با یک میلیارد تومان، زوتی DL5 بخریم یا بک X3 پرو؟
با حدود یک میلیارد تومان، زوتی DL5 با پیشرانهٔ توربوشارژ قویتر و ابعاد بزرگتر بهتر خواهد بود یا بک X3 پرو با استهلاک پایینتر و کابین مدرنتر؟ فهرست محتوا معرفی خودروها طراحی بیرونی داخل امکانات و تجهیزات پیشرانه قیمت و...
با حدود یک میلیارد تومان، زوتی DL5 با پیشرانهٔ توربوشارژ قویتر و ابعاد بزرگتر بهتر خواهد بود یا بک X3 پرو با استهلاک پایینتر و کابین مدرنتر؟
در بخش کراساوورهای کوچک بازار کشورمان، سالها است که امویام X22 و جک S3 یکهتازی میکنند و فروش بالایی هم دارند اما مدتی است که رقبای جدیدی برای این خودروها به بازار عرضه شده است. این خودروهای بک X3 پرو مونتاژ خودروسازان بم و زوتی DL5 وارداتی پارسخودرو هستند و قصد دارند نظر کسانی که در این سگمنت و بازهٔ قیمتی به دنبال گزینههای جدید و متفاوتی از مدلهای تکراری قبلی هستند را جلب کنند. ازاینرو، قصد داریم در ادامه این دو کراساوور کوچک یک میلیاردی را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم کدامیک میتواند گزینهٔ بهتری برای خرید باشد.
همچنین بخوانید:
- مقایسه بک X3 پرو با پژو ۲۰۷ اتوماتیک، کراس چینی یا هاچبک ایرانی؟
- مقایسه زوتی DL5 با ام وی ام X33 کراس، کدام شاسیبلند یک میلیاردی؟
- رانندگی با بک BAC X3 پرو، کراساوور مونتاژی جیلی در ایران
- پارس خودرو DL5 / زوتی T300 مشخصات فنی و قیمت کراس اور جدید بازار ایران
معرفی خودروها
شرکت زوتی در سال ۲۰۰۵ تأسیس شد و سالها پیش سدان Z300 آن را با نام آریو توسط سایپا و کراساوور T600 را با نام کوپا توسط ریگان خودرو در کشورمان دیدیم. زوتی در اوایل سال ۲۰۱۷ کراساوور کوچکی بنام T300 را به بازار فرستاد و درحالیکه در سال ۲۰۲۱ ورشکست شد اما حدود یک سال بعد دوباره فعالیت خود را از سر گرفت و اولین خودرویی که پس از احیای شرکت دوباره روی خط تولید رفت، همین T300 بود. با آزادسازی واردات خودرو در کشورمان، پارسخودرو سراغ این کراساوور کوچک و سالخورده برای واردات رفت. این محصول زوتی در تابستان ۱۴۰۲ در کشورمان رونمایی و در پاییز همان سال اولین سری آن به خریداران تحویل داده شد. البته ازآنجاییکه پیش از ورشکستگی زوتی، خودروسازی راین قصد مونتاژ همین خودرو را داشت، پارسخودرو مجبور شد نام آن را به DL5 تغییر دهد.
بک X3 پرو یک کراساوور کوچک ساخت جیلی است ولی از آن نباید انتظار تکنولوژی و کیفیت محصولات جدید این شرکت بزرگ چینی را داشت زیرا این خودرویی قدیمی است که پیشینهٔ آن به هاچبکی بنام انگلون SC5 سال ۲۰۱۱ بازمیگردد. جیلی در سال ۲۰۱۷ فیسلیفت بزرگی روی این هاچبک قدیمی انجام داد و با افزودن کمی حال و هوای کراساوور، آن را با نام ویژن X3 معرفی کرد. درواقع، رابطهٔ بین انگلون SC5 و ویژن X3 مثل رابطهٔ تیبا ۲ و کوییک است! این کراس کوچک چینی در اوایل سال ۲۰۲۱ فیسلیفتی را تجربه کرد و ویژن X3 پرو نام گرفت. حدود یک سال بعد نیز این خودرو به برند لیوان (Livan) منتقل شد که حاصل جوینت ونچر بین جیلی و لیفان است. به همین دلیل است در بک X3 پرو اثری از لوگوی جیلی دیده نمیشود.
