مقایسه سهند پارس خودرو و رانا پلاس، ارزانترین سدانهای بازار
سهند پس از ساینا ارزانترین سدان بازار محسوب میشود و در اینجا خواهیم دید که نسبت به ارزانترین سدان ایرانخودرو یعنی رانا پلاس برتری خواهد داشت یا نه. آنچه در این مطلب میخوانید: معرفی خودروهاطراحی بیرونیداخل و کابینامکانات و...
سهند پس از ساینا ارزانترین سدان بازار محسوب میشود و در اینجا خواهیم دید که نسبت به ارزانترین سدان ایرانخودرو یعنی رانا پلاس برتری خواهد داشت یا نه.
آنچه در این مطلب میخوانید:
طی چند سال اخیر که قیمت خودرو در بازار کشورمان سر به فلک کشیده و برای خرید یک خودروی صفرکیلومتر باید حداقل بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه کرد، نمیتوان برای هیچکدام از خودروهای ایرانی واژه ارزانقیمت را به کار برد. بااینحال، اگر بخواهیم لیستی از ارزانترین سدانهای بازار کشورمان تهیه کنیم، ساینا و رانا پلاس در ابتدا این لیست قرار میگیرند. علاوه بر این، سایپا سدان دیگری بنام سهند را هم تا چند ماه آینده به بازار خواهد فرستاد که میتواند به یکی دیگر از سدانهای اصطلاحاً ارزانقیمت بازار تبدیل شود. ازاینرو، قصد داریم در ادامه به مقایسهٔ سهند با رانا پلاس بپردازیم.
معرفی خودروها
رانا کوچکترین و ارزانترین سدان حال حاضر ایرانخودرو محسوب میشود. این خودرو که بر اساس پلتفرم پژو ۲۰۶ ساخته شده است، پس از فراز و نشیبهای مختلف سرانجام در سال ۱۳۹۲ به بازار آمد و جایگزین تیپهای ارزانتر پژو ۲۰۶ صندوقدار شد. از اواخر دههٔ ۹۰ هم ایرانخودرو نسخهای جدید با بهروزرسانیهایی جزئی از این خودرو را با نام رانا پلاس به بازار فرستاد و با پایان دادن به تولید ۲۰۶ صندوقدار در سال ۱۴۰۰، سعی کرد رانا را در بازار بیشتر مطرح کند. از سوی دیگر، سهند درواقع فیسلیفتی روی ساینا است که اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو ۱۴۰۱ دیده شد. این خودرو که با برند پارسخودرو عرضه خواهد شد، بهعنوان محصولی گرانتر و مجهزتر، فاصلهٔ بین ساینا و شاهین را در سبد محصولات سایپا پر خواهد کرد.
طراحی بیرونی
هرچند هم سایپا و هم ایرانخودرو سعی کردهاند با تغییراتی این سدانهای بهاصطلاح اقتصادی را بروزتر کنند اما پیشینهٔ آنها به پژو ۲۰۶ صندوقدار و تیبا بازمیگردد و بنابراین اساساً با خودروهای سالخوردهای طرف هستیم. بااینحال، ازآنجاییکه طراحی سهند جدیدتر است، تا حدودی نمای مدرنتری را نسبت به رانا به نمایش میگذارد. در جلوی این خودرو شاهد چراغهای کشیدهای هستیم که به جلوپنجرهای ششضلعی متصل شده و در کنار سپر جدید با ورودیهای هوای متفاوت و مه شکنهای مستطیلی، ظاهری بهمراتب بهتر از ساینا را ایجاد کرده است. در عقب هم هرچند برای اینکه نیازی به تغییر قالبهای تولید نباشد بخش کناری چراغها با ساینا یکسان است اما در ادامه طراحان سایپا با کشاندن ادامهٔ چراغها تا روی صندوق و همینطور انتقال جا پلاک به روی سپری با طراحی جدید، توانستهاند نمایی بسیار بهتر از ساینا و ساینا S ایجاد کنند.
بااینحال، مشکل بزرگ طراحی سهند پروفیل جانبی است که هیچ تغییری نداشته و همچنان با تیبا یکسان است. این موضوع علاوه بر اینکه ذات قدیمی سهند را نمایان میکند، یک عدم هماهنگی را بین طراحی تیز و شارپ جدید دماغه و چراغهای عقب با فرم منحنی ستون C ایجاد کرده که اساساً برای فرم تخممرغی تیبا طراحی شده بود. تنها تغییر قابلذکری که در این قسمت صورت گرفته استفاده از آینههای جانبی جدید است که انصافاً طراحی بسیار بهتری نسبت به آینههای ساینا دارند. از سوی دیگر، طراحی رانا که به اوایل دههٔ ۹۰ شمسی بازمیگردد، کاملاً رنگ و بوی کهنگی گرفته و در نسخهٔ پلاس هم ایرانخودرو صرفاً به تغییراتی جزئی در گرافیک چراغها و الگوی جلوپنجره بسنده کرده که تأثیر چندانی در بروزتر شدن ظاهر خودرو نداشتهاند. بااینحال، هرچند پروفیل جانبی رانا هم با ۲۰۶ صندوقدار یکسان است اما پکیج کلی طراحی آن بهمراتب هماهنگتر از سهند به نظر میرسد.
