بررسی کشنده اسکانیا 500S؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید


بررسی کشنده اسکانیا 500S؛ قیمت، مشخصات و هر آنچه باید بدانید

اسکانیا ۵۰۰S جزو شاخص‌ترین کشنده‌های وارد شده به کشورمان است و می‌خواهیم آن را معرفی نماییم. آنچه در این مطلب می‌خوانید: بررسی کشنده اسکانیا ۵۰۰Sطراحی ظاهریطراحی داخلیتجهیزات و امکاناتقوای محرکهقیمت و رقبا شرکت سوئدی اسکانیا به عنوان تولید...

اسکانیا ۵۰۰S جزو شاخص‌ترین کشنده‌های وارد شده به کشورمان است و می‌خواهیم آن را معرفی نماییم.

شرکت سوئدی اسکانیا به عنوان تولید کننده معتبر انواع کامیون، کشنده، اتوبوس و پیشرانه‌های دیزلی در کشورمان شناخته می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۰۰ تأسیس شده و هم‌اکنون یکی از زیرمجموعه‌های تراتون به شمار می‌رود. در حقیقت گروه فولکس‌واگن با در دست داشتن بیش از ۷۰ درصد سهام اسکانیا بزرگ‌ترین سهامدار شرکت موردبحث به شمار می‌رود. شرکت‌های عقاب افشان و تیتان دیزل نیز محصولات این برند را در کشورمان عرضه می‌کنند.

اسکانیا 500s

همچنین بخوانید:

یکی از برجسته‌ترین محصولات اسکانیا را می‌توان کشنده سری ۵۰۰S دانست که اولین بار در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد و اخیراً در کشورمان نیز عرضه شده است. تا همین چند سال پیش تولید محصولات اسکانیا در کشورمان انجام می‌شد اما با شدت گرفتن تحریم‌ها این امر متوقف شد ولی با واردات مجدد کامیون‌ها و خودروهای سنگین به کشور، شرکت تیتان دیزل واردات کشنده سری ۵۰۰S را آغاز کرده است. به‌طورکلی محصولات سری S اسکانیا را می‌توان قوی‌ترین و مدرن‌ترین محصولات این کمپانی دانست. نکته جالب اینکه تاکنون تنها تعداد انگشت‌شماری از این محصول پرچم‌دار و لوکس وارد کشورمان شده است.

بررسی کشنده اسکانیا ۵۰۰S

طراحی ظاهری

کشنده اسکانیا 500s

از همان برخورد اول می‌توانیم عناصر مشهور محصولات اسکانیا را در کشنده ۵۰۰S تشخیص دهیم. طراحی با ابهت کشنده اسکانیا که ترکیبی از خطوط افقی جلوپنجره به همراه چراغ‌های نسبتاً ساده اما شیب‌دار است نظرها را به خود جلب می‌کند. همچنین ابعاد ۵۰۰S به دلیل ارتفاع زیاد سقف نیز کاملاً به چشم می‌آید. طراحان اسکانیا در طراحی این کشنده اهمیت زیادی به آیرودینامیک داده‌اند و خطوط مختلف روی بدنه کاملاً جریان هوا را به اطراف هدایت می‌کنند. در مجموع طراحی ظاهری این کشنده لوکس و پرچم‌دار را می‌توان ساده، با ابهت و کاملاً آشنا برای دوستداران کامیون و خودروهای سنگین دانست.

طراحی داخلی

از آنجایی که اسکانیا ۵۰۰S جزو شاخص‌ترین محصولات این برند سوئدی به شمار می‌رود بنابراین بخش داخلی آن جزو شاخص‌ترین ویژگی‌های آن خواهد بود. هنگام ورود به کابین شاهد صندلی راننده خواهید بود که از تنظیمات کامل به همراه گرم‌کن و سردکن سود می‌برد. نکته بعدی ارتفاع بسیار بلند سقف خواهد بود که راحتی زیادی را در بر دارد. کف کابین نیز به‌صورت مسطح و تخت طراحی شده و راننده با آزادی کامل در داخل کشنده حرکت خواهد کرد.

کابین اسکانیا 500s

اسکانیا ۵۰۰S دو تخت خواب بزرگ و راحت دارد که برای استراحت راننده و سرنشین کاملاً مفید خواهند بود. این شرکت همچنین از متریال باکیفیت در کابین استفاده کرده که نظر را کاملاً جلب می‌کند. طراحی داشبورد این کامیون نیز برای رانندگان خودروهای سنگین آشنا خواهد بود. طراحان در طراحی داشبورد جزئیات زیادی را رعایت کرده‌اند، چیزی که کاملاً برازنده این محصول لوکس و گران‌قیمت خواهد بود.

