کاترهام با یک اسپرت تازه وارد بازار خودروهای برقی می‌شود


کاترهام با یک اسپرت تازه وارد بازار خودروهای برقی می‌شود

با گذر بیش از ۵۰ سال از عمر کاترهام، این برند انگلیسی بخشی از آینده خودروسازی خود را با یک محصول برقی نمایش می‌دهد. کاترهام ۷ (بخوانید سون) یکی از خالص‌ترین تجربه‌های رانندگی را در گذر سال‌های متمادی در اختیار رانندگان قرار داده است. پشتیبانی...

با گذر بیش از ۵۰ سال از عمر کاترهام، این برند انگلیسی بخشی از آینده خودروسازی خود را با یک محصول برقی نمایش می‌دهد.

کاترهام ۷ (بخوانید سون) یکی از خالص‌ترین تجربه‌های رانندگی را در گذر سال‌های متمادی در اختیار رانندگان قرار داده است. پشتیبانی خوب از بدن راننده و فرمولاسیون تولید خودرویی سبک المان‌های مهم محصولات این برند قدیمی به شمار می‌روند. با فرا رسیدن پنجاهمین سالگرد بنیان‌گذاری این برند کوچک در شهر «دارتفورد»، مهندسان آن از مدل سون برقی رونمایی کرده‌اند که برای نخستین‌بار آینده این شرکت را به تصویر می‌کشد.

این خودروساز فعلا برنامه‌ای برای ساخت آن ندارد اما نخستین مدل مفهومی خودروی برقی‌اش در ماه آینده میلادی در فستیوال سرعت گودوود پرده‌برداری می‌شود. سون برقی برخلاف سایر خودروهای برقی امروزی فاقد یک پلتفرم مخصوص پیشرانه و باتری‌های جدید است و به‌جای آن از همان ساختار محکم و آب‌بندی‌شده قبلی استفاده می‌کند. فناوری هسته ساختار داخلی این خودرو کاملا تازه است. کاترهام برای تولید پیشرانه هم با مجموعه «سویندان» همکاری کرده تا روشی منحصربه‌فرد برای تولید کوپه‌اش پیدا کند.

انگلیسی‌ها درون شاسی سون SV یک باتری ۵۱ کیلووات ساعتی قرار داده‌اند که تنها ۴۰ وات ساعتی آن دردسترس راننده خواهد بود و از فناوری‌هایی چون خنک‌سازی غرقی برای عملکرد بهتر و سرعت شارژ بالا استفاده می‌کند. در این روش، یک مایع دی‌الکتریک از برند موتول به‌طور مداوم در ارتباط مستقیم با سلول‌های باتری قرار می‌گیرد تا بیشترین راندمان را برای خودرو مهیا کند.

نتیجه این امکانات حداکثر سرعت شارژ ۱۵۲ کیلوواتی DC را برای سون به همراه آورده است و به ادعای سازنده، کمتر از آن زمانی را که در پیست صرف می‌کنید به شارژ مجدد باتری آن اختصاص خواهید داد. هدف کاترهام رسیدن به چرخه رانندگی ۲۰-۱۵-۲۰ است؛ به این صورت که پس از ۲۰ دقیقه رانندگی در پیست، باید ۱۵ دقیقه را صرف شارژ مجدد کنید و سپس می‌توانید ۲۰ دقیقه دیگر رانندگی کنید.

مهندسان کاترهام موفق شدهاند برخلاف سایر نمونه‌های برقی موجود در بازار، وزن خودروی خود را در اندازه‌ای قابل‌توجیه نگه دارند. ۷ برقی تنها ۷۰ کیلوگرم از برادر درون‌سوزش گران‌تر است. آن‌ها افزایش وزن را مدیریت کرده و آن را در به‌گونه‌ای مناسب تقسیم کرده‌اند؛ باتری در محل پیشین موتور بنزینی و فضای خالی جعبه‌دنده قرار می‌گیرد تا توزیع وزن مناسبی شکل پذیرد.

مدیرعامل این برند انگلیسی، «باب لِیشلی»، می‌گوید:

تمام مدل‌های برقی که در آینده تولید می‌کنیم باید با دی‌ان‌ای کاترهام همخوانی داشته باشند. آن‌ها باید سبک باشند و درکنار ارائه تجربه‌ای جذاب، روی راننده تمرکز داشته باشند. هدف اصلی در انجام این پروژه توسعه خودرویی به وزن دلتا است پس باید در حدی سنگین باشد که انگار یک نفر سوار آن شده است. ما هرگز یک کاترهام ۱ تنی را روانه بازار نخواهیم کرد. ترجیح می‌دهیم این کار را انجام ندهیم.

نیروگاه کاترهام سون برقی موتور سویندون است که در عقب خودرو قرار گرفته که در دور ۹۰۰۰rpm، توان تولید ۲۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۶ نیوتن‌متر گشتاور آنی را دارد. نسبت قدرت به وزن این خودرو ۳۴۰ اسب بخار بر تن است. کوپه روباز می‌تواند تنها درعرض ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و روند افزایش سرعتش را تا ۲۰۸ کیلومتر برس اعت ادامه دهد. مجموعه انتقال قدرت این خودرو را یک دیفرانسیل لغزش محدود و یک جعبه‌دنده تک سرعتی تکشیل داده‌اند.

از تجیزات فنی این خودرو می‌توان به شاسی استاندارد کاترهام (که کمی از شاسی S3 باریک‌تر است)، میراگرهای تطبیقی «بیلستین ۴۲۰ کاپ» به‌صورت استاندارد، چرخ‌های ۱۳ اینچی آلیاژی، تایرهای چسبنده «آوون ZZR»، کالیپرهای ترمز چهار پیستونی و سیستم بازیابی نیروی ترمز اشاره کرد.

سون برقی به شکلی که کاترهام آن را پیش‌نمایش کرده است تولید نخواهد شد؛ نخستین چهره احتمالی این خودرو در فستیوال گودوود پیش‌رو رونمایی خواهد شد. بر اساس صحبت‌های مدیرعامل این برند در سال گذشته، تولید خودروی برقی به دلیل وزن بالا و محدودیت چگالی انرژی جزو برنامه‌های کاترهام نبوده است اما حال به نظر می‌رسد با یافتن راه‌حل مناسب از سوی سویندون، کاترهام هم به بازار خودروهای برقی ‌علاقه‌مند است. نظر شما درباره ساخت چنین خودرویی چیست؟ چرا شرکت‌های دیگر به راه‌حل‌هایی برای کاهش وزن فکر نمی‌کنند؟!

مشخصات فنی کاترهام EV

پیشرانه مخصوص سویندون HPDE E محور
باتری ۵۱ کیلووات ساعتی (۴۰ کیلووات قابل استفاده)
شارژ شدن تا ۱۵۲ کیلووات ساعت شارژ سریع DC
قدرت ۲۴۰ اسب بخار
گشتاور ۲۴۶ نیوتن‌متر
زمان رسیدن از ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۴ ثانیه
نسبت قدرت به وزن ۳۴۰ اسب بخار بر تن
حداکثر سرعت ۲۰۸ کیلومتر بر ساعت

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ونوسیا وی آنلاین پلاگین هیبرید با تیگارد آمد + عکس و فیلم