نقرهداغ مردم با خرافه طلایی
ادعایی که روزهای قبل در فضای مجازی مبنی بر خوشیمن بودن خرید طلا در روز ۱۳ صفر مطرح شده بود، مبنای فقهی ندارد و فقط توانست مردم را در قله قیمتی طلا، نقره داغ کند.
گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ روزهای اخیر، ادعایی در فضای مجازی خصوصاً اینستاگرام وایرال شد که در آن ادعا شده بود که خرید طلا در سیزدهمین روز از دومین ماه سال قمری (صفر) خوشیمن است و میتواند به کسب و کار و زندگی فرد رونق و برکت دهد. ادعایی که باعث شد، صفهای طولانی در مقابل طلافروشیها تشکیل شود و مردم اقدام به خرید طلا، هرچند با بودجه اندک کنند.
تصاویری که از روز ۱۳ صفر از بازار طلافروشان پخش شد، گواه بر آن دارد که جمعیت کثیری در تهران و شهرستانها این ادعا را باور کرده و اقدام به خرید طلا کردند؛ تا جایی که برخی از طلافروشان بازاری که آنلاینشاپ هم دارند، از مردم خواستند که به مراکز خرید و بازار طلا مراجعه نکنند و سفارشاتشان را به صورت آنلاین انجام دهند، زیرا در بازار جای سوزن انداختن نبود.
اما این ادعا از کجا شکل گرفت؟
ماه صفر عموماً به عنوان ماه سنگین شناخته میشد و مردمی که به مسائل مذهبی پایبند بودند، سعی میکردند کارهای مهمی مانند خرید و فروش، ازدواج و... در این ماه انجام ندهند تا اسیر سنگینی این ماه نشوند. اما به یکباره در سال ۱۴۰۳، ادعایی مطرح میشود که تمام باورهای قبلی را زیر پا گذاشته و مردم را دعوت به خرید طلا میکنند، زیرا خوشیمن است!
در این خصوص، حجت الاسلام موسوی، کارشناس مذهبی در گفتگو با بازارنیوز گفت که ادعای مطرح شده مبنای فقهی و دینی نداشته و روایت قابل استنادی برای این موضوع وجود ندارد و مشخص نیست چنین ادعایی از کجا نشات گرفته است. روایات مختلفی وجود دارد که مسلمانان در این ماه از انجام کارهای مهم خودداری میکنند و برای دفع آفات و بلایای این ماه صدقه میدهند. مسلمانان ماه صفر را ماه بدیمن میدانند، زیرا در این ماه وحی قطع میشود و تعدادی از اهل بیت (ع) در این ماه از دنیا رفتهاند. حضرت علی (ع) در این مورد فرموده است: با رحلت پیامبر (ص) چیزی قطع شد که با فوت هیچ احدی قطع نشد.
البته در برخی منابعی که این خبر را پخش کرده اند گفته شده که بهتر است در روزهای خوش یمن از ماه صفر طلا بخریم، اما حتی در آن روایت مذکور، روز سیزدهم جایی در روزهای خوش یمن این ماه ندارد. به نظر میرسد که شروع و فراگیر شدن این ادعا، توسط عدهای از طلافروشان انجام شد. طلافروشانی که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در اینستاگرام فعالیت بلاگری و آنلاینشاپی داشته و طبعا خرید مردم به نفع آنهاست.
به گفته یکی از مسئولان اتحادیه طلافروشان، سابقه نداشته که مردم در سالهای قبل در این روز خاص، به طلافروشی برای خرید مراجعه کنند و این موضوع، امسال فراگیر شده که موجب شد، بازار با حجم سنگینی از ورود نقدینگی مواجه شود.
یکی از کارشناسان بورسی، در طعنهای به عشقی، رئیس سازمان بورس در کانال تلگرامی خود نوشت که طلافروشان، عشقی ندارند که مانع از ورود سرمایه به این بازار شود. این نشان میدهد که این موضوع باعث ورود نقدینگی بیش از انتظار طلافروشان به بازار شده که رونق زیادی به همراه داشته است.
آنجایی شاخکها تیز میشود که میتوان فراگیر شدن این خرافه را به برخی طلافروشان نسبت میدهد که میدانیم در روزهای اخیر، اونس جهانی طلا، به دلایل مختلف، رشد شدیدی داشت و توانست سقف قیمتی جدیدی را بزند و رکورد قیمت را افزایش دهد. طلا در ایران هم با فرمولی که وابسته به قیمت دلار و اونس جهانی است محاسبه میشود که این یعنی با وجود ثابت بودن تقریبی قیمت دلار، طلا در ایران هم افزایش قیمت داشته است.
اما نمودارهای شاخص قیمت اونس جهانی طلا نشان میدهد که دقیقاً از روز گذشته، اونس جهانی در حال پایین آمدن است که این میتواند روی بازار طلای ایران هم اثرگذار باشد و باعث شود قیمت طلا کاهش یابد. این را تحلیلگران و فعالان حوزه طلا خوب میدانند و میدانستند که بر اساس تحلیلهای بازار، طلای جهانی پس از آن صعود تاریخی، نزول خواهد کرد؛ آن هم در روزهایی که بورسهای جهانی و بازارهای مالی در کشورهای بزرگ دنیا، ریزشی بودند و حتی برخی از آنها رکورد سقوط را در ۱۰۰ سال گذشته زدهاند؛ بنابراین، این ایام بهترین زمان برای فروش طلا با قیمت بالاست تا سود بیشتری عاید فروشندگان شود.
نگاه به قیمتهای امروز (۲۹ مردادماه) نشان میدهد که با وجود کاهش قیمت اونس جهانی و ثابت ماندن قیمت دلار، بازار با رشد حدودا ۲ درصدی همراه بوده که همه کارشناسان این حوزه اذعان دارند که هجوم مردم برای خرید در سیزدهم ماه سفر، موجب این رشد قیمت بوده است، اما این رشد بسیار موقتی خواهد بود و با پایین آمدن قیمت اونس جهانی، طلا در بازار ایران هم با کاهش قیمت مواجه خواهد شد و آنهایی که اصطلاحا، در قله قیمتی خرید کردند، متضرر خواهند شد.
یک باور غلط که توسط سودجویان در فضای مجازی منتشر شد و عدهای از مردم آن را باور کردند، باعث شد که تعادل بازار طلا به هم بخورد و عده معدود طلافروش از این خرافه متنعم شده و مردم فریبخورده متضرر میشوند.
این موضوع علاوه بر یک چالش مهم اقتصادی، چالش بزرگی در حوزه اجتماعی است که چگونه یک شایعه و خرافه به راحتی میتواند تا این حد در جامعه رسوخ کرده و مردم را فریب دهد که بدون داشتن تحلیل درست از یک بازار، به آن ورود میکنند و سرمایه خود را از دست دهند؟!
پایان پیام//