رانندگی با آلپینا B3 تورینگ، بی ام و M3 با لباس شیک‌تر و سواری راحت‌تر


رانندگی با آلپینا B3 تورینگ، بی ام و M3 با لباس شیک‌تر و سواری راحت‌تر

آلپینا B3 تورینگ همان سرعت و پرفورمنس ب‌ام‌و M3 تورینگ را با سواری بسیار راحت‌تر، تجمل بیشتر، احساس خاص‌تر و قیمت ارزان‌تر ارائه می‌کند. ب‌ام‌و در نسل کنونی M3 برای اولین بار نسخهٔ تورینگ یا استیشن را ارائه کرده است. این خودرو تمام هیجان یک M3...

آلپینا B3 تورینگ همان سرعت و پرفورمنس ب‌ام‌و M3 تورینگ را با سواری بسیار راحت‌تر، تجمل بیشتر، احساس خاص‌تر و قیمت ارزان‌تر ارائه می‌کند.

ب‌ام‌و در نسل کنونی M3 برای اولین بار نسخهٔ تورینگ یا استیشن را ارائه کرده است. این خودرو تمام هیجان یک M3 سدان را به همراه یک صندوق بار بزرگ ۵۰۰ لیتری کاربردی ارائه می‌کند. بااین‌حال، خیلی‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند با ظاهر بحث‌برانگیز M3 کنار بیایند. برای این افراد اما که خواهان یک استیشن بسیار سریع ولی با ظاهر معمولی سری ۳ هستند جایگزینی بنام آلپینا B3 تورینگ وجود دارد.

این خودرو از همان به‌روزرسانی‌های اخیر سری ۳ مثل نمایشگرهای جدید منحنی بزرگ‌تر بهره‌مند شده اما آلپینا در قسمت‌های دیگری هم تغییراتی ایجاد کرده است. در بین تغییرات ظاهری جزئی این ماشین، اصلاح سپر جلو جلب‌توجه می‌کند که هرچند به جذابیت ظاهری B3 افزوده اما هنوز هم در مقایسه با M3 بسیار محافظه‌کارانه به نظر می‌رسد. این استیشن آلپینا به‌صورت استاندارد با رینگ‌های ۱۹ اینچی ارائه می‌شود اما خودروی آزمایشی ما به نمونه‌های ۲۰ اینچی سفارشی مجهز بود.

B3 در داخل بسیار شبیه سری ۳ به نظر می‌رسد و فقط احساس خاص‌تری دارد. به‌عنوان‌مثال، چرم روی فرمان و صندلی‌ها نرم‌تر به نظر می‌رسد و برای صفحه آمپر دیجیتالی هم گرافیک اختصاصی با رنگ آبی سنتی آلپینا تدارک دیده شده است. همهٔ این‌ها با لوگوی آلپینا روی فرمان همراه است تا به راننده یادآوری کند داخل خودروی خاصی نشسته است. هرچند نشستن در کابین B3 به‌خودی‌خود تجربهٔ جالبی است اما ویژگی واقعاً خاص این خودرو شیوهٔ رانندگی آن است و چیزی که بیشتر به چشم می‌آید راحتی سواری است.

با نگاهی به رینگ‌های ۲۰ اینچی که با فاق کوتاه‌ترین لاستیک‌ها پوشیده شده‌اند انتظار سواری خشک و پرتکانی می‌رود اما این واقعیت ندارد و سیستم تعلیق همهٔ دست‌اندازها از برآمدگی‌های بزرگ گرفته تا چاله‌های کوچک را خیلی خوب جذب می‌کند. برای مقایسه، سواری M3 تورینگ بسیار سفت است و برای استفاده‌های روزمره خیلی نمی‌تواند مناسب باشد. این سواری راحت در حالی ارائه شده که B3 را هرگز نمی‌توان به کمبود قدرت متهم کرد.

این خودرو از همان پیشرانهٔ S58 ب‌ام‌و M3 استفاده می‌کند و نسبت به نسخهٔ قبلی B3 به سیستم مدیریت موتور جدیدی مجهز شده است. این کار قدرت را به ۴۹۵ اسب بخار رسانده که ۳۳ اسب بخار نسبت به قبل بیشتر بوده و حالا به قدرت ۵۱۰ اسب بخاری M3 کامپتیشن بسیار نزدیک شده است. بااین‌حال، گشتاور موتور آلپینا قابل‌توجه‌تر است. نسخهٔ قبلی این خودرو ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور داشت که ۵۰ نیوتن متر از M3 بیشتر بود اما حالا این رقم به ۷۳۰ نیوتن متر رسیده و اختلاف را بیشتر کرده است. همچنین حداکثر این گشتاور نیز در محدودهٔ بیشتری از دور موتور ارائه می‌شود که از ۲,۵۰۰ تا ۴,۵۰۰ rpm خواهد بود.

سرعت فوق‌العادهٔ B3 وقتی در کنار سیستم تعلیق نرم و راحت قرار می‌گیرد شگفت‌انگیزتر جلوه می‌کند. این ماشین ظرف ۳.۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که فقط ۰.۱ ثانیه از M3 تورینگ کُندتر است. صدای فوق‌العاده نرم موتور شش سیلندر نیز هرچند با قدرت و کشش فوق‌العادهٔ آن تناقض دارد اما نه‌تنها کاملاً متناسب رفتار خودرو است بلکه اعتیادآور هم خواهد بود.

خوشبختانه B3 برای حفظ سرعت در پیچ‌ها هم توانایی فوق‌العاده‌ای دارد. در این خودرو در مقایسه با M340i گشتاور بیشتری به محور جلو منتقل می‌شود و به همین دلیل هرچند آلپینا به‌اندازهٔ محصولات ب‌ام‌و M بازیگوش نیست اما در عوض از تعادل و پایداری قابل‌توجهی بهره می‌برد. این ویژگی خود را در سرعت‌های بزرگراهی به‌وضوح نشان می‌دهد و B3 فوق‌العاده پایدار و چسبیده به مسیر احساس می‌شود تا جایی که نمی‌توانیم برای یک سفر طولانی با آسایش و راحتی عالی گزینه‌ای بهتر از این را پیشنهاد کنیم.

جمع‌بندی

درحالی‌که همهٔ تعریف و تمجید‌ها از M3 تورینگ درست است اما آلپینا B3 تورینگ جایگزین سریعی برای آن خودرو با توانایی‌های حتی بیشتر است. البته قطعاً استیشن آلپینا در پیست هیچ حرفی برای گفتن در برابر M3 نخواهد داشت اما از این مورد که بگذریم، B3 به همان اندازه سریع و حتی لوکس‌تر احساس می‌شود. این خودرو همچنین نسبت به همتای باواریایی خود کمیاب‌تر و خاص‌تر است. اگر همهٔ این‌ها برای خرید B3 بجای M3 کافی نباشد، ساختهٔ آلپینا با قیمت پایهٔ حدود ۶ هزار پوند کمتر مشت آخر را میزند.

مشخصات فنی

Alpina B3 Touring
پیشرانه ۳ لیتری I3 توئین توربو
قدرت ۴۹۵ اسب بخار
گشتاور ۷۳۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر/ساعت
مصرف سوخت ۱۰.۱ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۲۲۹ گرم/کیلومتر
قیمت پایه ۸۰,۷۰۰ پوند
امتیاز ۵.۰ از ۵.۰
منبع
AutoExpress

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کپشن غمگین | 100 کپشن غمگین خاص کوتاه و بلند برای استوری و پست