به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جدیدترین هواپیمای سری اکس( اکس-۵۹ فناوری فراصوت بی صدا) می خواهد به دستاوردی مشابه اولین هواپیما اکس(شکستن دیواره صوتی با این تفاوت که اگر همه چی به خوبی پیش برود هیچ کسی روی زمین متوجه آن نشود) دست یابد.
این هواپیما از قطعات سایر هواپیماها استفاده می کند, مثل دنده فرود جنگنده اف-۱۶, سایبان و صندلی پرتاب هواپیمای آموزشی و مافوق صوت قدیمی تی-۳۸, و برخی اجزای سیستم موتور هواپیما یو-۲ که برای جاسوسی استفاده می شد. همه چیز در اکس-۵۹ طوری طراحی شده تا بتواند دیوار صوتی را در سرعت ۱.۴ماخ (۱.۴۸۷ کیلومتر) در ارتفاع ۵۵ هزار پایی( ۱۶.۸۰۰) بیصدا بکشند, که دقیقا ارتفاعی است که یک هواپیمای تجاری در آن پرواز می کند. این هواپیما این کار را با کاهش امواج منتشر شده از هواپیما و پخش آنها به طور گسترده در بدنه هواپیما انجام می دهد و از تبدیل این امواج به غرشی کر کننده جلوگیری می کند.
دماغه دراز هواپیما( که ۱۲ متر است و یک سوم طول هواپیما را تشکیل می دهد) برای این طراحی شده تا امواج منتشر شده از دماغه و بال ها را از هم جدا کند. موتورها بالای بال قرار دارند( به جای اینکه مثل هواپیمای کنکورد زیر آن باشند) تا امواج به سمت زمین حرکت نکنند. زیر بدنه هواپیما به طرز عجیبی هموار است, که این برای کاهش امواج تولیدی است.
این هواپیما توسط کامپیوتر کنترل نمی شود و خلبان کنترل آن را برعهده دارد تا اعتماد مردمی که هواپیما بالای سرشان پرواز می کند را جلب کند.
به لطف سایبان و دماغه دراز اکس-۵۹ خلبان هیچ دید مستقیمی ندارد. در عوض این هواپیما دارای سیستم دید خارجی دیجیتال است(XVS) است. این فناوری به کمک دوربین های با کیفیتی که روی دماغه و زیر آن تعبیه شده اند دید خلبان را فراهم می کند, درست مثل پنجره. کاترین بام مدیر پروژه اثبات کنندگان پرواز کم غرش(LBFD) می گوید:" ما همیشه به شوخی می گفتیم اکس-۱ دیوار صوتی را شکست و حالا در تلاش برای تصحیح آن هستیم. غرش فراصوت این هواپیما آن قدر بلند نخواهد بود که مردم متوجه آن شوند.این صدا بیشتر شبیه رعدی در دوردست یا صدای بسته شدن در ماشین همسایه تان است که در صداهای روزمره گم می شود."
اکس-۵۹ به جای سرعت بیشتر به دنبال کم صدا بودن است.
در «شبهجنگنده مرموز ناسا، دیوار صوتی را در سکوت میشکند» بیشتر درباره این هواپیمای خاص بخوانید.
۵۸۵۸