عزت نفس پایین و خشم میتواند با فحاشی و قلدری مجازی مرتبط باشد
یکی از موارد رایج و آزار دهنده در فضای مجازی، پدیده فحاشی، بی ادبی و قلدری در هنگام مکالمات نوشتاری و به اصطلاح چت کردن بین افراد است. نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد؛ چرا آزار و اذیت سایبری در میان...
گفتنی است این مطالعه سه عامل کلیدی را شناسایی می کند که به رفتارهای آنلاینی که دیگران را تحقیر کرده و به آن ها آسیب میرسانند کمک می کند:
- تکانشگری
کسب محبوبیت آنلاین
عدم وجود همدلی
با این حال، برخلاف تحقیقات قبلی که آزار و اذیت اینترنتی را به عواملی مانند اعتماد به نفس پایین، گمنامی درک شده در دنیای آنلاین، خشم و میل به انتقام مرتبط می کرد، مطالعه اخیر شامل بررسی شرایط ۳۵۹ فرد جوان کانادایی بود که انگیزه های متفاوتی را برای آزار و اذیت سایبری نشان داد. به طور خلاصه دلیل فحاشی این افراد در دنیای مجازی عمدتاً ناشی از چیزی بود که محققان تفریح و پاداش نامیده اند.
دکتر فیلیپ سوآرس در این رابطه گفت: تفریح مربوط به اعمال غیراجتماعی تکانشی است، در حالی که پاداش مربوط به اعمال حساب شده و از پیش برنامه ریزی شده ای است که ممکن است در طول زمان تکامل یابد. افراد جوانی که در رفتارهای ضداجتماعی آنلاین شرکت می کنند، ممکن است به دلیل میل به هیجان و پیگیری احساسات مثبت یا موقعیت اجتماعی در بین همسالان خود برای انجام این کار تحریک شوند.
این مطالعه همچنین دلیل دیگری را پیدا کرد که چرا آزار و اذیت سایبری در بین بزرگسالان جوان بسیار رایج است. بر این اساس، فقدان همدلی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در فحاشی های اینترنتی بود.
بر اساس پاسخ های شرکت کنندگان، محققان پیشنهاد کرده اند که بزرگسالان جوانی که رفتارهای ضداجتماعی آنلاین انجام می دهند، اغلب قادر به همدردی با احساسات دیگران و به ویژه قربانیانشان نیستند.
دکتر فیلیپ سوآرس در این رابطه توضیح داد: معنی ارتباط فوق، این است که مرتکبین ممکن است رفتار ضد اجتماعی آنلاین داشته باشند، زیرا آن ها به طور کامل احساس افراد طرف مقابل خود را درک نمی کنند.
یافته های این مطالعه بینش های ارزشمندی را ارائه می کند که می تواند سیاست گذاران، دولت ها، والدین، رسانه های اجتماعی و متخصصان سلامت روان را در تلاشهای مداوم خود برای ایجاد محیط های آنلاین فراگیر و حمایت کننده برای همه افراد ارائه کند.
به همین دلیل کارشناسان راهکارهایی را ارائه می کنند که به کمک آن ها می توانیم رسانه های اجتماعی را به مکانی امن تر برای بیان نظرات و افکار خود تبدیل کنیم:
مطالعات قبلی نشان داد : واداشتن کاربران رسانه های اجتماعی به فکر کردن درباره محتوایی که قرار است پست کنند، می تواند در افزایش آگاهی و ایجاد همدلی آن ها موثر باشد. آزمایشی در توییتر نشان داد که درخواست از مردم برای بازبینی پیام شان قبل از ارسال متنی توهین آمیز باعث شد بسیاری از کاربران پیام های خود را به شیوه ای مودبانه تر باز نویسی کرده یا از ارسال آن منصرف شوند.
راهکار دیگر، استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی پیشرفته برای شناسایی نظرات یا پست های نامناسب است. با ادامه پیشرفت قابلیت های مدل های زبان مبتنی بر هوش مصنوعی، شرکت های رسانه های اجتماعی این فرصت را دارند تا با شناسایی پست های بالقوه سمی یا وادار کردن کاربران خود به فکر کردن درباره آنچه که می خواهند پست کنند، رفتار ضد اجتماعی آنلاین را مهار کنند. با این حال، اجرای چنین اقداماتی می تواند پیچیده باشد.
در خاتمه پیشنهاد می شود، مداخلات روانشناختی را طراحی کنید که حس همدلی را افزایش می دهد. ایجاد آگاهی در میان بزرگسالانی که درگیر رفتارهای ضداجتماعی آنلاین هستند، می تواند پیامدهای منفی اعمالشان بر قربانیان را به آن ها نشان داده و از وقوع این رفتارها پیشگیری کند.
شرح کامل این مطالعات در آخرین شماره مجله تخصصی PLOS ONE منتشر شده است.