سینمای آنلاین؛ بستری مناسب برای بازگشت روزهای پرفروغ سینمای اجتماعی
سینمای آنلاین؛ اتفاقی که چند سالی است در کشور رواج پیدا کرده و قشرِ پرمشغله را هم از دیدن فیلم های روز بینصیب نگذاشته است. با بالا رفتن سطح گرفتاریها و همچنین دردسرهای روتین یک خانواده، فضا برای سرگرمیها خود به خود تنگ و تنگ تر شده است و عدهای از مردم و خانوادهها به دلیل مشکلات روزمره، از جمله کار و نگهداری از فرزندان و هزار و یک مشغله دیگر شاید سالهاست که از تفریحی به نام «سینما» دور شدهاند و دیگر نمیتوانند یک شب از هفته، ماه و یا حتی سال را به دیدن یک فیلم در سالنهای سینما اختصاص بدهند. البته شاید بخشی از آن هم به بیکیفیت بودن فیلمها باز میگردد! اما مدتی است فکری اندیشیده شد و عدهای از صاحبان فیلمهای سینمایی تصمیم گرفتند پس از طی شدن اکران فیلمهایشان در سالنهای سینما، اثر خود را برای مخاطبانی که موفق به دیدن فیلم در سینما نشدهاند، در پلتفرمهای نمایش خانگی اکران کنند. تصمیمی که مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت و اکران برخی فیلمها در سینمای آنلاین باعث شد، کسانی که سال ها راهشان به سینما ختم نمیشد و از دیدن فیلم های در حال اکران بی نصیب بودند، دوباره با سینما از نوع آنلاین آشتی کنند و منتظر اکرانهای بعدی باشند. البته در این مسیر مشکلاتی نیز وجود دارد؛ دانلود غیر قانونی این آثار و انتشار آنها در بسترهای غیرمجاز و تضییع حقوق صاحب اثر یکی از بزرگترین مشکلاتی است که این پروسه را دچار نقصانهایی کرده است البته باید این را در نظر بگیریم با وجود چنین مشکلاتی همچنان در سالهای اخیر برخی از فیلمها که در سینمای آنلاین اکران شدهاند، فروشهای میلیاردی را تجربه کردهاند و تعداد مخاطبان میلیونی را به ثبت رساندهاند. در حال حاضر بلیط سینمای آنلاین پلتفرم ها هشتاد هزار تومان است که این عدد در مقایسه با بلیط برخی از سینماها حتی گران تر در نظر گرفته شده است. اما باید در نظر داشته باشیم این عدد همچنان برای دیدن برخی فیلمها به صرفه است. از آنجایی که برای دیدن فیلم در سینما معمولا به صورت خانوادگی مراجعه میکنیم، نه تنها بهای بلیط را باید بپردازیم بلکه هزینه های مازادی از جمله هزینه حمل و نقل و خورد و خوراک را نیز باید به آن اضافه کرد. به طور معمول ممکن است یک سینما رفتن برای یک خانواده سه نفره، حدود 700 هزار تومان خرج بردارد، در حالی که سینمای آنلاین در خانه فقط 80 هزار تومان هزینه دارد و حتی محدودیتی برای تعداد مخاطب و بیننده وجود ندارد و شاید در برخی موارد چند خانوار به صورت همزمان بتوانند با یک بلیط یک اثر سینمایی را به تماشا بنشینند. البته به این پروسه انتقاداتی نیز وارد است. از آنجا که صنعت سینما چند سالی است که در کشور تجاری شده و برای مخاطبان ذائقه سازی، آن هم به صورت زیر ساختی صورت گرفته، اقبال مردم برای تماشای یک اثر بیشتر به سوی کارهای کُمدی است و همین امر باعث شده که میزان بیننده و مخاطبان و متعاقباً فروش یک اثر کُمدی در سینما، از دیگر ژانرها بسیار بیشتر باشد. در حالی که اثری در مدت اکرانش توانسته بیش از 250 میلیارد تومان و حدود 5 میلیون بیننده داشته باشد، میتواند در شروع سینمای آنلاین، رقم کمتری برای تهیه بلیط برای آن در نظر گرفته شود. در مقابل فیلمهایی که در سینما به هر دلیلی مورد توجه مخاطبان قرار نگرفته است که یکی از دلایل آن کمبود بودجه تبلیغات، بی مهری مسئولان سینمایی و یا حتی بیکیفیت بوده، میتواند در سینمای آنلاین با تبلیغات بیشتری علاوه بر دیده شدن آن اثر، به فروش بیشتر آن در سینمای آنلاین نیز کمک کنند. به طور مثال فیلم سینمایی تگزاس که در مدت اکران طولانی مدت خود توانسته بیش از 250 میلیارد تومان بفروشد، چند روزی است در سینمای آنلاین فیلیمو با قیمت بلیط هشتاد هزار تومانی در دسترس کاربران قرار گرفته است که میتوانست با توجه به فروش زیادی که در اکران اصلی خود داشت با قیمت کمتری در دسترس مابقی کاربران آنلاین قرار بگیرد. سینمای آنلاین علاوه بر مزایایی که در همین گزارش به آن اشاره شد میتواند بستر مناسبی برای تغییر ذائقه علاقهمندان به سینما باشد. شکی نیست که اکثر جمعیتی که به سینما می روند، این روزها صرفا یک فیلم کُمدی را برای مشاهده انتخاب میکنند و حاضر نیستند که برای دیدن یک فیلم اجتماعیِ حتی خوب و درجه یک، به سینما مراجعه کنند و همین باعث میشود که فیلمهای اجتماعی خوب آن طور که باید و شاید دیده نشوند. پلتفرمها میتوانند با اکران آن فیلمهای غیر کُمدی که در سینماها به دلیل وفور تعداد فیلمهای کُمدی دیده نشدهاند، پایه گذار تغییر ذائقه مردم باشند و با تبلیغ این آثار مردم را ترغیب کنند بدون رفتن به سینما، در خانه خودشان به دیدن فیلمهای با ارزشتر اجتماعی بنشینند. هر چقدر فیلمهای اجتماعی و تفکر محور درست و حسابی در خانهها و خانواده ها پخش شود، می تواند فرهنگ عمومی را در آینده به سمت غنی شدن پیش ببرد. شکی نیست که فیلمهای کمدی در حال حاضر نه تنها آوردهای برای مردم و خصوصاً نوجوانان کشور ندارد بلکه در بعضی موارد باعث انحراف افکار و اخلاق و بعضی اوقات بدآموزی میشود. سینمای آنلاین بستر مناسبی است ولی باید در نظر داشته باشیم که این فضا هم به درد سینمای امروز که به سمت انحصارطلبی و تجاری شدن پیش می رود، دچار نشود. باید از این فضا برای ارتقای فرهنگ و بازگشت ذائقه مردم استفاده کرد و فضای آن را از تبدیل شدن به فضای تجاری و بیزینسی دور کرد تا بلکه بتوان در جامعهای که این روزها تا حدود زیادی به هجو دیدن علاقه زیادی پیدا کرده، حرفی برای گفتن داشت. علی کلانتری