چالش های سایپا در صادرات ساینا و کوییک به روسیه
مدیرعامل سایپا گفت: همیشه در دنیا قیمت خودروهای صادراتی از یک کشور به کشور دیگر حتما از بازار داخل به دلیل جوایزی که دولت ها به کمپانی ها می دهند کمتر است، ما تنها کشوری در دنیا هستیم که قیمت داخلی مان پایین تر از قیمت صادراتی است.
به گزارش راهبرد معاصر؛محمد تیموری در آیین اهدا جوایز برگزیدگان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، گفت: تاخیر در تحویل خودروهای شاهین به برگزیدگان جشنواره فیلم فجر دلایلی داشت از جمله اینکه ما برای انجام هر کار اجتماعی توسط سایپا باید مصوبه هیات مدیره مجمع را دریافت کند و از آنجا که مجمع در فاصله 28 تا 31 تیرماه هر سال تشکیل می شود لذا در انتظار تشکیل این مجمع و دریافت مصوبه ماندیم و به همین دلیل نیز اهدا جوایز به طول انجامید اما امیدواریم از سال های آینده این مشکل بوجود نیاید.
مدیرعامل سایپا با بیان اینکه ما نباید از رسانه دور باشیم، اظهار داشت: ما در سایپا درگیر مسایل جانبی بوده ایم و پنج سال است که درگیر قیمت گذاری دستوری بوده ایم.
وی با بیان اینکه در هفته گذشته در بازار روسیه حضور داشتم، اظهار داشت: در روسیه برای صادرات 90 هزار خودرو ساینا و کوییک و شاهین و 30 هزار وانت نیسان آبی و وانت 151 قرار داد منعقد کرده ایم که در خصوص عقد قرارداد صادرات خودروهای وانت از آنجا که این خودرو تجاری هستند و قیمت گذاری آنها دستوری نیست مشکلی نداریم اما در زمینه صادرات ساینا و کوییک و به عبارتی خودروهای سواری به دلیل اینکه قیمت گذاری دستوری دارند چار مشکل هستیم.
تیموری اظهار داشت: دلیل این است که همیشه در دنیا قیمت خودروهای صادراتی از یک کشور به کشور دیگر حتما از بازار داخل به دلیل جوایزی که دولت ها به کمپانی ها می دهند کمتر است، ما تنها کشوری در دنیا هستیم که قیمت داخلی مان پایین تر از قیمت صادراتی است.
وی با اشاره به واردات چانگان گفت: ما امروز اولین خودروی وارداتی چانگان را تحویل مشتری دادیم اما زمانی که این خودرو را می خواستیم وارد کنم محاسباتی انجام دادم که با کم کردن عوارض و ارزش افزوده و جایزه صادراتی به قیمت نزدیک 10 هزار یورو رسیدم اما این خودرو به مردم به قیمت بیشتر از 10 هزار یورو عرضه می شود زیرا عوارض و ارزش افزوده به آن اضافه می شود./ تسنیم