بازتولید کیا پراید با پیشرانه برقی و شتاب 8 ثانیه!
کیا به مناسبت هشتادسالگی خود، یک پراید مدل ۱۹۹۳ را به خودرویی الکتریکی با ۱۰۷ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۸ ثانیه تبدیل کرده است. کیا امسال هشتادساله میشود و به همین مناسبت قصد دارد برخی مدلهای قدیمی خود را مدرنسازی کند. در اولین گام،...
کیا به مناسبت هشتادسالگی خود، یک پراید مدل ۱۹۹۳ را به خودرویی الکتریکی با ۱۰۷ اسب بخار قدرت و شتاب صفرتاصد ۸ ثانیه تبدیل کرده است.
کیا امسال هشتادساله میشود و به همین مناسبت قصد دارد برخی مدلهای قدیمی خود را مدرنسازی کند. در اولین گام، کیا انگلستان یک پراید مدل ۱۹۹۳ را از موزهٔ خود بیرون آورده، پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری بنزینی آن را کنار گذاشته و دو موتور الکتریکی بجای آن نصب کرده است. با وجود این تغییر در قوای محرکه اما گیربکس پنج سرعتهٔ اصلی خودرو همچنان حفظ شده است. این پراید برقی به دو پکیج باطری ۱۰ کیلووات ساعتی مجهز شده که یکی زیر کاپوت قرار گرفته و دیگری در عقب زیر کف صندوق بار نصب شده تا توزیع وزن را بهبود ببخشد. این باطریها حدود ۲۰ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه کردهاند.
تک موتور الکتریکی خودرو نیز نیروی خود را از طریق همان گیربکس پنج سرعتهٔ دستی اصلی با افزودن کیت الکتروژنیک و یک کلاچ با کارایی بالا به چرخهای جلو منتقل میکند. این پراید الکتریکی از سه حالت رانندگی مختلف بنامهای اسپرت، اتوماتیک و اقتصادی بهره میبرد که آخری شعاع حرکتی را به حداکثر میرساند و باعث میشود خودرو بتواند با هر بار شارژ کامل تا ۲۰۰ کیلومتر را طی کند. کیا این قوای محرکه را بهگونهای طراحی کرده که ویژگیهای رانندگی مشابه نسخهٔ بنزینی را ارائه کند. به همین دلیل، خروجی موتور الکتریکی روی ۶۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور محدود شده است. با این قدرت، ۱۱.۸ ثانیه طول میکشد تا پراید برقی از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
در حال اسپرت اما تمام خروجی موتور آزاد میشود و ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۲۳۴ نیوتن متر گشتاور را ارائه میکند. در این حالت، قدرت پراید برقی حدود ۷۸ درصد بیشتر از پیشرانهٔ ۱.۳ لیتری بنزینی استاندارد خواهد بود که تنها ۶۰ اسب بخار قدرت داشت. به لطف این نیرو، هاچبک کوچک کیا ظرف ۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. در همین حال، راننده میتواند با قرار دادن دستهدنده در دنده سه و انتخاب حالت رانندگی اتوماتیک، خودرو را در حالت اتوماتیک قرار دهد. در این حالت، پراید به یک خودروی الکتریکی با احساس معمولی و سیستم احیای انرژی ترمز قویتر تبدیل خواهد شد. حالت اتوماتیک همچنین خروجی موتور را روی ۷۵ درصد محدود میکند.
کیا علاوه بر تغییر قوای محرکه، رنگ بیرونی این پراید را هم از آبی به سفید مرواریدی تغییر داده است. این همان رنگی است که در مدلهای EV3، EV6 و دیگر خودروهای الکتریکی جدید کیا دیده میشود. همچنین چراغهای جلو و عقب خودرو هم ارتقاء پیدا کردهاند. در داخل، همچنان صفحه آمپر استاندارد پراید حفظ شده ولی آمپر سوخت جای خود را به نشانگر شارژ باطری داده است. علاوه بر این، کیا تریم داخلی خاکستری پراید را هم با تریم سبز لیمویی روی صندلیها و کفپوشها مدرنسازی کرده است. این تریمی است که در نسخهٔ اسپرت EV6 GT دیده میشود. پراید اولین محصول کیا بود که در انگلستان عرضه شد و به همین دلیل برای این پروژهٔ جالب انتخاب شده است.