اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت دوم)


اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت دوم)

خودروسازان بزرگ و مشهور جهان کار خود را از کی آغاز کردند و اولین محصول آن‌ها چه بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، این سری مطالب پدال را دنبال کنید آنچه در این مطلب می‌خوانید: شورلت، ۱۹۱۳دوج، ۱۹۱۴آستون‌مارتین، ۱۹۱۵میتسوبیشی، ۱۹۱۷بنتلی،...

خودروسازان بزرگ و مشهور جهان کار خود را از کی آغاز کردند و اولین محصول آن‌ها چه بود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤالات، این سری مطالب پدال را دنبال کنید

شورلت، ۱۹۱۳

هرچند «لوئی شورلت» شرکت خود را در سال ۱۹۱۱ تأسیس کرد اما اولین خودروی شورلت در سال ۱۹۱۳ عرضه شد. شورلت تایپ C که در نمایشگاه خودروی نیویورک ۱۹۱۳ معرفی شد، با پیشرانهٔ شش سیلندر و گیربکس سه سرعته، گران‌تر از رقبا بود و به همین دلیل، شورلت به‌سرعت یک مدل چهار سیلندر را هم معرفی کرد.

دوج، ۱۹۱۴

«جان و هوراس دوج» در سال ۱۹۰۱ کارگاهی را برای تولید قطعات دوچرخه راه‌اندازی کردند و در سال ۱۹۰۳ وارد صنعت تولید قطعات خودرو شدند. در ابتدا تقریباً تمام تولید برادران دوج توسط فورد خریداری می‌شد اما ازآنجایی‌که فورد خودش در حال افزایش تولید قطعات بود، آن‌ها تصمیم گرفتند خودشان خودرو بسازند. خودروی دوج که در سال ۱۹۱۴ تولید شد، به یک پیشرانهٔ ۳۴۸۰ سی‌سی چهار سیلندر با ۳۵ اسب بخار قدرت و گیربکس سه سرعته مجهز بود. تا سال ۱۹۱۶، دوج با تولید بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودرو در سال، به چهارمین برند پرفروش آمریکایی تبدیل شد.

آستون‌مارتین، ۱۹۱۵

اولین خودروی آستون‌مارتین مدلی بنام کول اسکاتل (به معنای ذغال سنگ) بود که در سال ۱۹۱۵ ساخته شد. از این خودرو فقط سه دستگاه ساخته شد که هیچ‌کدام از آن‌ها جان سالم به در نبردند و امروز وجود ندارند. در سال ۱۹۲۱، آستون‌مارتین فروش خودرو را آغاز کرد و اولین مدل تولیدی آن به پیشرانهٔ ۱۴۹۶ سی‌سی چهار سیلندر مجهز بود. از این خودرو هم تنها ۶۹ دستگاه به تولید رسید زیرا شرکت خیلی زود ورشکست شد. خودرویی که در تصویر می‌بینید، قدیمی‌ترین خودروی باقیمانده از آستون‌مارتین است.

میتسوبیشی، ۱۹۱۷

میتسوبیشی به‌عنوان یک شرکت کشتیرانی در سال ۱۸۷۰ تأسیس شد و اولین خودروی خود را در سال ۱۹۱۷ ساخت. این خودرو با نام مدل A، بر اساس فیات تیپو ۳ با پیشرانهٔ چهار سیلندر ۲,۷۶۵ سی‌سی ساخته شده بود و ظرفیت حمل هفت نفر را داشت. این پیشرانه با ۳۵ اسب بخار قدرت، امکان رسیدن به سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت را فراهم می‌کرد. از مدل A فقط ۲۲ دستگاه ساخته شد.

بنتلی، ۱۹۱۹

«والتر اوون بنتلی» و برادرش «هوراس» قبل از جنگ جهانی اول خودروهای فرانسوی DFP را در شمال لندن میفروختند اما والتر همیشه می‌خواست خودروی خودش را طراحی و تولید کند. بدین منظور، در ژانویهٔ سال ۱۹۱۹ در همان روز کنفرانس صلح پاریس برای پایان دادن به جنگ جهانی اول، والتر شرکت بنتلی موتورز را تأسیس کرد. اولین خودروی این شرکت در سال ۱۹۲۱ آمادهٔ تحویل شد. این مدل با نام بنتلی ۳ لیتری، از یک پیشرانهٔ ۲۹۹۶ سی‌سی چهار سیلندر با چهار سوپاپ در هر سیلندر استفاده می‌کرد و از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۹ تعداد ۱۶۲۲ دستگاه از آن ساخته شد. بنتلی همچنین تا سال ۱۹۳۰ پنج بار برندهٔ مسابقهٔ لمانز شد.