طراحی بیرونی
همانطور که توضیح دادیم، هیچکدام از این کراساوورها جدید نیستند و پیشینهٔ هردو به سال ۲۰۱۷ بازمیگردد که یعنی هماکنون حدود هفت سال از عمرشان میگذرد؛ بنابراین، نباید انتظار طراحی بروزی از هیچکدام از این دو کراساوور داشته باشیم. همچنین فیسلیفت سال ۲۰۲۱ X3 پرو هم خیلی تغییرات بزرگی را به همراه نداشت و ظاهر خودرو تا حد زیادی مشابه نمونهٔ سال ۲۰۱۷ است؛ بنابراین، انتخاب خودروی زیباتر از بین این دو کراساوور بیشتر موضوعی سلیقهای خواهد بود. البته در قیاس DL5 و X3 پرو باید به تفاوت مهمی در ابعاد خودروها اشاره کنیم. کراساوور مونتاژی خودروسازان بم با ۴,۰۰۵ میلیمتر طول، ۱,۷۶۰ میلیمتر عرض و ۱,۵۷۵ میلیمتر ارتفاع، کراساوور بهمراتب کوچکتری از DL5 با ۴,۴۰۵ میلیمتر طول، ۱,۸۳۰ میلیمتر عرض و ۱,۶۶۵ میلیمتر است. این موضوع عامل مهمی است که قطعاً میتواند روی انتخاب خریداران تأثیرگذار باشد. همچنین فاصلهٔ محوری دو خودرو هم با ۲,۶۱۰ میلیمتر برای زوتی و ۲,۴۸۰ میلیمتر برای بک، اختلاف قابلتوجه ۱۳ سانتیمتری را نشان میدهد.
داخل
هرچند X3 پرو در طراحی بیرونی از سال ۲۰۱۷ تغییر بزرگی را تجربه نکرده ولی در فیسلیفت سال ۲۰۲۱، جیلی داشبورد کاملاً جدیدی برای آن طراحی کرد که مدرنتر و بروزتر از DL5 به نظر میرسد درحالیکه کراساوور زوتی از سال ۲۰۱۷ تاکنون هیچ تغییری را تجربه نکرده است. به همین دلیل، DL5 با نمایشگر نهچندان بزرگی در میانه داشبورد، فرم ساده دریچههای تهویه و کنسول مرکزی نسبتاً قدیمی، با کراساوورهای چینی جدیدتر بازار فاصله دارد و شبیه خودروهای یک نسل قبل به نظر میرسد هرچند که با استفاده از تودوزی دورنگ مشکی و قهوهای و طرح فیبر کربن روی داشبورد سعی شده حال و هوای کمی لوکس و جوانپسندی به داخل خودرو بخشیده شود. از سوی دیگر، کابین X3 پرو با دریچههای تهویه طرح سراسری، غربیلک فرمان D شکل، نمایشگر ایستاده در بالای داشبورد و تریم رنگی روی داشبورد، فضای مدرنتری دارد که برای کراساووری در این سگمنت و بازهٔ قیمتی قابلقبول به نظر میرسد. بااینحال، از لحاظ جاداری کابین برتری با DL5 است که ابعاد بزرگتری داشته و فضای بیشتری را در داخل فراهم میکند.
