7 دلیل گرم نشدن بخاری ماشین در فصل سرد سال
دلیل گرم نشدن بخاری ماشین در فصل های سرد سال
7 دلیل گرم یا داغ نشدن بخاری ماشین در فصل های سرد سال، چرا بخاری ماشین در زمستان ها گرم نمی کند و باد سرد از دریچه ها آن خارج می شود.
یکی از مشکلاتی که در فصل های سرد سال در اکثر خودرو ها دیده می شود باد سرد بخاری است با این که اهرم بخاری روی داغ ترین حالت خود است ولی باز باد سرد از دریچه ها خارج می شود، در این مطلب 7 دلیل مهم این مشکل آورده شده است.
1. کمبود یا کاهش سطح مایع خنک کننده
مایع خنک کننده وظیفه انتقال گرما از موتور به سیستم بخاری را دارد. این مایع معمولاً ترکیبی از آب و ضد یخ است که هم از موتور در برابر یخ زدگی و گرمای بیش از حد محافظت میکند و هم به بخاری کمک میکند تا گرمای لازم را به کابین منتقل کند. اگر سطح این مایع کم باشد یا نشت داشته باشد (بهخاطر شیلنگهای ترک خورده، در پوش رادیاتور معیوب، یا اتصالات شل)، بخاری نمیتواند به درستی کار کند. گاهی اوقات ممکن است به علت نشت های جزئی، راننده متوجه کاهش تدریجی مایع نشود. بررسی منظم سطح مایع خنک کننده و اطمینان از وجود ترکیب مناسب آب و ضدیخ بسیار ضروری است.
2. گرفتگی یا مسدود شدن مسیرهای گردش مایع خنککننده
مسیر هایی که مایع خنک کننده در آن ها جریان دارد، ممکن است به دلیل رسوبات، زنگ زدگی، یا تجمع آلودگی ها مسدود شوند. این مشکل به ویژه در خودرو هایی که از آب معمولی به جای مایع خنک کننده استاندارد استفاده میشود، شایع تر است. وقتی رادیاتور بخاری یا لوله های متصل به آن دچار گرفتگی شوند، مایع نمیتواند به درستی به بخاری برسد و در نتیجه گرمای کافی تولید نمی شود. برای حل این مشکل معمولاً نیاز به شستشوی سیستم خنک کننده یا تعویض برخی قطعات است.
3. خرابی ترموستات
ترموستات قطعهای کوچک اما بسیار مهم است که دمای موتور را کنترل میکند. وظیفه اصلی آن باز و بسته کردن مسیر جریان مایع خنک کننده به رادیاتور و بخاری است. وقتی موتور سرد است، ترموستات مسیر را بسته نگه میدارد تا موتور سریع تر گرم شود. سپس، با رسیدن موتور به دمای مناسب، ترموستات مسیر را باز میکند. اگر ترموستات خراب شود و در وضعیت باز گیر کند، موتور بیش از حد سرد میماند و گرمای کافی به بخاری نمی رسد. بر عکس، اگر در حالت بسته گیر کند، موتور بیش از حد گرم میشود. در هر دو حالت، عملکرد بخاری دچار اختلال میشود.
4. وجود هوا در سیستم خنککننده
ورود هوا به سیستم خنک کننده میتواند مانع از گردش مایع در مسیر های مربوطه شود. این مشکل معمولاً به دلیل نشت یا باز کردن قطعاتی مانند شیلنگ ها و رادیاتور به وجود میآید. هوا در نقاط خاصی از مسیر گیر می افتد و اجازه نمی دهد که مایع خنک کننده بهطور پیوسته جریان داشته باشد. این امر میتواند مانع رسیدن گرما به بخاری شود. برای رفع این مشکل، باید سیستم خنک کننده هوا گیری شود، که این کار شامل خالی کردن هوا از سیستم و پر کردن مجدد آن با مایع خنککننده است.
5. خرابی پمپ آب
پمپ آب قلب سیستم خنک کننده است که مایع را در موتور و سیستم بخاری به گردش در میآورد. اگر این قطعه خراب شود، مایع خنک کننده نمیتواند به درستی به بخاری برسد. نشانه های خرابی پمپ آب شامل صدای غیر عادی، نشت مایع از پمپ، و گرم شدن بیش از حد موتور است. بدون عملکرد صحیح پمپ آب، گرمای موتور نمی تواند به بخاری منتقل شود. تعمیر یا تعویض پمپ آب معمولاً به دست مکانیک حرفهای انجام میشود.
6. مشکلات دمنده (فن بخاری)
بخاری خودرو بدون وجود یک فن کار آمد نمی تواند گرما را به داخل کابین منتقل کند. حتی اگر رادیاتور بخاری به درستی کار کند و مایع گرم به بخاری برسد، فن وظیفه دمیدن هوا از روی سطح گرم رادیاتور به داخل خودرو را دارد. اگر این فن خراب شود، ممکن است گرما تولید شود، اما در داخل کابین احساس نشود. مشکلات رایج فن شامل سوختن موتور آن، خرابی سیم کشی، یا از کار افتادن مقاومت کنترل سرعت فن است.
7. مشکل در تنظیم کننده دما یا شیر کنترل بخاری
بسیاری از خودرو ها دارای یک شیر کنترل هستند که وظیفه دارد جریان مایع خنک کننده به بخاری را تنظیم کند. این شیر معمولاً به وسیله دستگیره یا دکمه تنظیم دما کنترل میشود. اگر این شیر خراب شود یا دستگیره تنظیم دما گیر کند، ممکن است جریان مایع به بخاری قطع یا محدود شود. در خودرو های جدیدتر که از سیستمهای الکترونیکی استفاده میکنند، سنسورها و محرک های برقی نیز ممکن است دچار اختلال شوند. بررسی این بخش ها برای اطمینان از کارکرد صحیح بخاری ضروری است.
بیشتر بخوانید