ماجرای تجمع اساتید دانشگاه پیام نور
اساتید دانشگاه پیام نور اخیرا در اعتراض به ادغام این دانشگاه با دانشگاههای دیگر در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور تجمع کردند.
در پی ادغام چند واحد از واحدهای استانی دانشگاه پیام نور با دانشگاههای دولتی، اساتید دانشگاه پیام نور در سازمان مرکزی این دانشگاه تجمع کردند.
به گفته رئیس دانشگاه پیام نور حواشی اخیر این دانشگاه مبنی بر ادغام با سایر دانشگاهها، سرگردانی ۳۷۲ هزار استاد، کارمند و دانشجو را در پی دارد.
میرزا حسینی یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور به عنوان نخستین سخنران در این تجمع گفت: شاهد یکی از حزنانگیزترین زمانهایی هستیم که به عنوان انجمن صنفی دانشگاه پیام نور صحبت میکنم. ما را به عنوان اعضای هیات علمی نه در تصمیمگیریها دخالت میدهند و نه در تصمیمسازیها. زمانی که دانشگاه با چالش جدی مواجه میشود آن زمان اعضای هیأت علمی را دعوت میکنند. امروز برای حمایت از دانشگاهمان آمدهایم، خیلی دردناک است دوستانی که در تاسیس و بنای این دانشگاه از ابتدا کار کردهاند امروز شاهد این باشند که مراسمی بگیریم و بگوییم میخواهیم موجودیت داشته باشیم.
میرزا حسینی خطاب به اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور، گفت: در آینده باید قضاوت کنید و بدانید مدیرانی که آمدند تا به امروز چه اقداماتی انجام دادند. دانشگاه پیام نور زمانی در ابتدای انقلاب مثل یک طفل متولد در مقابل سایر دانشگاههای دولتی جایگاهی نداشت و شما اعضای هیأت علمی بودید که این دانشگاه را بزرگ کردید، مشکل دانشگاه پیامنور، مشکل مدیریتی و استراتژیکی است. برای توسعه دانشگاه ۱۹۸ مرکز را در ۲۰ سال قبل پیشبینی کرده بودیم که دانشگاه به مرور زمان راهاندازی شود و فاصله هر مرکز و واحد به مرکز دیگر ۱۲۰ کیلومتر باشد که این کار بدون زحمت نبود و در شورای گسترش مصوب شد و متناسب با این مصوبه ۱۹۸ مرکز پیشبینی شد. تک تک آجرهایی که در این مراکز بنا گذاشته شد قسمتی از آن سهم ما بود و خاطراتی از آن به یاد داریم. در حال حاضر انگیزه حضور اعضای هیأت علمی کاهش پیدا کرده و کارمندان ما باید در دانشگاههای دیگران مانند فنیوحرفهای، فرهنگیان و جامع علمی کاربردی کار کنند.
میرزاحسینی گفت: چندین ماه قبل محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از نمایندگان را در سالن ریاست دانشگاه دعوت کردیم، بعد از اینکه رئیس جمهور به آنها دستور ساماندهی دانشگاه را داده بود به دانشگاه پیام نور آمدند و با حضورشان و با فضاسازی که اتفاق افتاد تصور کردیم که دانشگاه برقرار شد، اما حالا میخواهند مراکزمان را ببندند و فقط میگویند ۳۰مرکز در ۳۰ استان داشته باشیم. دانشگاه پیام نور در ۴۵ شهرستان از جمله مناطق مرزی، ابوموسی، اربیل عراق پتانسیل قوی دارد که الان میخواهند فیتیله فعالیت این دانشگاه را پایین بیاورند و اینها افرادی هستند که منافع دارند و ما را له میکنند. اعضای هیأت علمی سرمایههای ملی هستند، از مسؤولان کشور خواهش میکنم به نمایندگان مجلس در شهرستانها فشار بیاورند که بتوانیم این دانشگاه را نگه داریم.
در ادامه حسن علیزاده یکی دیگر از اعضای هیأت علمی دانشگاه پیام نور گفت: دانشگاه پیام نور، دانشگاهی به وسعت ایران است و رسالتی که دنبال میکند بحث عدالت آموزشی است، این دانشگاه توانسته در محرومترین مناطق ایران فعالیت داشته باشد و امروز در برخی از مناطق مرزی و محروم کشور، وقتی آزمون استخدامی برگزار میشود تمام ورودیهای آن از فارغالتحصیلان دانشگاه پیام نور هستند. امروز شاهد خروج مصوبات و متنهایی از کمیسیون برنامه هفتم هستیم، از مجلسی که انقلابی است و به قشر محروم توجه میکند، در حال حاضر مراکز کمک کننده به قشر محروم را تعطیل میکند. لایحهای در دولت کار کارشناسی شده و به مجلس میرود و با یک تماس تلفنی لایحه عوض میشود و تبصره جدیدی میگذارند و تبصره به متن دیگری تبدیل میشود. آیا میشود برنامه هفتم توسعه کشور با یک تماس تلفنی تغییر کند؟
علیزاده افزود: ۴۵ مرکز واحد پیام نور در مناطقی فعالیت میکنند که هیچ مرکز آموزشی دیگری در آن فعالیت ندارد که در حال حاضر با این مصوبه میخواهیم این دانشگاهها را تعطیل کنیم که چیزی جز ظلم نیست.
