کودکان کرونا
حدود ۲۹۱ میلیون محصل در این دوران به اجبار از تحصیل حضوری در مدارس بازماندند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، همهگیری جهانی ویروس کرونا باعث بزرگترین اختلال تاریخ در آموزش و پرورش کودکان شد.
از سال ۲۰۱۹ در جهان همه گیری تحت عنوان پاندمی کرونا آغاز شد، بیماری ای که به دلیل ماهیت و نحوه ی انتقال آن جهان را درگیر خود کرد و آسیب های اقتصادی و اجتمایی طولانی مدتی از خود به جا گذاشت به طوری که کماکان بسیاری با عوارض بیماری، تغییرات اقتصادی جوامع پس از این همه گیری و مرگ و میر های گسترده ی آن دست و پنجه نرم میکنند.
حدود ۲۹۱ میلیون محصل در این دوران به اجبار از تحصیل حضوری در مدارس بازماندند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، همهگیری جهانی ویروس کرونا باعث بزرگترین اختلال تاریخ در آموزش و پرورش کودکان شد، این سازمان میگوید ویروس کووید-۱۹ باعث شده که از میانه ماه ژوئیه مدارس در حدود ۱۶۰ کشور بسته بماند و این بر آموزش و پرورش بیش از یک میلیارد دانشآموز تأثیر منفی داشتهاست.
اما در این میان کودکانی متولد شدند که بر اثر ابتلای مادر به این ویروس از شیر مادر محروم شدند و یا در دوران کرونا از حضور در ساده ترین اجتماعات که زمینه ساز فراگیری روابط جمعی برای آنان بود باز ماندند؛ حال این سوال در روز جهانی کودک (۸ اکتبر) مطرح است، کودکان کرونا چه آینده ای را تجربه میکنند؟
زینب پورذهبی، رئیس اداره سلامت کودکان و شیر مادر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: نباید فراموش کنیم که دوران پاندمی کرونا تحت شرایط همهگیری به تازگی تمام شده و کماکان به صورت پراکنده ابتلا به ویروس کرونا را در جوامع و سنین مختلف مشاهده میکنیم؛ بنابراین تحقیقات و بررسی عوارض طولانی مدت این ویروس کامل نشده اما مطالعه آسیب های وارد شده به کودکان در این دوره در دستور کار پایش های رشد و تکامل کودکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته.
وی افزود: قطعاً کودکانی که در سنین پایین مبتلا به ویروس کرونا شدهاند، یا مادر خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند و از دریافت شیر مادر محروم شدهاند و یا حتی کودکانی که تعداد زیادی از اعضای خانواده خود را از دست دادهاند و کماکان با فشارهای روانی این فقدان روبرو هستند عوارضی را از این همهگیری متحمل میشوند که نمودار رشد آنها را از دیگر کودکان متمایز میکند.
اما یکی از نکاتی که واضحاً در آن دوران آن را مشاهده کردیم، کاهش آمار مرگ و میر کودکان در سنین ۱ ماه تا ۵ سال بود که دلایل خاص خود را داشت یکی از این دلایل کاهش حضور کودکان در مکان های عمومی نظیر مهدهای کودک بود که خطر ابتلای کودکان به یکسری از بیماری های مربوط به حضور در اجتماعات و شیوع بیماری ها را کاهش میداد اما پس از پایان همهگیری کرونا مجدداً شیوع این بیماری های تنفسی و گوارشی را داشتیم.
رئیس اداره سلامت کودکان و شیر مادر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران از آسیب های تحصیلی در دوران کرونا به محصلین سخن گفت: به نظر میرسد در خصوص شرایط تحصیلی کودکان در دوران کرونا نیز آسیبهایی وجود داشته اما با توجه به تلاشهایی که برای بستر سازی آموزشهای غیر حضوری در خانوادهها انجام شد اگر کودک در تعارضات محیطی شدید نظیر ابتلا به ویروس کرونا و یا ابتلای اعضای خانواده به این ویروس قرار نگرفته باشد بحث تکامل و یادگیری در بستر خانوادهها قابل پیگیری بوده.
وی در ادامه کاهش مراجعات حضوری جهت غربالگری دوران رشد را از دیگر آسیب های این همه گیری بر کودکان عنوان کرد و اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که به واسطه کرونا به وجود آمد کاهش مراجعه کودکان برای بررسی روند رشد آنها در این دوران بود که منجر شد تا میزان غربالگریها و در صورت وجود مشکل ارجاع به متخصصین کاهش پیدا کند.
یکی دیگر از معضلاتی که کودکان کرونا در سنین پایین دچار آن شدند، وسواس های شدید نظافتی بود که والدین بدلیل ترس از ابتلا آنرا به کودکانشان انتقال دادند، امروزه در اطرافمان کودکانی را مشاهده میکنیم که پس از دست زدن به اجسام بلافاصله دست های خود را میشویند و یا از برخورد های فیزیکی با نزدیکان خود بشدت پرهیز میکنند که از احتیاط های مرسوم در دوران کرونا به شمار میرود.
زینب پورذهبی، رئیس اداره سلامت کودکان و شیر مادر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بیان کرد: قطعاً نمیتوان خطر به وجود آمدن وسواس های نظافتی در کودکان دوران کرونا را نادیده گرفت، بسیاری از خانواده ها به دلیل عدم آگاهی، استرس و فشار روانی شدیدی را به کودکان جهت نظافت و شستشو وارد میکردند که اکنون هنوز هم برخی از کودکان با آن درگیر هستند البته که ارائه آمار دقیق در این زمینه نیازمند مطالعات جدی و طولانی مدت است.