اوکراین متعهد شده است که این هواپیمای دوران شوروی را که زمانی بزرگترین هواپیما در آسمان بود، بازسازی کند و شرکت هواپیماسازی آنتونوف گفته است که قطعات اصلی آن میتوانند در یک نسخه کاملا جدید استفاده شوند.
تصاویر جدیدی که از حوالی محل نگهداری لاشه هواپیمای افسانه ای آنتونوف مریا ۲۲۵ منتشر شده نشان میدهد که فعالیتهایی در جریان است. این هواپیمای باربری بزرگ متعلق به دوران شوروی و مایه غرور ملی اوکراین بود که در روزهای آغازین حمله روسیه به این کشور در فوریه ۲۰۲۲ توسط نیروهای روسی منهدم شد.
مریا ۲۲۵ (مریا در زبان اوکراینی به نام رویاست) در فرودگاه هوستومِل، جایی نه چندان دور از کیف پایتخت اوکراین که صحنه درگیری های شدید بود پارک شده بود. تصاویر این جتِ ویرانشده دنیای هوانوردی را عزادار کرد. اما در ماه می همان سال، رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی از بازسازی این هواپیما با وجود هزینه تخمینی ۸۰۰ میلیون دلاری حمایت کرد.
وضعیت اسفبار این سازه که زمانی بسیار باشکوه بود در تصاویر مربوط به آوریل ۲۰۲۲ به خوبی نشان داده شده است.
حالا تصاویر مربوط به ۱۰ آگوست امسال نشان میدهد که صحنه تغییر کرده است. در یک تصویر، بدنه توسط پایهها، داربستها و تجهیزات احاطه شده است.
و در یکی دیگر به نظر میرسد یکی از بالهای عظیم مریا ۲۲۵ به دقت روی تکیهگاههایی سوار شده و موتورها برداشته شدهاند.
این تصاویر نشان از کار فشرده بر روی این هواپیما دارد زیرا در بهار امسال تصاویر، آن را در میانه جدا کردن قطعات نشان میداد.
عکس زیر مربوط به آوریل ۲۰۲۳، به نظر همان بال بالایی را نشان میدهد که هنوز تا حدی به هواپیما متصل است و یک موتور سوخته که آن هم همچنان به مریا ۲۲۵ وصل است.
تصاویر تازه منتشرشده این سوال را ایجاد میکنند که آیا یک مریا ۲۲۵ دیگر به هوا خواهد رفت یا خیر. زیرا با توجه به گستردگی آسیبها تعمیر سازه اصلی غیرممکن به نظر میرسد.
به گزارش Popular Mechanics پیش از حمله روسیه به اوکراین، یک هواپیمای خواهر برای مریا ۲۲۵ در حال ساخت بود که البته هرگز به پایان نرسید. این نشریه گزارش داد که سازه در حال ساخت بدون آسیب چندان از حملات جان سالم به در برد.
در نوامبر ۲۰۲۲ شرکت آنتونوف اعلام کرد که این هواپیما را بازسازی خواهد کرد و روند آن در مکانی مخفی در حال انجام است. هزینه آن از سوی CNN حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
یوجین گاوریلوف مدیر شرکت آنتونوف گفت که قطعات جدید و بازیابی شده از هواپیمای اصلی به هواپیمای ناتمام اضافه خواهند شد. با این حال اندکی بعد آنتونوف گفت در گزارش بازسازی اطلاعات نادرستی عنوان شده اما مشخص نکرد که کدام اطلاعات نادرست بودهاند. این بیانیه بار دیگر تایید کرد که ساخت و ساز در حال انجام است و حدود ۳۰ درصد قطعات تامین شدهاند.
این شرکت گفته است که تنها پس از جنگ اطلاعات بیشتری را منتشر خواهد کرد.
با این حال حتی با وجود قطعات و پیشرفتهای حاصلشده، ساخت یک مریا ۲۲۵ جدید ممکن است کمی بیشتر از حد انتظار طول بکشد. به گزارش Popular Mechanics، بازسازی این هواپیما شامل قطعات و تاسیسات ساختمانی است که دیگر در اوکراین وجود ندارند.
۵۸۵۸