مقایسه سهند و ساینا، بررسی تغییرات، امکانات و قیمت


مقایسه سهند و ساینا، بررسی تغییرات، امکانات و قیمت

سهند سدان جدید گروه سایپا است که با برند پارس‌خودرو عرضه خواهد شد اما چیزی بیش از یک فیس‌لیفت روی ساینا نخواهد بود. آنچه در این مطلب می‌خوانید: مقایسه طراحی بیرونی سهند با ساینامقایسه داخل سهند با ساینامقایسه امکانات سهند با ساینامقایسه پیشرانه...

سهند سدان جدید گروه سایپا است که با برند پارس‌خودرو عرضه خواهد شد اما چیزی بیش از یک فیس‌لیفت روی ساینا نخواهد بود.

سایپا پس از کنار گذاشتن پراید و تیبا، وابستگی شدیدی به ساینا و کوییک پیدا کرده تا جایی که باید گفت دومین خودروساز بزرگ کشور صرفاً با تکیه بر همین دو محصول روزگار می‌گذراند. به همین دلیل، سایپا هر بار با ایجاد تغییری جزئی در این خودروها و عرضه در انواع و اقسام تیپ‌ها با نام‌های گیج‌کننده، سعی کرده تنوعی ظاهری به سبد محصولات خود ببخشد. جدیدترین تلاش این شرکت برای به‌روزرسانی دو محصول پرفروش خود مدل‌های اطلس و سهند هستند که فیس‌لیفتی روی کوییک و ساینا محسوب می‌شوند اما تغییرات بزرگ‌تری را تجربه کرده‌اند.

همچنین بخوانید: مقایسه سایپا اطلس با کوییک و تیبا ۲ ؛ بررسی طراحی، مشخصات و قیمت

مقایسه سهند و ساینا

دراین‌بین، سایپا افتخار تولید سهند را به پارس‌خودرو داده است تا شرکتی که زمانی نیسان ماکسیما مونتاژ می‌کرد حالا فیس‌لیفت ساینا را با برند خودش به بازار بفرستند. سهند پس از نمایش نصفه و نیمه در نمایشگاه تحول صنعت خودروی سال گذشته، چندی پیش رسماً در نمایشگاه خودروی مشهد معرفی شد و بنابراین، احتمالاً به‌زودی شاهد عرضه آن به بازار خواهیم بود. ازاین‌رو، قصد داریم در ادامه این سدان به‌اصطلاح جدید را با ساینا مقایسه کنیم.

مقایسه سهند و ساینا

مقایسه طراحی بیرونی سهند با ساینا

هرچند در همه جای دنیا، خودروهای فیس‌لیفت جایگزین نمونه‌های قبلی می‌شوند اما در ایران از این خبرها نیست و مدل‌های فیس‌لیفت در کنار خودروهای قدیمی به‌عنوان مدلی لوکس‌تر و گران‌تر تولید می‌شوند. همین موضوع در مورد سهند هم صدق می‌کند و این خودرو قرار است به‌عنوان سدانی گران‌تر و مجهزتر از ساینا راهی بازار شود. از سوی دیگر، ساینا S را داریم که فیس‌لیفتی جزئی از ساینای معمولی بود و هم‌اکنون در سبد محصولات سایپا جایگزین آن شده است.

مقایسه سهند و ساینا

سهند در جلو و عقب کاملاً بازطراحی شده تا ظاهر مدرن‌تر و بروزتری نسبت به ساینا پیدا کند. در قسمت جلو، شاهد چراغ‌های کشیده‌ای هستیم که با اطلس مشترک هستند اما فرم جلوپنجره و سپر با همتای هاچ‌بک متفاوت است. در سهند از جلوپنجرهٔ مشکی بزرگی با یک زه کرومی در پایین استفاده شده که لوگوی بزرگ پارس‌خودرو در وسط آن خودنمایی می‌کند. این طراحی هرچند به زیبایی و هماهنگی اطلس نیست ولی نسبت به فرم سادهٔ دماغهٔ ساینا S بهتر به نظر می‌رسد.