داخل و کابین
ازآنجاییکه ساینا از طراحی قدیمی و کسلکنندهٔ کابین رنج میبرد، سایپا در داخل سهند دست به یک خانهتکانی اساسی زده و داشبورد و رو دریهای کاملاً جدیدی را طراحی کرده که با تریم دورنگ مشکی و کرم و دریچههای تهویهٔ دایرهای فضایی بهمراتب مدرنتر و جذابتر از ساینا را ایجاد کرده است هرچند که نیاید انتظار بهبود قابلتوجهی را در کیفیت متریال داشت و همچنان شاهد پلاستیک خشک فراوان خواهیم بود. مثل بیرون، در داخل رانا پلاس هم فضایی کاملاً قدیمی را میبینیم که طی یک دهه تغییر چندان بزرگی را تجربه نکرده و با داشبورد پلاستیکی سیاه حال و هوای بسیار بیروحی دارد. البته حداقل ایرانخودرو در نسخهٔ پلاس با استفاده از غربیلک فرمان جدید پژو ۲۰۷ که از دکمههای کنترلی بهره میبرد و طراحی بسیار بروزتری نسبت به غربیلک قبلی رانا دارد به همراه طراحی جدید صفحه آمپر و استفاده از تریم پارچهای روی درها، کمی فضای کابین رانا پلاس را بهتر و قابلتحملتر کرده است.
بااینحال، در این خودرو کنترلهای سیستم تهویه هنوز هم دستی هستند که اصلاً خوشایند به نظر نمیرسد خصوصاً وقتی در خودرویی مثل ساینا با قیمت بسیار ارزانتر کنترل تهویهٔ دیجیتالی را میبینیم. علاوه بر این، رانا پلاس نهتنها در طراحی داخلی مغلوب سهند میشود بلکه از مشکل بزرگ فضای پای محدود عقب هم رنج میبرد که از پژو ۲۰۶ به ارث برده است. این در حالی است که سهند مثل ساینا در عقب از فضای پای مناسبی برای خودرویی در این کلاس بهره میبرد؛ بنابراین، در این قسمت باید برتری را با سدان جدید سایپا دانست.
امکانات و تجهیزات
پارسخودرو قصد دارد سهند را در دو تیپ بنامهای G و S به بازار عرضه کند که اولی فول آپشن است اما فعلاً در اولین سری پیشفروش این خودرو، تیپ S ارائه شده است که از لحاظ امکانات خیلی تفاوتی با ساینا ندارد. در این تیپ امکاناتی مثل دو ایربگ، فرمان هیدرولیک با غربیلک D شکل (بدون دکمههای کنترلی)، سیستم پایش باد تایرها، تریم دورنگ، آینههای برقی، سنسور دندهعقب، دیلایت و کنترل کشش و کنترل پایداری ارائه میشود و خبری از نمایشگر لمسی و سانروف نیست. بااینحال، شرایط رانا پلاس هم چندان بهتر نیست و امکاناتی مثل دو ایربگ، غربیلک فرمان با دکمههای کنترلی، سیستم کنترل پایداری، دیلایت، سیستم پایش باد تایرها، آینههای برقی و کروز کنترل را ارائه میکند. بااینحال، در این بخش رانا پلاس نسبت به تیپ پایهٔ سهند S کمی برتری دارد.
پیشرانه
سهند به نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر M15 خانواده ساینا و کوییک مجهز شده که با کد GSI شناخته میشود و همچنان هشت سوپاپ است اما به لطف تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ، حالا خروجی کمی بالاتری برابر با ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور دارد. از سوی دیگر، رانا پلاس در دو نسخهٔ معمولی و پانوراما ارائه میشود که دومی از پیشرانهٔ ارتقاءیافتهٔ TU5P بهره میبرد ولی ما در اینجا برای مقایسه با سهند همان نسخهٔ معمولی را در نظر داریم که از موتور ۱.۶ لیتری TU5 معمولی با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور استفاده میکند. حتی نسخهٔ قدیمی موتور TU5 هم از M15 GSI بازدهی بیشتری دارد و خروجی بالاتری را با مصرف سوخت تقریباً یکسان با سهند ارائه میکند و بنابراین در این قسمت رانا پلاس را باید برتر دانست. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی صورت میگیرد.
