آمار فروش برندهای لوکس بازار آمریکا در سال 2023، تسلا در صدر
در سال ۲۰۲۳، تسلا با فروش ۶۷۰ هزار دستگاه، پرفروشترین برند لوکس بازار آمریکا لقب گرفته و پسازآن بامو و مرسدس بنز جای گرفتهاند. آنچه در این مطلب میخوانید:...
در سال ۲۰۲۳، تسلا با فروش ۶۷۰ هزار دستگاه، پرفروشترین برند لوکس بازار آمریکا لقب گرفته و پسازآن بامو و مرسدس بنز جای گرفتهاند.
آنچه در این مطلب میخوانید:
سال ۲۰۲۳ سال خوبی برای صنعت خودروسازی بود و با برطرف شدن مشکلات زنجیرهٔ تأمین قطعات، فروش اکثر خودروسازان افزایش یافت. این موضوع در مورد برندهای لوکس هم صدق میکند و این خودروسازان هم طی سال ۲۰۲۳ خصوصاً در آمریکا که یکی از بزرگترین بازارهای خودروهای لوکس است، فروش خوبی را تجربه کردند.
۱۶-مازراتی
فروش: ۶,۵۸۰ دستگاه
تغییر: ۶.۲ درصد افزایش
هرچند مازراتی طی چند وقت اخیر محصولات جدیدی مثل کراساوور گریکاله و نسل جدید گرنتوریسمو را به بازار عرضه کرده اما هنوز هم فروش بسیار پایینی در آمریکا دارد. این شرکت در سال ۲۰۲۳ در ایالاتمتحده تنها ۶,۵۸۰ دستگاه خودرو فروخته است که هرچند ۶.۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش داشته اما برای بازاری مثل آمریکا رقم ناچیزی بهحساب میآید.
۱۵-جگوار
فروش: ۸,۳۴۸ دستگاه
تغییر: ۱۳.۶ درصد کاهش
جگوار این روزها دوران سیاهی را تجربه میکند. هرچند این برند بریتانیای قصد دارد در آیندهٔ نزدیک متحول شود اما تا آن زمان، به عرضهٔ خودروهای قدیمی خود ادامه میدهد که هرروز کمتر از دیروز میفروشند. درحالیکه فروش جگوار در سال ۲۰۱۷ در آمریکا به نزدیک ۴۰ هزار دستگاه رسید، در سال ۲۰۲۳ این برند کمتر از ۹ هزار دستگاه خودرو در آمریکا فروخته است.
۱۴-آلفارومئو
فروش: ۱۰,۸۹۸ دستگاه
تغییر: ۱۵.۱ درصد کاهش
دیگر برند لوکس استلانتیس هم در قعر جدول فروش بازار آمریکا جا خوش کرده است. البته با وجود عرضهٔ تنها دو محصول نسبتاً سالخورده، این وضعیت فروش آلفارومئو چندان عجیب به نظر نمیرسد. بااینحال، عرضهٔ کراساوور جدید توناله باید بتواند در سال ۲۰۲۴ فروش این برند ایتالیایی را در بازار آمریکا افزایش دهد.
۱۳-اینفینیتی
فروش: ۶۴,۶۹۹ دستگاه
تغییر: ۳۸.۸ درصد افزایش
درحالیکه به نظر میرسید نیسان برند لوکسش را به حال خود رها کرده است، اینفینیتی با عرضهٔ محصولات جدیدی مثل کراساوور کوپهٔ QX55 و نسل جدید کراساوور QX60 توانسته فروش خود را احیا کند. فروش این شرکت در سال ۲۰۲۳ افزایش چشمگیری نزدیک به ۴۰ درصد داشته اما به لطف رشد فروش لندروور و جنسیس، نتوانسته جایگاهی بهتر از سیزدهم کسب کند.