مقایسه سهند و ساینا

ازآنجایی‌که هدف از ساخت مدل‌های مثل اطلس و سهند عرضهٔ خودروهایی مثلاً جدید با قیمت گران‌تر اما با حداقل هزینه است، سایپا به طراحی پروفیل جانبی خودروها دست نزده است زیرا ایجاد هرگونه تغییر در این قسمت، نیازمند قالب‌های تولید جدید است که هزینه‌بر خواهد بود. به همین دلیل، در قسمت جانبی سهند، به‌جز آینه‌های جانبی جدید و تریم مشکی روی رکاب‌ها برای هماهنگی با بخش پایینی مشکی سپرها، تغییر بزرگ دیگری نسبت به ساینا به چشم نمی‌خورد و سهند کاملاً ذات قدیمی خود را نشان می‌دهد تا جایی که حتی قسمت انتهایی چراغ‌های عقب روی گلگیر دست‌نخورده باقیمانده است.

مقایسه سهند و ساینا

در عقب شاهد چراغ‌های جدیدی هستیم که هرچند بخش انتهایی آن‌ها با ساینا مشترک است اما در سمت دیگر تا روی درب صندوق کشیده شده‌اند. علاوه بر این، جا پلاک هم به روی سپر منتقل شده تا نمای متفاوتی نسبت به ساینا ایجاد شود. قسمت پایینی این سپر به رنگ مشکی درآمده و با یک‌ تریم نقره‌ای کوچک، نمای بهتری نسبت طراحی خام و ناپخته سپر ساینا S با آن قسمت مشکی بزرگ پیدا کرده است. درمجموع، هرچند طراحی سهند در برابر خودروهای اقتصادی روز دنیا حرفی برای گفتن ندارد و از عدم هماهنگی نمای جدید جلو و عقب با بخش جانبی بدون تغییر رنج می‌برد اما بازهم زیباتر و مدرن‌تر از ظاهر ساده و قدیمی ساینا S خصوصاً در قسمت عقب به نظر می‌رسد.

مقایسه سهند و ساینا

مقایسه داخل سهند با ساینا

سهند در داخل یک خانه‌تکانی اساسی را تجربه کرده که لااقل از لحاظ طراحی چند سر و گردن بهتر از فضای داخلی کسل‌کننده و بی‌روح ساینا به نظر می‌رسد. داشبورد و ادوات داخلی این خودرو با اطلس مشترک بوده و نمایشگر ۷ اینچی لمسی در بالای داشبورد، صفحه آمپر جدید با نمایشگر دیجیتالی کوچک در وسط، دریچه‌های تهویه دایره‌ای کرومی و تریم دورنگ از ویژگی‌های آن است اما غربیلک فرمان D شکل همانی است که در ساینا S هم ارائه می‌شود و البته هنوز هم طراحی قابل‌قبولی دارد. به‌طورکلی، فضای کابین سهند بسیار بهتر از ساینا به نظر می‌رسد اما متأسفانه بهبود قابل‌توجهی در کیفیت متریال دیده نمی‌شود و همچنان شاهد پلاستیک‌های خشک فراوان هستیم.

مقایسه سهند و ساینا

این در حالی است که کابین ساینا S خصوصاً در تیپ‌های پایه که فاقد نمایشگر لمسی و دکمه‌های روی فرمان است، با فضایی تمام سیاه و بی‌کیفیت، شبیه خودروهای اقتصادی یکی دو دهه پیش به نظر می‌رسد و کوچک‌ترین جذابیتی ندارد اما سهند توانسته با طراحی بروزتر و تریم دورنگ، فضای بهتری را ایجاد کند. البته تریم داخلی دورنگ این خودرو فقط در تیپ‌های فول ارائه می‌شود و تیپ‌های پایه همچنان مثل ساینا S کابینی تمام مشکی خواهند داشت.

مقایسه سهند و ساینا

مقایسه امکانات سهند با ساینا

پارس‌خودرو قصد دارد سهند را در شش تیپ مختلف به بازار عرضه کند که شامل دو تیپ با گیربکس دستی، دو تیپ دوگانه‌سوز و دو تیپ اتوماتیک خواهد بود. دو تیپ پایهٔ دستی و دوگانه‌سوز از لحاظ تجهیزات تفاوت چندانی با ساینا ندارند و با همان موارد پیش‌پاافتاده مثل فرمان هیدرولیک، رینگ فولادی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، صندلی‌های پارچه‌ای، تریم داخلی تک‌رنگ، سنسور دنده‌عقب و رادیوپخش ارائه می‌شوند. البته به دلیل استانداردهای اجباری جدید برای خودروهای داخلی، دی‌لایت، سیستم کنترل کشش و کنترل پایداری، ترمز اضطراری و سیستم پایش باد تایرها هم به لیست امکانات تیپ‌های پایه افزوده شده است.

