توهین به قرآن اهانت به تمامی ارزشهای بلند الهی و انسانی است/ مساله را با ارسال پیام به نهادهای بینالمللی تبدیل به مطالبه جهانی کنیم
آیتالله رشاد ضمن محکوم کردن اهانت به ساحت مقدس قرآن کریم در سوئد، این اقدام را توهین به ارزشهای بلند الهی و انسانی خواند و افزود: این مساله را با ارسال پیام به نهادهای بینالمللی تبدیل به مطالبه جهانی کنیم.
به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: در پی جسارت به ساحت نورانی قرآن مجید در سوئد و پیام رهبر معظم انقلاب در این خصوص، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با مشارکت نهادهای فرهنگی-بینالمللی، مبادرت به برگزاری هم اندیشی علمیِ واکاوی ابعاد فقهی، حقوقی و سیاسی حکم رهبر معظم انقلاب در محکومیت قرآن سوزی کرد.
در این هماندیشی که عصر دوشنبه 2 مرداد ماه در محل تالار علامه جعفری (ره) پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، آیتالله «علی اکبر رشاد» رئیس این پژوهشگاه؛ آیت «احمد مبلغی» عضو مجلس خبرگان رهبری؛ حجتالاسلام و المسلمین «محمدمهدی ایمانیپور» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ حضور داشته و به ارایه مباحث خود پرداختند، ضمن اینکه آیتالله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهلبیت(ع) و دکتر «محمود حکمتنیا» عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز به صورت آنلاین حضور داشته و سخنرانی کردند.
قرآن دروازههای علم را به روی بشریت گشود
بر پایه این گزارش: آیتالله رشاد در ابتدای این هماندیشی ضمن محکوم کردن هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم و تسلیت به مسلمین بابت این اقدام توهینآمیز اظهار کرد: قرآن تاریخ را به پیش و پس از خود تقسیم کرد، تاریخ بشر به دوره جاهلیت و بعد از جاهلیت تقسیم شده است، قرآن تمدن آورد، تمدن خلق کرد، بشریت را به تمدن فراخواند، در نختسین آیات اش بشریت را به علم و معرفت فراخواند و دروازده های علم را به روی بشریت گشود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: قرآن جهانبینی نو آورد، خرافه و شرک را از زندگی بشر زدود و توحید ناب را آورد، هستیشناسی و جهانبینی متعالی را تقدیم بشریت کرد. قرآن زیست سیاسی قبایلی را تغییر داد و معیارهای شایسته ای را در عرصه سیاست بنا نهاد و نسلی تازه و جدید را از نخبگان و متفکران به عرصه حیات آورد.
نَه تنها مسلمانان، بلکه همه بشریت از متاثر از قرآن شدند
وی با بیان اینکه قرآن در تاریخ چهارده قرن گذشته پس از ظهور و نزول اش حیات بشر را به نحو عمیقی تحت تاثیر قرار داد، خاطر نشان کرد: این تنها مسلمانان نبودند که از آنچه فرهنگ وحیانی قرآنی ارایه کرده بود برخوردار شدند بلکه همه بشریت متاثر از قرآن شدند و لذا اهانت به قرآن اهانت به تمدن و علم ومعرفت است؛ همچنین مقابه با علم و معرفت و زیست تمدنی است، مواجهه با حریت است، مواجهه با حقوق و کرامت انسانی است، مواجه با آزادیخواهی و کمالات است.
اشد مجازات برای توهینکننده به ساحت قرآن،اقل مجازات است
آیت الله رشاد افزود: آنکه به قرآن اهانت میکند در واقع به تمامی ارزشهای بلند الهی و ارزشهای متعالی انسانی اهانت کرده است، توهین به ساحت قرآن تنها به یک کتاب مقدس متعارف نیست بلکه اهانت به همه ارزش ها است و آنکه چنین جرم سنگینی را مرتکب می شود اشد مجازات برایش به مثابه اقل مجازات محسوب می شود چراکه جرم او بسیار بزرگ است و اساسا جرمی در حیات بشر و مناسبات انسان ها فراتر از این اهانت نیست، لذا بدیهی است که اگر کسی بگوید اشد مجازات برای فردی که به قرآن اهانت کرده، اقل مجازات است.
