مقایسه فراری F80 با مکلارن W1، جدیدترین هایپرکارهای سال 2024
پس از حدود یک دهه، نسل جدید هایپرکارهای فراری و مکلارن معرفی شدهاند و حالا فرصت مناسبی است که در دنیای اعداد و ارقام آنها را مقایسه کنیم. فهرست محتوا قوای محرکه پرفورمنس وزن داونفورس طراحی قیمت و تعداد تولید...
پس از حدود یک دهه، نسل جدید هایپرکارهای فراری و مکلارن معرفی شدهاند و حالا فرصت مناسبی است که در دنیای اعداد و ارقام آنها را مقایسه کنیم.
یک دهه پس از شکلگیری تثلیث مقدس مکلارن P1، پورشه ۹۱۸ و فراری لافراری، جانشین دو نمونه از این هایپرکارها با فاصلهٔ کمتر از یک هفته از یکدیگر رونمایی شدند. فراری F80 و مکلارن W1 هردو از لحاظ پرفورمنس و مشخصات بسیار به هم نزدیک هستند و هرچند ماهها طول خواهد کشید تا بتوانیم مقایسهٔ رودرروی آنها را در دنیای واقعی ببینیم ولی در ادامه قصد داریم نگاهی به اعداد و ارقام دو خودرو داشته باشیم تا ببینیم حداقل روی کاغذ کدامیک برتر است.
قوای محرکه
هردوی این هایپرکارها از قوای محرکهٔ هیبریدی استفاده میکنند اما هیچکدام پلاگینهیبریدی نیستند و هردو از موتورهای الکتریکی خود فقط برای تقویت پیشرانههای بنزینی بهره میبرند. W1 به یک پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توئین توربوی کاملاً جدید مجهز است درحالیکه فراری از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 توئین توربو استفاده میکند با ۲۹۶ GTB و خودروی لمان ۴۹۹P مشترک است. از لحاظ احساسی، در این قسمت باید برتری را با مکلارن بدانیم ولی با قضاوت از روی ۲۹۶ GTB میدانیم که فراری پیشرانهٔ V6 فوقالعادهای ساخته است.
پیشرانهٔ بنزینی فراری بهتنهایی ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند درحالیکه این رقم برای مکلارن ۹۲۸ اسب بخار است و بنابراین، دو خودرو از این لحاظ بسیار به هم نزدیک هستند ولی موتور فراری این قدرت را با یک لیتر حجم و دو سیلندر کمتر تولید میکند. در بخش سیستم هیبریدی، W1 فقط از یک موتور الکتریکی استفاده میکند که روی گیربکس نصب شده و ۳۴۷ اسب بخار قدرت دارد. از سوی دیگر، F80 به سه موتور الکتریکی مجهز است که دوتا روی محور جلو نصب شده و سومی در عقب در کنار پیشرانهٔ بنزینی قرار گرفته است. این موتورها مجموعاً ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. درنتیجه، از لحاظ قدرت کلی، مکلارن با ۱۲۷۵ اسب بخار قدرت نسبت به فراری با ۱۲۰۰ اسب بخار برتری دارد.
برنده: مکلارن
پرفورمنس
حداکثر سرعت هردو خودرو روی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است ولی در بخش شتاب صفرتاصد، برتری سامانهٔ چهارچرخ محرک فراری خود را نشان میدهد. اهالی مارانلو شتاب صفرتاصد هایپرکار جدید خود را ۲.۱۵ ثانیه اعلام کردهاند و برای اینکه عدد رندی داشته باشیم، آن را ۲.۲ ثانیه در نظر میگیریم که هنوز هم نیم ثانیه از W1 با شتاب صفرتاصد ۲.۷ ثانیه سریعتر است. بااینحال، مکلارن در شتاب صفر تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت، خود را به رقیب ایتالیایی میرساند. فراری برای F80 این شتاب را ۵.۷۵ ثانیه اعلام کرده که اگر آن را ۵.۸ ثانیه در نظر بگیریم، دقیقاً با شتاب صفر تا ۲۰۰ مکلارن برابر خواهد بود.
برنده: فراری
وزن
F80 و W1 هردو بر پایهٔ مونوکوکهای فیبر کربنی ساخته شدهاند که به کاهش وزن و جبران سنگینی پکیجهای باطری و موتورهای الکتریکی کمک میکند. مکلارن اما در کاهش وزن هایپرکار خود وسواس بیشتری به خرج داده تا جایی که از آفتابگیرهای فیبر کربنی با ضخامت تنها ۳ میلیمتر استفاده کرده است. به لطف این اقدامات، وزن خشک W1 به ۱۳۹۹ کیلوگرم رسیده درحالیکه این رقم برای فراری ۱۵۲۵ کیلوگرم است.