در ادامه صدر نیز یکی دیگر از اعضای هیأت علمی گفت: صحبت بر سر شغل نیست، صحبت بر سر هویت ما به عنوان اعضای هیأت علمی است. چرا اجازه میدهیم بعضی از افراد در مورد دانشگاه پیام نور هرطور که میخواهند سخن بگویند. همه اعضای هیأت علمی در سراسر کشور باید پای کار بیایند و نمایندگان مجلس را ترغیب کنند تا نمایندگان نیز پای کار بیایند تا دانشگاه پیام نور تعطیل نشود، مردم در سراسر کشور متقاضی دانشگاه پیام نور هستند. واقعاً تکلیف دانشجو چه میشود؟ تکلیف این ۱۰ هزار کارمند چه میشود؟ در مورد ۴۰۰ دانشگاه در کل کشور و کارمندان صحبت میکنیم. همه ما وظیفه داریم.
همچنین ابراهیم تقیزاده رئیس دانشگاه پیام نور به تبصره ۳ ماده ۹۵ قانون برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: پیشنهاد شده است که دانشگاه پیامنور محور آموزش مجازی و خودخوان شود و این تبصره در کمیسیون تلفیق درحال بررسی است. آموزش دانشگاه پیامنور، تنها آموزش مجازی نیست نوع نظام آموزشی پیامنور، نظام آموزشی باز، از راه دور و ترکیبی است، یعنی اینکه در کنار شیوههای مجازی، حضور اساتید برای برخی از رشتهها در کلاسها وجود دارد.
رئیس دانشگاه پیام نور اضافه کرد: نظام آموزش مجازی یک بار روانی متزلزلی برای دانشجویان ایجاد میکند کما اینکه هنوز که هنوز است، برخی از دستگاهها فارغالتحصیلان مجازی را قبول ندارند و آنها را استخدام نمیکنند، به طوری که بعضی از کشورهای خارجی مدرک دانشجوی مجازی را قبول ندارند و معتقد هستند آموزش مجازی کیفیت آموزش را پایین میآورد و ما موافق این نیستیم که دانشگاه پیام نور فقط آموزش مجازی شود. دانشگاه پیام نور آموزشهای باز از راه دور و ترکیبی را دارد که میتواند در برخی از آموزشهای خود از آموزشهای مجازی در سطح ملی و بینالمللی استفاده کند.
تقیزاده به ایراداتی که مورد اعتراض و انتقاد اساتید و مجموعه دانشگاه پیام نور و اعضای صنفی پیام نور قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: میگویند دانشگاه پیامنور در مراکز استانها به دانشگاه فرهنگیان و در مراکز غیر استانها به دانشگاههای دیگر مانند فنیحرفهای واگذار شود. تکلیف اعضای هیأت علمی، کارکنان و همچنین دانشگاههایی که در بعضی از شهرستانها خود یک دانشگاه موفق از هر لحاظ هستند نیز مشخص نشده است. معتقد هستیم آمایش و تجمیع واحدهای دانشگاه را به خود دانشگاه واگذار کنند تا دانشگاه در این مورد پیشنهاد خود را به شورای گسترش وزارت علوم ارائه کند تا تصویب شود.معاونت آموزشی وزارت علوم معتقد است که دانشگاه پیام نور باید در ۳۱ استان واحد داشته باشد ما نیز با این موضوع مشکلی نداریم و ایرادی ندارد، ما ۳۱ پیام نور استانی را در خود استانها داشته باشیم، اما باید دانشجو بتواند، در آن شهرستانها، در محل شهر خود با نام دانشگاه پیام نور تحصیل کند و از نظام آموزشی مختلفی که دانشگاه دارد، استفاده کند.
تقیزاده اضافه کرد: اگر با این تبصره موافقت شود تمام ۳۶۰ واحد و مراکز دانشگاه پیام نور تعطیل میشوند. فعالیت ۳۱ واحد استانی نظر معاونت آموزشی وزارت علوم است که کمیسیون تلفیق آن را نیز قبول نکرده و معتقد است دانشگاه پیام نور فقط باید در تهران باشد و از خود تهران بتواند به عنوان قطب و محور آموزشهای مجازی فعالیت کند و مقرر شده بسترهای سختافزاری و نرمافزاری در تهران متمرکز شود، ظاهراً در حال بررسی مجدد است.