نسل تازه فورد موستانگ GT3 برای رقابت در مسابقه 24 ساعتی لمان رونمایی شد
فورد از موستانگ دارک هورس برای توسعه این مسابقهدهنده تازهنفس استفاده کرده است که در مسابقات آینده WEC شرکت خواهد کرد. قوانین FIA به سازندگان اجازه میدهد تا خودروهای اسپرت خود را با لوازم این مسابقات هماهنگ کنند و آنها را به خودروهای...
فورد از موستانگ دارک هورس برای توسعه این مسابقهدهنده تازهنفس استفاده کرده است که در مسابقات آینده WEC شرکت خواهد کرد.
قوانین FIA به سازندگان اجازه میدهد تا خودروهای اسپرت خود را با لوازم این مسابقات هماهنگ کنند و آنها را به خودروهای مسابقهای تبدیل کنند. با اعلامیه تازه FIA WEC، از سال آینده دیگر خبری از کلاس خودروهای GTEAm در این رقابتها نخواهد بود و سری خودروهای GT3 که تا این لحظه در سایر رقابتهای FIA به رقابت میپرداختهاند، به مسابقات WEC راه مییابند. فورد هم با درنظر داشتن این رویداد و فرا رسیدن صدمین سالگرد برگزاری مسابقات لمان در پیست لاسارته، فرانسه، از نسل تازه مسابقهدهنده GT3 خود رونمایی کرده است.
نقطه آغازین زندگی این موستانگ سرزنده، یک نمونه دارک هورس ۲۰۲۴ محسوب میشود. فورد برای تطبیق این خودرو با رقبای کلاس GT3، آن را به یک اسپلیتر و دو تیغهی آیرودینامیک کنار سپر مجهز کرده است. طراحان دو چراغ LED پنجتایی را هم در دو طرف جلوپنجره قرار دادهاند که فضای لازم برای هواکش بزرگ مرکز سپر را باز کرده است.
طاق چرخهای جلو و عقب بهروزرسانی شده است؛ طاق چرخ جلو به چند برش باریک برای هدایت بهتر هوا مجهز شده است. هر دو طاق چرخ عقب هم به ورودیهای هوا در بخش جلویی خود تجهیز شدهاند که نهایتا به بخش زیرین خودرو ختم شده و به اگزوزهای موستانگ میرسند.
یک بال مسابقهای آویزان هم برای اهداف مسابقه روی صندوق این کوپه نصب شده که بههمراه دیفیوزر عقب، وظیفه حفظ تعادل بخش عقب خودرو را در دست دارد. طرح بدنه این خودرو ترکیبی تازه از رنگ نارنجی، سرمهای، بنفش و سرخ به شمار میرود که بههمراه لوگوی فورد پرفورمنس، «FP»، نمای تازهای برای موستانگ ایجاد کرده است.
کمپانی فورد برای ساخت موتور ۵.۴ لیتری V8 این خودرو که بر پایه موتور کایوت توسعه یافته، با مجموعه «M-Sport» همراه شده و آن را به ورودیهای فیبرکربنی مجهز کرده است. وظیفه نگهداری بدنه نیز برعهده سیستم فنربندی تازهایست که برخلاف نمونههای جادهای این کوپه اسپرت بهصورت اختصاصی برای مسابقه توسعه یافتهاند.
وظیفه تولید موستانگ GT3 برعهده همکار قدیمی و حرفهای فورد، مجموعه «مولتیماتیک»، است که آخرین مدلهای GT را هم برای این خودروساز آمریکایی میسازد. مدیرعامل فورد، «جیم فارلی»، در مراسم رونمایی از موستانگ GT3 گفت:
دیگر خبری از فورد در برابر فراری نیست. حال فورد در برابر همه ایستاده است. بازگشت ما به لمان آغاز یک تجارت موتوراسپرت با موستانگ به شمار میرود. درست مانند کاری که با مدلهای برانکو و آفرود رپتور انجام میدهیم.
«پروتون کامپتیشن» نخستین تیم شرکتکننده در این رقابتها خواهد بود که در کلاس تازه GT3LM از خودروی فورد استفاده میکند. این تیم دو دستگاه موستانگ GT3 خود را برای رقابت در WEC سال آینده آماده خواهد کرد که شامل مسابقه ۲۴ ساعتی لمان نیز خواهد شد. از آنجا که کلاس GT3 در مسابقات IMSA نقش مهمی دارد، فورد پرفورمنس نیز بههمراه مولتیماتیک در این رقابتها شرکت خواهد کرد که شامل مسابقه ۲۴ ساعتی رولکش دیتونا نیز میشود.
فورد در تبلیغات توییتری معرفی موستانگ GT3 از طرفدارانش پرسید که آیا این شرکت باید به تولید نسخه جادهای این خودرو بپردازد یا خیر؟ این سوال احتمالات و گمانهزنیها را پیرامون تولید یک نسخه جادهای از موستانگ GT3 که به یکی از سریعترین نمونههای موستانگ ۲۰۲۴ تبدیل خواهد شد، افزایش داده است. هماکنون نسخه عادی موستانگ GT با قیمت ۳۲,۵۱۵ دلار در اختیار خریداران قرار میگیرد. اگر کسی علاقهمند به دریافت بهروزرسانی دارک هورس هم باشد باید مبلغ ۷۹,۵۱۵ دلاری پرداخت کند. نظر شما درباره نسل تازه موستانگ و نمونه مسابقهای آن چیست؟ آیا فورد موفق به شکست تیمهای مرسدس، فراری و… خواهد شد؟!