۱۲-لندروور
فروش: ۶۶,۰۳۹ دستگاه
تغییر: ۱۱.۰ درصد افزایش
هرچند جگوار اصلاً اوضاع خوبی ندارد اما شرکت برادر آن یعنی لندروور به لطف عرضهٔ طیف گستردهای از شاسیبلندهای جدید و متنوع، فروش مناسبی را تجربه میکند. این شرکت در سال ۲۰۲۳ در آمریکا موفق به فروش ۶۶ هزار دستگاه خودرو شده که هرچند نسبت به فروش ۹۵ هزار دستگاهی سال ۲۰۱۹ کاهش چشمگیری داشته اما ۱۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ بوده است.
۱۱-جنسیس
فروش: ۶۹,۱۷۵ دستگاه
تغییر: ۲۳.۱ درصد افزایش
درحالیکه جنسیس در سالهای آغازین فعالیت خود فروشی در حدود ۲۰ هزار دستگاه را در آمریکا تجربه میکرد، طی سالهای اخیر به لطف گسترش سبد محصولات خود و عرضۀ شاسیبلندهایی مثل GV70 و GV80 رشد فروش چشمگیری را تجربه کرده است. این برند نوپای کرهای با فروشی نزدیک به ۷۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۳، توانسته اینفینیتی و لندروور را پشت سر بگذارد.
۱۰-پورشه
فروش: ۷۵,۴۱۵ دستگاه
تغییر: ۷.۷ درصد افزایش
هرچند میانگین قیمت محصولات پورشه بالاتر از دیگر برندهای لوکس است و قیمت ارزانترین محصول آن یعنی ماکان از ۶۲ هزار دلار آغاز میشود اما فروش بسیار خوبی دارد. درحالیکه این شرکت در سال ۲۰۲۲ در آمریکا حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو فروخته بود، در سال ۲۰۲۳ این رقم افزایشی ۷.۷ درصدی را تجربه کرده است.
۹-لینکلن
فروش: ۸۱,۸۱۸ دستگاه
تغییر: ۲.۵ درصد کاهش
با اینکه لینکلن طی سالهای اخیر محصولات جدیدی مثل اویاتور و کُرسیر را به بازار عرضه کرده اما فروش برند لوکس فورد از سال ۲۰۲۰ همواره کاهش داشته است. درحالیکه لینکلن در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۱۲ هزار دستگاه خودرو در آمریکا فروخت، این رقم در سال ۲۰۲۳ به حدود ۸۲ هزار دستگاه رسیده است؛ بنابراین، به نظر میرسد تصمیم به کنار گذاشتن سدانهای این برند اشتباه بوده است.
۸-ولوو
فروش: ۱۲۸,۷۰۱ دستگاه
تغییر: ۲۶.۲ درصد افزایش
ولوو سالها است که به لطف عرضهٔ طیف گستردهای از محصولات جدید، روزهای خوبی را تجربه میکند. درحالیکه فروش این برند سوئدی در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ در آمریکا تنها حدود ۵۵ هزار دستگاه بود، این رقم در سال ۲۰۲۳ به نزدیک ۱۲۹ هزار دستگاه رسیده که افزایشی بیش از دو برابر را نشان میدهد؛ بنابراین، قرار گرفتن ولوو زیر چتر جیلی را باید اتفاق مثبتی برای این شرکت دانست.
۷-آکورا
فروش: ۱۴۵,۶۵۵ دستگاه
تغییر: ۴۲.۴ درصد افزایش
برند لوکس آکورا سال بسیار خوبی را سپری کرده است. فروش آکورا با افزایش چشمگیر ۴۲ درصدی از ۱۰۲ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۱۴۵ هزار دستگاه رسیده است. یکی از دلایل این موفقیت، سدان جدید اینتگرا است که سال گذشته ۳۲ هزار دستگاه فروخته است. علاوه بر این، فروش کراساوورهای MDX و RDX هم افزایش قابلتوجهی داشته است.
