پاسخ به چند پرسش خبرنگار دیباچه درباره کیفیت نظام آموزش و پرورش
محسن زارعی، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار دیباچه در خصوص کیفیت نظام آموزشی،گفت: یکی از ابزارهای ارتقای کیفیت، تبیین وضع موجود است؛ یعنی ما وضع موجود را بشناسیم که تحلیل آزمون های نهایی هم در این راستا...
محسن زارعی، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار دیباچه در خصوص کیفیت نظام آموزشی،گفت: یکی از ابزارهای ارتقای کیفیت، تبیین وضع موجود است؛ یعنی ما وضع موجود را بشناسیم که تحلیل آزمون های نهایی هم در این راستا انجام می شود.
وی افزود: اینکه ما در کشور بتوانیم وضعیت نظام آموزشی را در پایههایی که آزمون دوره دوم نهایی برگزار شده، گزارش کنیم و بر اساس این وضع، برای تک تک دروس، برنامه ریزی انجام داده و وضعیت عملکرد دانش آموزان در هر درس و به تفکیک اهداف برنامه درسی را داشته باشیم.
زارعی تصریح کرد: در این تفکیک موضوع، بررسی می کنیم که دانش آموزان در چه موضوعی بیشترین مشکل و بهترین عملکرد را داشتند که به حل آن مسئله رجوع کنیم، چرا که ممکن است حل این مسئله،به این موضوع برگردد که باید در محتوا بازنگری کنیم یا ممکن است به توانمندسازی همکاران و یا توجه بیشتر به دانش آموزان در پایههای پایینتر برگردد.
این مسئول آموزشی ادامه داد: در سایر دورههای تحصیلی این موضوع در قالب برگزاری سنجشهای ملی رقم خورد؛ سنجشهای ملی که در قالب نمونههای آماری وضعیت نظام آموزشی را گزارش میکند.
امسال بیشترین سهمیه قبول شدگان کنکور را از تهران داشتیم و با توجه به اهتمام و تاکیدی که سالهاست بر عدالت آموزشی داریم، آیا این مسئله در راستای عدالت آموزشی است؟
برنامهای برای تمرکز زدایی این مسئله داریم، تحلیلی که سال گذشته از عملکرد رتبههای زیر ۳ هزار در سراسر کشور بود، ۱۱ استانی که همیشه بیشترین سهم را از کسب رتبههای زیر ۳ هزار داشتند با تاثیر سابقه تحصیلی، سهم ۷ استان نسبت به جمعیت دانش آموزی منطقی تر شد و ۱۱ استانی که استان کمتر برخوردار بودند و همیشه سهم کمتری را از رتبههای زیر ۳۰۰۰ داشتند، دانش آموزان ۸ استان این مناطق، سهم بیشتری را کسب کردند و این نشان می دهد که در راستای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در راستای برابری آموزشی داره به مناطق محرومتر کمک می کند تا بتوانند سهم بیشتری را کسب بکنند.
یکی از آیتمهای موثر در کیفیت نظام آموزش و پرورش ما، روش تدریس است؛ مشخصاً بفرمایید روش تدریس ما همچنان معلم محور هست یا ما از روش تدریس دانش آموز محور و مسئله محور استفاده میکنیم؟
یکی از اهداف ارزشیابی این است که به نظام آموزشی شیوههای تدریس، معلم جهت دهی می کند، در پایان تدریس،آنچه که مورد ارزشیابی قرار میگیرد، اهداف برنامه درسی است و در سطوح مختلف یادگیری ارزشیابی انجام میشود.
زارعی تصریح کرد: یکی از این سطوح،آفرینش و آفریدن، قضاوت کردن و تحلیل است؛ دانش آموز بایستی در این یادگیری سهیم باشد تا بتواند به آن سطوح یادگیری برسد.
وی گفت: این جهت دهی در حال انجام است،یعنی نتایج عملکرد دانش آموزان در امسال نشان داده که شیوههای تدریس همکاران ما هم مبتنی بر همین شیوههای ارزشیابی رقم خورده است.
گفتگو از : نسرین هاشمی
انتهای پیام/