وی ابراز امیدواری کرد که برگزاری هماندیشیهایی از این دست منجر به تحقق این مساله شود که اصحاب ادیان، متفکران، سیاسیون آزاد و غیروابسته و آزادیخواهان جهان، دفاع از دین مبین اسلام را که دین اکمل ارزش ها است فارغ از ادیان و کتب آسمانی که پیرو آن هستند مورد توجه قرار دهند و در مقابل این کارهای جاهلانه در یک جبهه بایستند، این توقعی است که از ازادی خواهان و نهادهای مستقل بینالمللی می رود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: در مقابل این رویدادهای تلخ و در عین حال خطرناک که از سوی برخی جُهال بازیچه دست سیاستمداران و قدرتها در طول دو تا سه دهه اخیر رخ داده، هنوز اقدام موثر و فراخوری صورت نگرفته است.
میخواهند صدای قرآن شنیده نشود
آیت الله رشاد افزود: این دغدغه سی ساله من است که به موازات حوادثی که در طول سه دهه اخیر رخ داده همواره مطرح کرده ام؛ قطعا یکی از دلایل این اتفاق تلخ همانطور که جناب مبلغی نیز مطرح کردند این است که صدای قرآن شنیده نشود و ما را به سمتی برانند که گاهی ممکن است ناچار شویم از مدار معرفت و منطق و بحث های عمیق و دقیق خارج شده و فاصله بگیریم؛ این اتفاقات نظیر آن چیزی است که برای انبیا نیز اتفاق افتاده است چنانکه در آیه 26 سوره «فصلت» آمده است: « وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِیهِ لَعَلَّکُمْ تَغْلِبُونَ» (و کسانى که کافر شدند گفتند به این قرآن گوش مدهید و سخن لغو در آن اندازید شاید شما پیروز شوید) همچنین در مورد نوح (ع) نیز این آیه آمده است: « وَإِنِّی کُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِی آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِیَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَکْبَرُوا اسْتِکْبَارًا» (و من هرگاه آنان را دعوت کردم تا آنان را بیامرزی، انگشتان خود را در گوش هایشان کردند و جامه هایشان را به سر کشیدند و بر انکار خود پافشاری ورزیدند و به شدت تکبّر کردند).
وی ادامه داد: نکته اینجاست که برخی امور ذاتا دارای قداست هستند و می توان فهرست مفصلی از اشخاص، زمان ها و اشیا تهیه کرد که دارای این قداست ذاتیاند، در واقع موارد مختلفی هستند که قداست ذاتی و نفس الامری دارند، با در نظر گرفتن این مسایل باید به این نکته رسید که نه فقط ما به عنوان مسلمان که سایر ادیان نیز نباید مورد تعرض واقع شوند، از سوی دیگر ما برای پیشگیری هم که شده حتی در مورد کفار نسبت به برخی چیزها که برای آنها مقدس است تفاهم کرده ایم که البته این به معنای آن نیست که آن مسایل قداست نفس الامری دارند بلکه قداست عرفی دارند.
آیت الله رشاد با بیان اینکه برخی اهانتها در لسان حضرات معصومین ذکر شده است، افزود: از سوی دیگر برخی از اتفاقات و رفتارها احیانا اهانت به حساب می آیند چون عرف آنها را اهانت قلمداد می کند، هرچند که ممکن است رفتار عرفی در زمان های مختلف متفاوت باشد، این وجود آنچه که مطرح است حُکمی است که در مورد این مسایل وجود دارد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حُکم به اعتبارهای مختلف تقسیم میشود؛ به هرحال به شرط توفر و فراهم بودن عناصر واحکام جرم آنچه که منجر به احراز مجرمانگی اعمال می شود ناشی از آن است که عنصر قانون فراهم باشد یعنی قانون، اعم از قانون الهی و قانون بشری آنچه را که جرم دانسته باشد در صورت انجام منجر به مجرم شدن فاعل می داند.
وی تصریح کرد: قسمت دوم اما عناصر و عواملی است که به اعتبار، خارج از اساس و ارکان حُکم ممکن است موثر واقع شود وضعیت ثانوی را ایجاد می کند مانند تغییر موضوع که حکم ثانوی به تبع آن ایجاد می شود، گاهی این عوامل اصل حکم را موجب می شود و گاه تشدید کننده حکم هستند و به همین جهت ممکن است بر اثر عوامل موثر در نوع حکم، رتبه حکم و حتی قِسم حکم تفاذوت یابد و عمل گاه مکروه و گاه حرام تقلی شود، اما در مورد جرایم و مسایلی که مورد بحث ماست قطعا این حکم تشدید می شود یعنی فعلی که این جاهلان نسبت به سوزاندن قرآن انجام دادند.
