کامیون سوپرتراک ولوو، کِشنده‌ای با نصف مصرف سوخت معمول


کامیون سوپرتراک ولوو، کِشنده‌ای با نصف مصرف سوخت معمول

طبق درخواست وزارت انرژی آمریکا، ولوو کامیون کِشنده‌ای ساخته است که کمتر از نصف دیگر کشنده‌ها سوخت مصرف می‌کند. در سال ۲۰۱۶، وزارت انرژی ایالات‌متحده از ولوو ساخت کِشنده‌ای را خواست که مصرف سوختی نصف کامیون‌های معمول داشته باشد. حال سازندهٔ...

طبق درخواست وزارت انرژی آمریکا، ولوو کامیون کِشنده‌ای ساخته است که کمتر از نصف دیگر کشنده‌ها سوخت مصرف می‌کند.

در سال ۲۰۱۶، وزارت انرژی ایالات‌متحده از ولوو ساخت کِشنده‌ای را خواست که مصرف سوختی نصف کامیون‌های معمول داشته باشد. حال سازندهٔ سوئدی اعلام کرده که نه‌تنها به این هدف دست پیدا کرده بلکه حتی از آن فراتر رفته است. به گفتهٔ ولوو، به لطف پیشرفت‌های آیرودینامیکی و متریالی، این کِشنده با نام سوپرتراک ۲، تا ۱۳۴ درصد کارآمدتر از یک کِشندهٔ سال ۲۰۰۹ خواهد بود که از آن به‌عنوان نقطهٔ شروع پروژه استفاده شد. این در حالی است که وزارت انرژی ساخت کامیونی ۱۰۰ درصد کارآمدتر را خواسته بود.

ولوو می‌گوید بخش عمده‌ای از این بهبود مصرف سوخت از طریق بهینه‌سازی آیرودینامیک حاصل شده است. کابین سوپرتراک ۲ به شکل کاملاً گوه‌ای با شیشهٔ جلوی خمیده طراحی شده و پانل‌های پایین تریلر نیز ۵۰ درصد درگ کمتری را نسبت به کامیون سال ۲۰۰۹ به همراه دارند. بااین‌حال، این کاهش چشمگیر مصرف سوخت فقط به خاطر بهبود آیرودینامیک نیست زیرا ولوو با اقداماتی مثل استفاده از میل‌گاردان کامپوزیتی و کاهش محورها نسبت به دیگر کامیون‌های آمریکایی، از وزن کِشنده هم کاسته است. علاوه بر این، کابین کامیون هم کوتاه‌تر ساخته شده که به‌نوبهٔ خود کاهش وزن را به دنبال دارد.

سوپرتراک ۲ به سیستم هیبریدی خفیف ۴۸ ولتی هم مجهز شده است که در قالب یک استارت ژنراتور یکپارچه عمل می‌کند. به لطف این ویژگی، راننده می‌تواند بدون نیاز به روشن کردن پیشرانه، از تمام تجهیزات رفاهی کامیون استفاده کند. هرچند سوپرتراک ۲ صرفاً به‌عنوان یک کانسپت طراحی شده اما به گفتهٔ ولوو، درس‌هایی که در طول توسعهٔ این کامیون آموخته است را هم‌اکنون در کامیون‌های تولیدی خود به کار می‌گیرد. این شرکت همچنین قصد دارد دستاوردهای این پروژه در زمینهٔ کاهش مصرف سوخت را در دنیای واقعی آزمایش کند نه‌فقط در تونل باد.

رئیس ولوو تراکس آمریکای شمالی دراین‌باره می‌گوید:

تیم پروژه روی رانندگی در شرایط واقعی تمرکز کرد. داده‌ها فقط در آزمایشگاه یا در جاده‌های صاف و خالی با شرایط بهینه و بار سبک جمع‌آوری نشدند. سوپرتراک ۲ ما در دنیای واقعی در جاده‌هایی با ترافیک و تغییرات ارتفاع و با حداکثر وزن ناخالص ۳۰ تن آزمایش شد.

ولوو قصد دارد سوپرتراک ۲ را در کنفرانس مدیریت انجمن‌های حمل‌ونقل آمریکا که از ۱۴ تا ۱۷ اکتبر در آستین تگزاس برگزار می‌شود برای اولین بار به نمایش بگذارد. علاوه بر سوپرتراک ۲، ولوو در این رویداد کامیون کِشندهٔ تمام الکتریکی VNR Electric 6×2 را هم به نمایش درمی‌آورد که به لطف باطری ۵۶۵ کیلووات ساعتی، برد ۴۴۰ کیلومتری دارد. موتور الکتریکی این کامیون هم ۴۵۵ اسب بخار قدرت و ۵۵۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

آغاز فروش اقساطی KMC T8 و J4 از سوی کرمان موتور