فرهنگ طنز در بین مردم و جامعه ضعیف و نوپاست/ وجود محدودیت در بستر طنز، صرفا تقصیر رسانه ملی، سانسور‌ها و خط قرمز‌ها نیست!


فرهنگ طنز در بین مردم و جامعه ضعیف و نوپاست/ وجود محدودیت در بستر طنز، صرفا تقصیر رسانه ملی، سانسور‌ها و خط قرمز‌ها نیست!

به گزارش دیباچه، علی فریادی، مجری برنامه خوش نمک می گوید: وجود محدودیت در پرداختن به مسائل مختلف در بستر طنز، صرفا تقصیر رسانه ملی،سانسورها و خط قرمزها نیست، بلکه ریشه این امر مردم هستند؛ به عبارتی از آنجا که فرهنگ طنز هنوز در بین مردم...

به گزارش دیباچه، علی فریادی، مجری برنامه خوش نمک می گوید: وجود محدودیت در پرداختن به مسائل مختلف در بستر طنز، صرفا تقصیر رسانه ملی،سانسورها و خط قرمزها نیست، بلکه ریشه این امر مردم هستند؛ به عبارتی از آنجا که فرهنگ طنز هنوز در بین مردم جانیفتاده، از این رو با کوچکترین شوخی ای ، برخی ناراحت می شوند؛ پس تا زمانی که جامعه این فرهنگ را در خود تزریق نکند تولیدات طنازانه محدود و تکراری خواهند شد.

علی فریادی، مجری برنامه خوش نمک به خبرنگار دیباچه گفت: بنده تا پیش از اجرای برنامه خوش نمک، در شبکه نسیم، سابقه فعالیت در عرصه اجرا را در شبکه ورزش با مرحوم " ارشا اقدسی " و جواد خیابانی به عنوان میزبان داشتم؛ همچنین در همین شبکه سکان اجرای برنامه جام رمضانِ سال گذشته و سال جاری را نیز در دست داشتم. همچنین تا قبل از "خوش نمک "سابقه اجرای برنامه هایی با سبک و سیاق سرگرم کننده و طنز را نداشتم و وقتی پیشنهاد اجرای خوش نمک را دریافت کردم آن را بستر خوبی برای کسب تجربه اجرا در عرصه طنز دیدم.

او در ارتباط با اینکه به عنوان مجری چقدر از بستر لازم برای استفاده از بداهه در اجرا بهره برده افزود: برنامه خوش نمک در این سری به گونه ای طراحی شده که وقتی فضایی را برای شرکت کنندگان خلق می کند، در بطن خود موقعیتی را نیز ایجاد کند که مجری بتواند در مواجه با عملکرد شرکت کنندگان و مواردی که می طلبد فضای طنازانه ای را شکل داد، به سمت بداهه گویی برود؛ بنابراین بداهه گویی در این برنامه زیاد است اما گاهی بدلایلی همچون محدود بودن زمان پخش، همه بداهه های نهفته در آیتم ها فرصت روی آنتن رفتن را ندارند، ولی به هر حال هم بنده و هم علی زرگر، در اجرای خوش نمک، تمام توان خود را به کار می گیریم که در لحظه از سوژه هایی که زمینه خنداندن و شاد کردن مخاطبان و تماشاگران برنامه را فراهم می کند، بهره ببریم؛ در کل دست ما به عنوان مجری در استفاده از بداهه زیاد است اما به نظرم این آنتن است که به میزان جریان داشتن یا نداشتن بداهه ها جهت می بخشد.

فرهنگ طنز در بین مردم و جامعه ضعیف و نوپاست/ وجود محدودیت در بستر طنز، صرفا تقصیر رسانه ملی، سانسور‌ها و خط قرمز‌ها نیست!

وی بیان کرد: اساس تولیدات طنز بر پایه رذیلت های اخلاقی، برخی سوژه ها و رفتارهای ناهنجارگونه استوار است؛ به عبارتی از مباحث و موضوعات خوب نمی توان طنز ساخت. مثلا از کمک کردن به والدین و یا از احسان و نیکی نمی شود موضوعات طنازانه بیرون آورد، چون اینگونه کارهای درست آنچنان در بطن خود از دستمایه طنز و کمدی برخوردار نیستند و حالا براین اساس هر چقدر هم دست مجری برای بهره گیری از بداهه در ارائه مباحث کمدی گونه باز باشد، باز هم می طلبد اجرای خود را در مسیر چارچوب‌های فرهنگی کشور هدایت کند. البته الان دهه ۸۰ نیست که مخاطبان صرفا تماشاگر برنامه های تلویزیونی باشند و با محتواهای آن همراه شوند؛ هم اکنون پلتفرم ها و فضای مجازی بسیاری وجود دارد که حتی محتواهای جذاب‌تری را ارائه می دهند. در کل معتقدم فضای طنز به گونه ای است که هر مسئله‌ای را می توان دستاویز آن کرد؛ در واقع محدودیتی در پرداختن به مسائل مختلف به گونه طنز و کمدی وجود ندارد، اما اینکه در کشور ما محدویت هایی به لحاظ پرداختن طنازانه به مباحث مختلف وجود دارد و شاید تا ۱۰۰ ساله آینده نیز همینگونه باشد، صرفا تقصیر رسانه ملی ،سانسورها و یا وجود خط قرمزها نیست، بلکه مردم ریشه این محدودیت ها را تشکیل داده اند؛ چون هنوز آن فرهنگ طنزی که باید جریان داشته باشد را در خود ایجاد نکرده اند. مثلا حتی نمی شود با یک قشری ،کوچکترین شوخی ای انجام داد چون ناراحت می شوند و پیام هایی محتوی فحش و ناسزا ارسال می کنند یا با قومیت ها، مذهب و مسائل اِرُتیسم نمی توان شوخی کرد و فقط مجبوریم با خودمان شوخی کنیم که حتی دربرخی مواقع این مورد نیز منتفی است .