برنده: مکلارن
داونفورس
در هایپرکارهای مدرن، آیرودنامیک اهمیت زیادی دارد و F80 و W1 در این بخش هردو فوقالعاده عمل کردهاند. هردو خودرو در عقب به بال فعال مجهز هستند که در مکلارن بهعنوان عنصر کمکی دیفیوزر عمل میکند و در فراری میتواند بهعنوان ترمز هوایی برای کاهش سرعت عمل کند. نتیجهٔ همهٔ این اقدامات، حداکثر داونفورس است که در F80 در سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت ۱۰۵۵ کیلوگرم اعلام شده است. در همین حال، مکلارن هم ادعا کرده است که W1 حداکثر ۱۰۰۰ کیلوگرم داونفورس تولید میکند. بااینحال، سازندهٔ بریتانیایی سرعت دقیق تولید این داونفورس را مشخص نکرده و صرفاً به عبارت «سرعتهای بالا» اکتفا کرده است.
برنده: فراری
طراحی
این بخش موضوعی کاملاً سلیقهای است ولی به نظر ما، ظاهر تهاجمی فراری با ویژگیهای رترو مثل طراحی ویزور مانند جلو با الهام از دیتونا و طراحی کاور موتور که F40 را به یاد میآورد، جذابیت بیشتری نسبت به مکلارن دارد. بااینحال، شما میتوانید با این نظر مخالف باشید و W1 را خودروی جذابتری بدانید.
برنده: فراری
قیمت و تعداد تولید
برای خریداران هایپرکارها، هیچکدام از موارد بالا اهمیتی ندارد زیرا هردوی این خودروها قرار است نصیب ثروتمندان شود که قصد تکمیل کلکسیون خود را دارند؛ بنابراین، چیزی که برای این افراد اهمیت دارد، میزان کمیابی و قیمت خودروها است که در هردو برتری با W1 است زیرا از این خودرو فقط ۳۹۹ دستگاه تولید میشود که نصف تعداد تولید ۷۹۹ دستگاه F80 است. علاوه بر این، قیمت پایهٔ هایپرکار مکلارن از حدود ۲ میلیون دلار آغاز میشود درحالیکه این رقم برای فراری حدود دو برابر یعنی ۴ میلیون دلار است. البته این موضوع از قدرت برند بیشتر فراری نسبت به مکلارن ناشی میشود که خودرویی با تولید بیشتر را با قیمت گرانتری به فروش میرساند.
برنده: مکلارن
نتیجهگیری
در شش بخشی که این دو هایپرکار را باهم مقایسه کردیم، سه برد نصیب فراری و سه برد سهم مکلارن شد. بااینحال، صادقانه بگوییم، در چنین خودروهای خاصی، هیچکدام از اینها اهمیت چندانی ندارد زیرا تمام نمونههای W1 از قبل فروخته شدهاند و قطعاً برای همهٔ ۷۹۹ دستگاه F80 هم خریدار وجود خواهد داشت. بااینحال، بحث انتخاب هایپرکار برتر از بین این دو مدل در بین طرفداران تا مدتها ادامه خواهد داشت و شاید هیچوقت هم به نتیجه نرسد.
مقایسه مشخصات فنی
فراری F80 | مکلارن W1 | |
پیشرانه | ۳ لیتری V6 توئین توربو | ۴ لیتری V6 توئین توربو |
موتور الکتریکی | ۲ جلو + ۱ عقب | ۱ عقب |
قدرت پیشرانه بنزینی | ۹۰۰ اسب بخار | ۹۲۸ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۱۲۰۰ اسب بخار | ۱۲۷۵ اسب بخار |
گیربکس | ۸ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته دوکلاچه |
محور محرک | چهارچرخ | عقب |
وزن | ۱۵۲۵ کیلوگرم | ۱۳۹۹ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۱۰۰ | ۲.۲ ثانیه | ۲.۷ ثانیه |
شتاب صفر تا ۲۰۰ | ۵.۸ ثانیه | ۵.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۵۰ کیلومتر/ساعت | ۳۵۰ کیلومتر/ساعت |
باطری | ۲.۳ کیلووات ساعت | ۱.۴ کیلووات ساعت |
برد تمام الکتریکی | ندارد | ۲ کیلومتر |
قیمت | ۴ میلیون دلار | ۲ میلیون دلار |
- فراری F80
- مکلارن W1