مقایسه سهند و ساینا

در تیپ فول مدل‌های دستی و دوگانه‌سوز اما شاهد امکانات بیشتری مثل دکمه‌های کنترلی روی فرمان، تریم داخلی دورنگ، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، سانروف، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب و آنتن کوسه‌ای هستیم درحالی‌که بیشترین سطح امکانات در مدل اتوماتیک فول با مواردی همچون کروز کنترل، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، تنظیم برقی و گرم‌کن صندلی راننده، شیشه دودی عقب، سنسور باران، سیستم تشخیص نقاط کور و استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید ارائه می‌شود.

مقایسه سهند و ساینا

ساینا نیز در پنج تیپ مختلف شامل یک نمونه اتوماتیک، یک نمونه دوگانه‌سوز و سه تیپ دستی گوناگون ارائه می‌شود. تیپ دستی پایه از لحاظ تجهیزات حرفی برای گفتن ندارد و برخلاف سهند، از مواردی مثل سیستم پایش باد تایرها و ترمز اضطراری هم بی‌بهره است. مجهزترین و جدیدترین تیپ دستی این خودرو هم که GX نام دارد، از چند آپشن جدید شامل روکش چرمی صندلی‌ها، نمایشگر لمسی ۷ اینچی با ناوبری، دوربین دید عقب و دکمه‌های کنترلی روی غربیلک فرمان بهره می‌برد اما هنوز هم با فقدان مواردی مثل سانروف و آینه‌های جانبی تاشو برقی، پایین‌تر از تیپ دستی فول سهند قرار می‌گیرد.

همچنین بخوانید: کوییک اتوماتیک، بررسی کامل، مشخصات، قیمت، رقبا + ویدئوی بررسی

مقایسه پیشرانه سهند با ساینا

سهند به نسخهٔ ارتقاءیافته پیشرانهٔ M15 مجهز شده که در سایت سایپا با نام M15i و در سایت پارس‌خودرو با نام M15 GSI معرفی شده است! این همان پیشرانه هشت سوپاپ مورداستفاده در خانواده کوییک و ساینا است اما ارتقاءهایی را تجربه کرده که مهم‌ترین آن‌ها تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ به همراه بهبودهایی در سیستم جرقه‌زنی و پاشش سوخت است که باعث شده بتواند با استانداردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند. به لطف این تغییرات، خروجی موتور به ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور رسیده که ۳ اسب بخار و ۷ نیوتن متر افزایش را نسبت به نسخهٔ قبلی نشان می‌دهد.

ساینا S اما همچنان با همان نسخهٔ قبلی موتور M15 عرضه می‌شود که ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور دارد. بااین‌حال، سایپا مدل جدید ساینا GX که به‌تازگی معرفی شده را به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ این موتور مجهز کرده است تا از این بحاظ تفاوتی با سهند نداشته باشد. طبق اعلام سایپا، این پیشرانه در هردو نسخه ۶.۹ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند که نشان از بازدهی پایینی دارد. در بخش انتقال نیرو هم تغییر خاصی صورت نگرفته و سهند با همان گیربکس‌های پنج سرعته دستی و اتوماتیک CVT قبلی به بازار عرضه خواهد شد که در ساینا هم دیده بودیم.

مقایسه سهند و ساینا

مقایسه قیمت سهند با ساینا

هرچند سرانجام سایپا قیمت رسمی تعدادی از محصولات جدید خود مثل اطلس را اعلام کرده است اما هنوز خبری از قیمت سهند نیست. بااین‌حال، با توجه به قیمت ۳۹۵ میلیون تومانی اطلس G (تیپ فول دستی) و قیمت ۳۲۶ میلیون تومانی ساینا GX، احتمالاً برای تیپ فول دستی سهند باید انتظار قیمتی در حدود ۳۶۰ میلیون تومان را داشته باشیم. این یعنی سهند سطح قیمتی بالاتری را نسبت به ساینا پوشش خواهد داد تا شاید بتواند به لطف آپشن‌های بیشتر، نظر برخی خریداران رانا پلاس ایران‌خودرو را هم جلب کند. البته ارقامی که در اینجا ذکر شد قیمت کارخانه بوده و در بازار احتمالاً قیمت سهند به حدود ۴۰۰ میلیون تومان خواهد رسید.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

عکس های زیباترین پژو پارس و پژو 405 اسپرت و تیونینگ در ایران