امکانات و تجهیزات
در جدول زیر امکانات و تجهیزات این دو کراساوور را باهم مقایسه میکنیم:
بک X3 پرو | زوتی DL5 | |
ایربگ | ۲ عدد | ۲ عدد |
رینگ | ۱۶ اینچی آلومینیومی | ۱۷ اینچی آلومینیومی |
ترمز کمکی | دارد | دارد |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
سنسور پارک | عقب | عقب |
نمایشگر | ۸.۰ اینچی | ۸.۰ اینچی |
صفحه آمپر | آنالوگ | آنالوگ |
ترمز پارک برقی | ندارد | دارد |
اتوهلد | ندارد | دارد |
سانروف | دارد | ندارد |
کروز کنترل | دارد | دارد |
صندلی | چرمی | چرمی |
دوربین دنده عقب | دارد | دارد |
سیستم ورود بدون کلید | دارد | دارد |
سیستم پایش باد تایرها | دارد | دارد |
آینههای جانبی | تنظیم برقی با گرمکن | تاشو برقی با گرمکن |
سنسور نور | دارد | دارد |
سیستم کنترل حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
سیستم کنترل حرکت در سراشیبی | ندارد | دارد |
پیشرانه
این قسمت جایی است که زوتی برتری قاطع خود را نسبت به X3 پرو دیکته میکند زیرا کراساوور کوچک خودروسازان بم به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی مجهز است که تنها ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند اما DL5 از یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو با ۱۴۴ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور بهره میبرد. این یعنی زوتی از لحاظ توان پیشرانه در حد کراساوورهای گرانتری مثل امویام X55 پرو است که برتری مهمی در این بازهٔ قیمتی محسوب میشود. از سوی دیگر، خروجی پیشرانهٔ تنفس طبیعی X3 پرو برای کراساووری ۱۲۱۵ کیلوگرمی نسبتاً پایین به نظر میرسند و درصورتیکه خودرو پر از سرنشین باشد توان پایین پیشرانه مشکلساز خواهد شد. البته این خودرو قطعاً استهلاک پایینتری خواهد داشت و خریداران را درگیر دردسرهای موتورهای توربو نمیکند ولی بااینحال، نمیتوان از کشش و قدرت بالای موتور توربوشارژ زوتی گذشت. در همین حال، باید به وزن ۱۴۲۰ کیلوگرمی DL5 هم توجه کنیم که بیش از ۲۰۰ کیلوگرم تز رقیب سنگینتر است ولی قدرت بیشتر موتور این اضافهوزن را جبران خواهد کرد. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط گیربکسهای CVT انجام میگیرد.
قیمت و جمعبندی
این دو کراساوور با وجود تفاوت قابلتوجه در ابعاد و قدرت پیشرانه، از لحاظ قیمت کاملاً نزدیک به هم هستند. زوتی DL5 از سوی پارسخودرو با قیمت یک میلیارد و ۱۴۴ میلیون تومان عرضه میشود درحالیکه خودروسازان بم جدیدترین قیمت X3 پرو را یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعلام کرده است. بااینحال، در بازار قیمت زوتی پایینتر از قیمت کارخانه بوده و چیزی در حدود یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان است که نشان از استقبال ضعیف خریداران دارد. قیمت بازار X3 پرو هم تفاوتی با قیمت کارخانه ندارد؛ بنابراین، با توجه به ابعاد بزرگتر، کابین جادارتر و پیشرانهٔ قویتر، باید DL5 را خودروی برتر این مقایسه بدانیم ولی بازار فروش ضعیف و طراحی قدیمی هم از مشکلات این خودرو است که باعث میشود بک X3 پرو هم بتواند حرفهایی برای گفتن داشته باشد.
مقایسه مشخصات فنی
زوتی DL5 | بک X3 پرو | |
پیشرانه | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۴۴ اسب بخار | ۱۰۲ اسب بخار |
گشتاور | ۲۱۵ نیوتن متر | ۱۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
وزن | ۱۴۲۰ کیلوگرم | ۱۲۱۵ کیلوگرم |
طول | ۴,۴۰۵ میلیمتر | ۴,۰۰۵ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۳۰ میلیمتر | ۱,۷۶۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۶۶۵ میلیمتر | ۱,۵۷۵ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۶۱۰ میلیمتر | ۲,۴۸۰ میلیمتر |
ظرفیت باک | ۴۸ لیتر | ۴۵ لیتر |
قیمت کارخانه | ۱ میلیارد و ۱۴۴ میلیون | ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون |
قیمت بازار | ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون | ۱ میلیارد و ۵۰ میلیون |
- بک X3 پرو
- زوتی DL5