مستند نمایشی «شهدای غریب در اسارت» از شبکه افق پخش میشود/ روایتی 13 قسمتی بر اساس خاطرات آزادگان
مجتبی قاسمی، تهیه کننده و کارگردان پروژه مستند نمایشی «شهدای غریب در اسارت» در گفتگو با دیباچه با اشاره به پیشرفت بیش از ۷۰ درصد این مجموعه، گفت: مستند نمایشی شهدای قریب در اسارت، احتمال زیاد به نام «آسمان خاکی» نامگذاری شود و این مستند...
مجتبی قاسمی، تهیه کننده و کارگردان پروژه مستند نمایشی «شهدای غریب در اسارت» در گفتگو با دیباچه با اشاره به پیشرفت بیش از ۷۰ درصد این مجموعه، گفت: مستند نمایشی شهدای قریب در اسارت، احتمال زیاد به نام «آسمان خاکی» نامگذاری شود و این مستند نمایشی از تولیدت بنیاد شهید و امور ایثاگران است.
کارگردان مجموعه نمایشی «رایحه» با بیان اینکه ۱۰ قسمت از ۱۳ قسمت این مستند نمایشی تصویربرداری شده است، گفت: این مستند روایتی بر اساس خاطرات آزادگان در اردوگاههای رژیم بعث عراق بوده، مشغول بازسازی این اثر هستیم و از نظر تعداد بازیگران کاری با تعداد بازیگران فراوان است. بازیگران این مجموعه در حدود ۱۵۰ نفر بودند، اما با حدود ۵۰ بازیگر این کار را ضبط کردیم.
تهیه کننده و کارگردان پروژه مستند نمایشی «شهدای غریب در اسارت» در خصوص لوکیشن این مجموع تصریح کرد: ۱۴ لوکیشن شامل حیاط آسایشگاه، حمام، آشپزخانه، سلول انفرادی و عمومی، لوکیشن صبحگاهی، سلمانی، استخبارت، دفتر فرمانده اردوگاه و مقر منافقان است که با مشورت آزادگان فضاها بازسازی شد تا کار هرچه بیشتر به واقعیت نزدیکتر شود.
کارگردان فیلم کوتاه «خوناب» افزود: حاج محمد باقر عباسی، مشاوره این پروژه است که از مرحله اول تا اجرا حضور داشتند، ایشان ۱۰ سال در اسارت بودند و گروهی از آزادگان در مراسم هفتگی به لوکیشن این مجموعه آمدند و مراسم هفتگی و عبادی در این محل برگزار کردند.
تهیهکننده و کارگردان فیلم کوتاه «جوراب رنگی» با اشاره به دشواریهای تولید این اثر اظهارداشت: این مجموعه بر اساس ۱۳ داستان واقعی از بین بیش از ۵۰۰ داستان انتخاب شد و از نظر میزانسن سعی شد دارای پیچیدگی هنری باشد و تنها خاطره نباشد. فضای لوکیشن این مجموعه به شکل مخروبهای بود که سعی کردیم آن را پاکسازی و مرمت کنیم. بیش از ۴۰ لوکیشن بازبینی شد که در نهایت این مکان را برای لوکیشن انتخاب کردیم.
کارگردان فیلم «تکریت ۵» با بیان اینکه درخصوص ساخت اثر هنری برای آزادگان بیشتر کتاب نوشته شده است، گفت: در این حوزه کمتر اثر تصویری تولید شده است در حالی که مخاطب امروز با آثار تصویری بیشتر ارتباط برقرار میکند و در مجموع این مستند نمایشی اثری قابل قبول از نظر تکنیک و محتوی است.
گفتگو از : معصومه شمسینی غیاثوند