۶-کادیلاک
فروش: ۱۴۷,۲۱۴ دستگاه
تغییر: ۹.۳ درصد افزایش
کادیلاک هرچند قصد دارد در آیندهای نزدیک به برندی تمام الکتریکی تبدیل شود اما هنوز طیف متنوع و بروزی از مدلهای بنزینی را به بازار عرضه میکند و از این طریق توانسته فروش خود را بالا نگه دارد. جالب اینکه پرفروشترین محصول کادیلاک در سال ۲۰۲۳ در بازار آمریکا CT5 بوده است که نشان میدهد سدانها هنوز هم محبوبیت دارند.
۵-آئودی
فروش: ۲۲۸,۵۵۰ دستگاه
تغییر: ۲۸.۵ درصد افزایش
آئودی یکی دیگر از برندهای لوکسی است که در سال ۲۰۲۳ در بازار آمریکا شرایط بسیار خوبی داشته است. فروش این شرکت با افزایش قابلتوجه ۲۸ درصدی به بیش از ۲۲۸ دستگاه رسیده است درحالیکه در سال ۲۰۲۲ زیر ۱۷۸ هزار دستگاه فروخته بود. بااینحال، آئودی در بازار آمریکا هنوز هم فاصلهٔ زیادی با دو رقیب آلمانی اصلی خود دارد.
۴-لکسوس
فروش: ۳۲۰,۲۴۹ دستگاه
تغییر: ۲۳.۹ درصد افزایش
لکسوس با عرضهٔ محصولات جدید متعددی مثل نسل جدید شاسیبلندهای RX، LX و GX و همینطور مدل الکتریکی RZ، حملهای همهجانبه را به بازار آمریکا آغاز کرده و نتیجهٔ آن را در سال ۲۰۲۳ با افزایش فروش ۲۴ درصدی دیده است. همچنین با عرضهٔ کراساوور جدید TX انتظار میرود برند لوکس تویوتا طی سال جاری هم فروش خوبی را تجربه کند.
۳-مرسدس بنز
فروش: ۳۵۱,۷۴۶ دستگاه
تغییر: ۲.۶ درصد افزایش
برخلاف اکثر برندهای لوکس بازار آمریکا، مرسدس بنز سال ۲۰۲۳ را با رشد فروش جزئی ۲.۶ درصدی به پایان رسانده و در پس رقیب سنتی خود یعنی بامو قرار گرفته است. همچنین فروش ۳۵۱ هزار دستگاهی این شرکت با احتساب ونها است و اگر صرفاً خودروهای لوکس سواری مرسدس را در نظر بگیریم، این رقم به ۲۸۲,۲۲۹ دستگاه کاهش پیدا میکند.
۲-بامو
فروش: ۳۶۲,۲۴۴ دستگاه
تغییر: ۹.۱ درصد افزایش
بامو با رشد فروش ۹ درصدی در سال ۲۰۲۳ توانسته دو برند لوکس هموطن و همینطور لکسوس را همچنان پشت سر خود نگه دارد. این همچنین یک رکورد جدید برای بامو محسوب میشود زیرا سال گذشته با بیش از ۳۶۲ هزار دستگاه، بیشترین فروش تاریخ خود را در ایالاتمتحده تجربه کرده است.
۱-تسلا
فروش: ۶۷۰,۰۰۰ دستگاه
تغییر: ۲۵.۰ درصد افزایش
تسلا یک سال دیگر توانسته عنوان پرفروشترین برند لوکس بازار آمریکا را از آن خود کند آنهم با اختلاف بسیار زیادی نسبت به بامو. بخش عمدهای از فروش تسلا یعنی ۶۱۸,۶۰۰ دستگاه از ۶۷۰ هزار دستگاه فقط به دو مدل Y و ۳ اختصاص دارد و مدلهای X و S رویهم تنها ۵۱,۴۰۰ دستگاه فروختهاند. مدل Y همچنین به پرفروشترین خودروی جهان در سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است.