او گفت:شبکه نسیم شبکه ای است که مهترین رسالتش ایجاد نشاط و سرگرمی است و از این رو خوش نمک به عنوان یکی از برنامه های این شبکه به طور قطع برای برخی سنین و مخاطبانی که هنوز وارد جامعه و فضای مجازی نشده اند و بیشتر با تلویزیون سرو کار دارند جذابیت دارد، ولی مثلا برای رده‌ های سنی ۱۸ به بالا شاید خیلی موثر نبوده است.

فریادی، در پاسخ به‌ این سوال که در خوش نمک در کنار اجرا به نوعی نقش آفرینی نیز دارد ادامه داد: در این مجموعه، مجری صرفا مجری است و هیچگونه نقش آفرینی ای صورت نمی گیرد و در تمام لحظات اجرا سعی می کنیم خودمان باشیم؛ در واقع در کنار علی زرگر سعی می‌کنیم کمتر از لفظ مجری استفاده کنیم و بجای آن خود را دو دوست می دانیم که در کنار شرکت کنندگان می کوشیم تا لحظات خوب و خوشی را رقم بزنیم و اینکه اجرایی را انجام دهیم و از نظر محتوایی بخواهیم به محتوای خوش نمک بار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و...ببخشیم اینطور نیست و بیشتر به عنوان میزبان عمل می کنیم تا مجری.

او در ارتباط با آینده اجراهای خود و اینکه صرفا اجراهای طنز را عهده دار خواهد بود یا خیر افزود: این موضوع بستگی به نوع برنامه ای دارد که اجرای آن پیشنهاد می شود و طبیعتا علاوه بر بُعد طنز و استند آپ و شوخی از بُعد دیگری نیز برخوردار هستم که آن را بدلیل شغلی که دارم و رشته ای که خوانده ام کسب کرده ام؛ در واقع از آنجا که اجرای طنز محدودیت های خاص خود را دارد از این رو بیشتر به اجرای برنامه های جدی متمایل هستم به همین دلیل هم بود که حتی ۴ سال بعد از برنامه عصر جدید، درگیر برنامه های ورزشی بودم که جنبه طنز درونم، زیاد به چشم نیاید؛ هرچند باز سعی می‌کردم ته مایعی از طنز را در اجراهای خود داشته باشم، ولی بیشتر علاقمند هستم که اجرای برنامه های اجتماعی و تولیداتی که در حوزه بهداشت و سلامت است و با شغل بنده مرتبط هستند را برعهده بگیرم؛ همچنین از آنجا که در کار مشاوره کنکور،تدریس و انتخاب رشته و شغل نیز تجربه دارم از این رو اجرای کارهای جدی را بیشتر می پسندم و در این زمینه حرف های زیادی برای گفتن دارم.

فریادی اظهار داشت : بعد از خوش نمک، برنامه ای که از بنده پخش خواهد شد قطعا برنامه ای است که با ایده خودم آن را تولید کرده ام و تاکنون چندین بار برای بازی در تولیدات نمایشی پیشنهاد داشته ام؛ مثل روزگار جوانی ۳ و نقش هایی که خوب بوده اند ولی هیچ وقت تمایلی برای نقش آفرینی نداشته ام، چون احساس می کنم از علم آن بهره مند نیستم و معتقدم این عرصه نیازمند مطالعه زیاد و یکسری اِلمانهایی است که شاید از عهده بنده خارج باشند، ولی اگر روزی تصمیم گرفتم که به عرصه بازیگری ورود کنم قطعا نقشی که خواهم پذیرفت، در وهله اول نقش کاراکتری جدی و بعد، شخصیت طنز و شخصیتی که به‌ لحاظ روحی به من نزدیک باشد ،خواهد بود.

گفتگو از : زهرا فرود

انتهای پیام/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

«مرا پیدا کن» در خانه‌موزه دکتر شریعتی نقد و بررسی می‌شود