپنی تلاشهای زیادی برای رشد فروش محصولات برقی خود در چین انجام میدهد اما استقبال از محصولاتش کمتر از حد انتظارات بوده است. کل فروش خودروهای برقی تویوتا در سال ۲۰۲۲ برابر با ۴۰۳۷ دستگاه بوده که معادل فروش ۲ روز بی وای دی در چین و فروش ۴ روز تسلا در این کشور است. البته از ژانویه تا آوریل ۲۰۲۳ فروش خودروهای برقی تویوتا در چین به ۹۲۷۰ دستگاه رسیده که بیش از دو برابر کل فروش این برند در سال ۲۰۲۲ بوده است.