سیتروئن، ۱۹۱۹

در طول جنگ جهانی اول، کارخانهٔ «آندره سیتروئن» به تولید تسلیحات می‌پرداخت تا اینکه در اوایل سال ۱۹۱۶ تصمیم گرفت به سمت تولید خودرو حرکت کند. در مارس ۱۹۱۹، تنها چهار ماه پس از پایان جنگ جهانی اول، سیتروئن اولین خودروی خود را با نام تایپ A به نمایش درآورد. این خودرو به پیشرانهٔ ۱۳۲۷ سی‌سی چهار سیلندر مجهز بود و می‌توانست به حداکثر سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. تا زمان پایان تولید تایپ A در سال ۱۹۲۱، بیش از ۲۴ هزار دستگاه از آن ساخته شد.

جگوار، ۱۹۲۲

پیشینهٔ جگوار به سال ۱۹۲۲ و شرکتی بنام Swallow Sidecar یا به‌طور مخفف SS بازمی‌گردد که به‌عنوان سازندهٔ بدنه برای خودروهای کوچک بریتانیایی مثل آستین و سینگر فعالیت خود را آغاز کرد. از نام جگوار برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ برای خودروی جدیدی استفاده شد که با نام SS جگوار به بازار آمد؛ اما پس از جنگ جهانی دوم، فروش خودروها با برند SS اصلاً خوب نبود و به همین دلیل در مارس ۱۹۴۵ نام شرکت به جگوار تغییر یافت. این شرکت در ابتدا همان سدان‌های قدیمی SS را با برند جگوار به بازار عرضه کرد تا اینکه سرانجام در سال ۱۹۴۸ اولین جگوار واقعی متولد شد. این خودرو جگوار مارک V با پیشرانهٔ شش سیلندر خطی بود.

کرایسلر، ۱۹۲۴

«والتر کرایسلر» که سال‌ها در صنعت خودروسازی فعالیت کرده بود، در سال به شرکت مکسول چالمرز پیوست که اوضاع نابسامانی داشت. این شرکت نهایتاً در سال ۱۹۲۳ تعطیل شد و والتر یک سال بعد با استفاده از بقایای مکسول چالمرز، شرکت جدیدی بنام خودش تأسیس کرد. اولین محصول این شرکت، سری ۷۰ نام داشت که به پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری شش سیلندر خطی مجهز بود. این پیشرانه با ویژگی‌هایی مثل پیستون‌های آلومینیومی، بسیار نوآورانه بود. در سال اول، ۳۲ هزار دستگاه از سری ۷۰ فروخته شد.

پونتیاک، ۱۹۲۶

در دههٔ ۲۰، جنرال موتورز شورلت را در سطح پایین و کادیلاک را در سطح بالا داشت و الدزمبیل هم در بین آن‌ها قرار می‌گرفت ولی بیشتر به کادیلاک نزدیک بود؛ بنابراین، این شرکت به برندی برای عرضهٔ خودروهای مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت نیاز داشت. بدین منظور، پونتیاک در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد. اولین محصول پونتیاک مدلی بنام ۶ با پیشرانهٔ ۳.۱ لیتری بود که در نسخه‌های دودر و چهاردر عرضه می‌شد و ۸۲۵ دلار قیمت داشت. این خودرو با فروش ۷۷ هزار دستگاه در سال اول، موفقیت بزرگی را رقم زد.

ب‌ام‌و، ۱۹۲۷

ب‌ام‌و در سال ۱۹۱۶ به‌عنوان سازندهٔ موتور هواپیما شروع به کار کرد و در سال ۱۹۲۳ اولین موتورسیکلت خود را به بازار فرستاد. در سال ۱۹۲۷ نیز مدلی بنام دیکسی به‌عنوان اولین خودروی ب‌ام‌و معرفی شد. البته این خودرو در اصل آستین سون بود که به‌صورت تحت لیسانس توسط ب‌ام‌و تولید می‌شد. انتقال فرمان از راست به چپ، تنها تفاوت دیکسی با آستین سون بود.

ولوو، ۱۹۲۷

ولوو اولین خودروی خود را با نام OV4 در سال ۱۹۲۷ ساخت. این خودرو به یک پیشرانهٔ ۱۹۴۰ سی‌سی چهار سیلندر مجهز بود که ۲۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و به یک گیربکس سه سرعته متصل بود. OV4 تا سال ۱۹۲۹ به تولید رسید و طی این مدت ۹۹۶ دستگاه از آن ساخته شد.

اولین خودروی خودروسازان مشهور جهان (قسمت اول)

ادامه دارد…

منبع
Autocar
برچسب ها
تاریخچه

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

اسکای‌ ول ET5 نبکا؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند برقی کرمان موتور و مپنا