آیت الله رشاد با اشاره به مباحثی که در ابتدای سخنان خود نسبت به بزرگ بودن جُرم اهانت به قرآن مطرح کرده بود، گفت: گاهی جُرمی بزرگ تر از یک جُرم بزرگ است، اینکه بگوییم برخی جرمها مجازات اشد یعنی اعدام دارند اما گاهی مساله فراتر است ولو در عمل قابل تحقق در خارج نباشد؛ اما همان طور که اشاره کردم گاهی اشد مجازات برای یک جرم چون سوزاندن قرآن، اقل مجازات است، آن هم قرآن که منادی ارزش ها بوده و تاریخ را به پیش و پس از خود تقسیم کرده و تاریخ بشریت به عهد جاهلیت و پس از قرآن تقسیم شده است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: اهانت به قرآن کریم حمله به همه ارزش های بشری است و جُرم کمی نیست، جُرمی نیست که اعدام برایش افاقه کند و معلوم نیست که اگر اشد مجازات در مورد فاعل این جرم اجرا شود در حکم این باشد که این فرد مجازات شده و در قیامت مجازات نمی شود، جُرم آنچنان وسیع است که حتی با اشد مجازات تکافل نمی کند، چنانچه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در پیامی که در محکومیت این اقدام صادر کردند به این مساله اشاره داشتند که :« جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثهای تلخ و توطئهآمیز و خطرآفرین است».
آیت الله رشاد ادامه داد: برای ملموستر شدن بحث مثالی می زنم، مگر جنگ جهانی چگونه راه افتاد؟ یک اتفاق منجر به تسری و نهایت شکل گیری جنگی به وسعت جهان شد؛ لذا این رفتارها خطرآفرین است و مشخص است که قدرت هایی پشت آن هستند تا جنگ راه بیندازند، آنها می دانند کجا جنگ راه بیندازند که بعد بتوانند سلاح بفروشند و آرامش را از بشریت بگیرند. بنابراین از آنچه که عنوان شد می خواهم این نتیجه را بگیرم که گاهی در نتیجه این پیامدها شدت جرم و کیفر را افزایش می دهد.
وی خاطر نشان کرد: هتک قرآن گاهی مستلزم سبالنبی است که کفر و ارتداد است و حکم ارتداد هم کاملاً روشن است از سوی دیگر سیره متشرعه در طول تاریخ اسلام نیز همین بوده است و حکم به اشد مجازات کردهاند و به تعبیر مقام معظم رهبری، اتفاق فقها و اجماع آنها هم بر همین اشد مجازات است.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به اینکه در دو دهه قبل که به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) و قرآن اهانت شد در داخل و خارج از کشور نشست هایی برپا و حتی با پاپ ملاقات صورت پذیرفت، افزود: واقعیت آن است که ما مقوله ای به عنوان دین ورزی انسان داریم، ما برای محیط زیست حقوق قائلیم چه اینکه امام سجاد (ع) در رساله حقوق برای عناصر مختلف و اشیا گوناگون حقوقی را بیان کرده است، اما اینکه دنیای مدعی حقوق بشر و تساوی و عدالت خواهی که حتی برای افراد فاسد و همجنس گرایان حقوقی قایل است، چه طور برای اکثریت انسان های روی کره خاکی که دین دار هم هستند حق به نام حق ادیان قایل نیست تا جایی که یک انسان جاهل و دولت بی فرهنگ از راه برسد و به قشر عظیم مسلمین اهانت کند؟
اهانت به قرآن کریم را با ارسال پیام به نهادهای بینالمللی به عنوان مطالبه جهانی پیگیری کنیم
آیت الله رشاد با اشاره به اینکه دین با انسانیت انسان پیوند دارد، افزود: با توجه به آنچه که اشاره شد آیا جا ندارد چیزی به عنوان حقوق ادیان را مطرح کنیم و دستگاه دیپلماسی کشور آن را تعقیب کند؟ آیا تعداد ۵۷ کشور اسلامی و مسلمانانی که در این کشورها حضور دارند نباید و نمیتوانند پای کار بیایند و این حق را احقاق کنند؟ بنابراین پیشنهاد ما این است که پیامی تنظیم و به نهادهای بینالمللی با هماهنگی با وزارت امور خارجه وسایر نهادهای بین المللی مرتبط تهیه و به عنوان مطالبه جهانی پیگیری کنیم و تصور من این است که چنین چیزی با ادبیاتی که خودشان مدعی آن هستند، قابل پیگیری است.
پایان پیام/248