رولزرویس برای ساخت مدلهای آینده به سوخت هیدروژنی فکر میکند
مدیرعامل رولزرویس اعلام کرده که این شرکت ممکن است از بازار خودروهای برقی خارج شده و به تولید خودروهای درونسوز هیدروژنی بپردازد. حال با رشد فراوان صنعت و تبدیل شدن خودروهای برقی به یک روند متداول برای خودروسازان، رولزرویس ممکن است باتریها را...
مدیرعامل رولزرویس اعلام کرده که این شرکت ممکن است از بازار خودروهای برقی خارج شده و به تولید خودروهای درونسوز هیدروژنی بپردازد.
حال با رشد فراوان صنعت و تبدیل شدن خودروهای برقی به یک روند متداول برای خودروسازان، رولزرویس ممکن است باتریها را به فراموشی سپرده و از پیشرانههای سلول هیدرروژنی برای مدلهای لوکس استفاده کند؛ البته این تصمیم تازه، زمانی اجرایی خواهد شد که فناوری موتورهای هیدروژنی به بلوغ کافی رسیده باشند و بتوان از آنها در مقیاس صنعتی استفاده کرد.
رولزرویس اسپکتر برقی که آخرین مدل معرفیشده توسط این خودروساز انگلیسی به شمار میرود، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی وارد خط تولید میشود. این خودروی کوپه به یک بسته باتری ۱۲۰ کیلووات ساعتی تجهیز شده است که تقریبا یکی از بزرگترین نمونههای موجود در بازار به شمار میرود. رولزرویس مدعی است که اسپکتر توان پیمایش مسافتی ۴۸۰ کیلومتری را دارد و میتواند با نرخ ۱۹۵ کیلوواتی دوباره شارژ شود. با این وجود مدیرعامل این مجموعه، «تورسِن مولِر اوتووس» میگوید که موقعیت خاص این خودروسازی با درنظر گرفتن مشتریان متوسط آن راه را برای اندیشیدن به جایگزینهای هیدروژنی در آینده باز میکند.
او در مصاحبه اخیر خود در جریان معرفی کوپه برقیاش گفت که فناوری موتورهای درونسوز هیدروژنی شرکتهایی چون JCB و تویوتا احتمالا با نیازشان در خودروهای بزرگ، سنگین و لوکس هماهنگی دارد و بهنوعی جایگزین مناسب موتورهای V12 بزرگ است. مولر با اشاره به آزمایشها و تستهای کارخانه مادر، بیامو، در اوایل قرن ۲۱ میگوید:
به نظر من موتورهای درونسوز هیدروژنی چیزی نیستند که بتوانم آنها درنظر داشته باشم چراکه چندین سال پیش تستهای لازم را انجام داده و نتیجهگیری کردهایم. این بهترین راه استفاده از هیدروژن نیست و اگر این فناوری در آینده استفاده شود، قطعا سلولهای سوختی خواهند بود. سلولهای سوختی هم تفاوت چندانی با باتری ندارد. تنها روش دریافت نیرو متفاوت است.
تازه چراکه نه؟ اگر زمانش برایمان فرا رسد و فناوری به اندازه کافی پیشرفته شده باشد خواهم گفت. آنگاه چیزی خواهد بود که ما بهعنوان رولزرویس به دنبال آن میگردیم. چراکه نه؟ ما شاید از کار با باتریها خارج شده و به استفاده از سلولهای سوختی روی بیاوریم.
مولر درحالی این سخنان را میزند که شرکت بیامو تعداد محدودی از مدل iX5 هیدروژنی را معرفی کرده است. این خودرو از فناوری سلول سوختی پروتوتایپ استفاده میکند که سلولهایش توسط شرکت تویوتا تامین میشود؛ سازندهای که خود یکی از طرفداران و معتقدان اصلی هیدروژن است.
بیامو iX5 هیدروژنی در تعداد بسیار محدودی به فروش میرسد. مدیرعامل این برند آلمانی با اشاره به نمادین بودن این حرکت صنعتی میگوید که فروش خودروهای یادشده نشاندهنده بلوغ فنی این نوع سیستم حرکتی و دستیابی به ظرفیتهایش برای آینده است. مولر هم معقتد است که فناوری یادشده در آینده جایگاه خاص خود را دارد بهویژه زمانی که صحبت از مدلهای معمولی رولزرویس میکنیم. این خودروسازی بریتانیایی معتقد است که این دسته از خودروها بهطور کلی برای سفرهای درازمدت و استفادههای مداوم خریداری نمیشوند.
مولر میگوید که یک مشکل سر راه این شرکت قرار دارد:
مسلما خبری از شارژ هیدروژن در خانه شما نیست درحالیکه با مالکیت یک خودروی برقی میتوانید از این مزیت بزرگ بهرهمند شوید. تمام مشتریان ما گاراژهای بزرگی دارند. فضای زیادی در خانه و محل کار وجود دارد که بتوان شارژ خودروی برقی را نصب کرد. بسیاری از مشتریان ما هماکنون شارژرهای خودرو را در خانههایشان نصب کردهاند چون اسپکتر اولین خودروی برقی آنها به شمار نمیرود.
بنابراین او میگوید که رولزرویس نگاهی نزدیک و دقیق به توسعه زیرساختهای سوخترسانی هیدروژن در آینده دارد؛ زیرساختهایی که میتوانند استفاده و بهرهوری از این فناوری نوپا را برای کابران راحتتر کنند. نظر شما درباره آینده پیشرانههای خودرویی چیست؟ آیا هیدروژن سرانجام موفق به سلطه بر بازار خواهد شد؟!