رانندگی
هرچند سهند هنوز به بازار عرضه نشده است اما ازآنجاییکه تغییر فنی چندانی را نسبت به ساینا تجربه نکرده، تجربهٔ رانندگی آن نباید با ساینا تفاوتی داشته باشد؛ بنابراین، تفاوت سواری و رانندگی دو خودرو از همان لحظه استارت خود را نشان خواهد داد زیرا در سهند صدای پیشرانه حتی در حالت درجا هم بشدت وارد کابین میشود و بسیار آزاردهنده است درحالیکه موتور رانا در مقایسه با رقیب بسیار آرامتر است تا جایی که در حالت ایستاده تقریباً در کابین صدای چندانی از آن به گوش نمیرسد. در هنگام حرکت نیز رانا با فرمانی بهمراتب نرمتر و دندههایی که به نرمی جا میروند، رانندگی راحتتر و روانتری دارد و در مسافتهای طولانی کمتر راننده را خسته میکند. این در حالی است که فرمان سهند علیرغم برخورداری از سامانه هیدرولیک، بسیار سفتتر از رانا است و داخل کابین خودرو هم لرزش زیادی دارد. علاوه بر این، سهند در هنگام رانندگی هنوز هم تا حدودی ریشههای پرایدی خود را نشان میدهد.
از لحاظ کشش و شتاب هرچند رانا به لطف قدرت بیشتر از شتاب بهتری برخوردار است اما سهند هم با اینکه وزن تقریباً یکسان و قدرت کمتری دارد، همچنان میتواند در برابر رقیب قویتر خود حرفی برای گفتن داشته باشد و شتاب و کشش آن برای این کلاس راضیکننده به نظر میرسد. نرمی و راحتی سیستم تعلیق دو خودرو نیز تقریباً در یک سطح است و از آن خشکی آزاردهنده پراید تا حد زیادی در سهند کاسته شده است. هردو خودرو در عقب از ترمزهای کاسهای استفاده میکنند که هرچند برای رانندگیهای شهری عملکرد قابلقبولی دارد اما در مواقع اضطراری و سرعتهای بالا میتواند مشکلساز شود.
نتیجهگیری
برای انتخاب خودروی برتر این مقایسه، باید به عامل مهمی بنام قیمت توجه کنیم درحالیکه قیمت سهند هنوز اعلام نشده است. بااینحال، با توجه به قیمت اطلس و همینطور پیشپرداخت ۲۲۴ میلیون تومانی در طرح پیشفروش این خودرو، برای سدان جدید سایپا باید انتظار قیمتی در حدود ۴۰۰ میلیون تومان را داشته باشیم درحالیکه هماکنون قیمت رانا پلاس در بازار به حدود ۶۲۰ میلیون تومان رسیده است؛ بنابراین، بین دو خودرو اختلافی حدودا ۲۰۰ میلیون تومانی وجود دارد که رقم بسیار زیادی است و قطعاً در انتخاب خریداران تأثیرگذار خواهد بود. درنتیجه، هرچند رانا پلاس در قوای محرکه و کیفیت سواری کاملاً بر سهند برتری دارد اما این اختلاف قیمت بزرگ میتواند ورق را به نفع سدان سایپا برگرداند. علاوه بر این، هزینههای نگهداری پایینتر، داشبورد بروزتر و فضای جادارتر صندلیهای عقب نیز دیگر برتریهای سهند بر رانا پلاس هستند. بهطورکلی، بهعنوان نتیجهگیری باید بگوییم اگر توان پرداخت حدود ۲۰۰ میلیون تومان بیشتر را دارید و میتوانید با هزینههای نگهداری بالا، کابین قدیمی و بیکیفیت و فضای بسیار محدود صندلیهای عقب رانا پلاس کنار بیایید، سراغ آن بروید اما اگر بودجهٔ کمتری دارید و خواهان یک سدان جمعوجور نسبتاً کمخرج و جدیدتر از ساینا هستند، سهند میتواند گزینه مناسبی باشد.
رانا پلاس
نقاط قوت:
- پیشرانهٔ مدرنتر
- کیفیت سواری بهتر
- تجهیزات بیشتر
نقاط ضعف:
- فضای محدود صندلیهای عقب
- داشبورد قدیمی و با کیفیت پایین
- قیمت گرانتر
سهند
نقاط قوت:
- طراحی داخلی بروزتر
- کابین جادارتر
- قیمت ارزانتر
نقاط ضعف:
- پیشرانهٔ قدیمی و کم بازده
- سروصدا و لرزش موتور
- کیفیت سواری ضعیفتر
مقایسه مشخصات فنی
رانا پلاس | سهند | |
پیشرانه | TU5 | M15 GSI |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۸۷ | ۱۴۹۷ |
سوپاپ | ۱۶ | ۸ |
قدرت (اسب بخار) | ۱۰۵ | ۹۰ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۱۴۲ | ۱۳۷ |
گیربکس | ۵ سرعته دستی | ۵ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
وزن (کیلوگرم) | ۱۱۳۳ | ۱۱۰۰ |
مصرف سوخت (لیتر ترکیبی) | ۷.۳ | ۷.۲ |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) | ۴,۲۹۲ / ۱,۶۸۴ / ۱,۴۵۳ | ۴,۲۱۵ / ۱,۶۷۷ / ۱,۴۸۵ |
فاصلهٔ محوری (میلیمتر) | ۲,۴۴۵ | ۲,۴۱۰ |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۴۰۰ | ۳۷۰ |