تجهیزات و امکانات

اسکانیا ۵۰۰S وارد شده به کشور از تجهیزات بسیار مناسبی سود می‌برد که ذکر کامل آن‌ها از حوصله این مطلب خارج خواهد بود و ما به برخی از شاخص‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم. سیستم هشدار انحراف از مسیر، فرمان دی شکل با تنظیم در دو جهت، کروز کنترل تطبیقی، چراغ جلوی خودکار، یخچال، بخاری و کولر درجا، گرم‌کن و سردکن صندلی، دریچه سقفی، آینه‌های برقی گرم‌کن دار، تهویه مطبوع خودکار، قفل مرکزی، نمایشگر و تاخوگراف دیجیتال، چراغ‌های روز روشن، پروژکتورهای سقف و جلوپنجره، فلاپ بغل و… جزو تجهیزات و امکانات این کشنده به شمار می‌روند.

قوای محرکه

اما به یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسیم. اسکانیا ۵۰۰S به پیشرانه ۶ سیلندر ۱۳ لیتری با ۵۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۵۰ نیوتون متر گشتاور مجهز است. قلب تپنده این کشنده استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس کرده و البته از ادبلو استفاده می‌کند. نیروی تولیدی پیشرانه نیز از طریق گیربکس دارای ۱۲ دنده جلو، ۲ دنده‌عقب و ۲ دنده کرال راهی چرخ‌ها می‌شود.

موتور اسکانیا 500s

سیستم تعلیق کشنده اسکانیا ۵۰۰S در جلو از نوع پارابولیک به همراه دو لایه فنر و میل موج گیر و کمک‌فنر است و در بخش عقب نیز سیستم تعلیق بادی با دو بالن بکار رفته و امکان تنظیم ارتفاع آن از داخل کابین وجود دارد. با توجه به این نوع طراحی سیستم تعلیق، ۵۰۰S سواری بسیار خوبی در جاده دارد؛ اما از نظر قدرت توقف و سیستم ترمز هم سوئدی‌ها سنگ تمام گذاشته‌اند و از ترمزهای جلو و عقب دیسکی به همراه ترمز هوشمند و ضد قفل، سیستم ضد لغزش، ترمز اضطراری و کنترل پایداری استفاده کرده‌اند.

ترمز کمکی اسکانیا ۵۰۰S هم شامل ریتاردر ۵ مرحله‌ای است که طبق گفته سازنده گشتاور کاهنده ۴۱۰۰ نیوتون متری را ارائه می‌کند. خفه کن اگزوز این کشنده نیز قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک را دارد. هدف از به‌کارگیری این نوع ترمز را می‌توان حفظ ترمز اصلی در شیب‌های سنگین و طولانی و افزایش طول عمر ترمز اصلی دانست. در نهایت باید به ظرفیت مجاز ۷۵۰۰ کیلوگرمی محور جلو و همچنین وزن مجموع ناخالص مجاز ۴۴۰۰۰ کیلوگرمی اشاره کرد که حکایت از توانایی‌های بالای ۵۰۰S دارد. با توجه به مصرف سوخت مناسب این کشنده، استفاده از مخزن سوخت آلومینیومی با ظرفیت مجموع ۱۲۰۰ لیتری نیز شعاع حرکتی قابل‌توجهی را فراهم خواهد کرد.

در همین زمینه بخوانید:

قیمت و رقبا

بر اساس شنیده‌ها تنها ۴ دستگاه از این کشنده وارد کشور شده و طبیعی است که قیمت بسیار بالایی داشته باشد. ظاهراً قیمت اسکانیا ۵۰۰S در زمان عرضه حدود ۱۰.۵ میلیارد تومان بوده است اما شاید در حال حاضر قیمت آن حتی بالاتر هم باشد. شاخص‌ترین رقیب این کشنده در کشورمان را می‌توان ولوو سری FH دانست که آن‌هم کشنده معتبر و قابل‌اعتنایی به شمار می‌رود؛ اما شاید مهم‌ترین چالش این محصول پرچم‌دار اسکانیا در کشورمان مربوط به خدمات پس از فروش و قیمت بسیار بالا باشد که با توجه به میزان واردات انگشت‌شمار به کشور طبیعی خواهد بود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

عکس های زیباترین پژو پارس و پژو 405 اسپرت و تیونینگ در ایران