اتصال بندر فاو عراق به ترکیه؛ تردید جدی در ترانزیت ایران به اروپا!
توسعه بندر فاو و اتصال آن به ترکیه و اروپا، اثرات جدی بر حوزه ترانزیتی ایران خواهد داشت. رضا رستمی، رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، در همین زمینه گفت: بهزودی تاثیر منفی این پروژه بر حوزه ترانزیت ایران مشاهده خواهد شد.
اتصال بندر فاو عراق به ترکیه، پروژهای است که از چند سال پیش شروع شده است. این پروژه میلیارد دلاری قصد دارد که یکی از بندرهای بزرگ عراق در سواحل جنوبی را به ترکیه از طریق شبکه راهآهن و جاده متصل کند. با تحقق این پروژه، روند ترانزیت کالا به اروپا دیگر از مسیر عراق خواهد گذشت.
با این پروژه، بندر فاو در جنوب عراق که در منطقهای غنی از منابع نفتی است، به ترکیه و از آن جا به اروپا متصل خواهد شد. بدین ترتیب، این پروژه میتواند عراق را به یک هاب حملونقل تبدیل کند. تبدیل عراق به هاب حملونقل میتواند جایگزین کانال سوئز شود. چراکه هر مسیر جدیدی که ایجاد میشود، عمدتا رقبای خود را کنار میزند.
همچنین این طرح میتواند به کاهش استفاده ترکیه از مسیر ایران برای حمل کالا به خلیج فارس منجر شود. ترکیه در این پروژه اهداف اقتصادی و سیاسی مختلفی را دنبال میکند. حمل سریعتر کالا، توسعه خطوط انتقال نفت و گاز، جابهجایی مسافر با قطارهای سریعالسیر، شراکت با همپیمانان جدید و افزایش همکاری با اروپا از اهداف ترکیه برای به سرانجام رسیدن این طرح است.
نکته مورد توجه در این زمینه، کاهش نقش ترانزیتی ایران در منطقه است. با توسعه این طرح و ایجاد یک کانال سوئز جدید، نقش ایران به عنوان مسیری برای ترانزیت کالا به خطر خواهد افتاد.
توسعه بندر فاو؛ تردید جدی برای ترانزیت ایران
در مورد چگونگی اثرگذاری این کریدور بر ایران، رضا رستمی، رئیس کمیسیون حملونقل، ترانزیت و لجستیک اتاق بازرگانی ایران، در گفتوگو با تجارتنیوز عنوان کرد: توسعه بندر فاو و بهرهبرداری کامل از آن، تردید بسیار جدی برای ترانزیت ایران است. توسعه این طرح میتواند خط اتصال زمینی ایران به ترکیه را تحت الشعاع قرار بدهد و همین مسیر را به صورت دریای و از سمت عراق رونق بدهد.
به گفته او، عراق نسبت به توسعه بندرهای خود، توجه ویژهای دارد. همچنین آنها در تلاش هستند که ارتباط خود با اروپا را گسترش دهند. اما متاسفانه ایران از این موضوع غافل است و پیگیری این پروژه قطعا تاثیر کاهشی بر نقش ترانزیتی ایران خواهد داشت.
وی افزود: اگر این خط راه بیفتد، عراق مستقیم با اروپا ارتباط برقرار خواهد کرد و مراودات تجاری خود را توسعه خواهد داد. عراق تحریم نیست و میتواند راههای تجاری خود را به راحتی به اروپا متصل کند و از آن طریق صادرات و واردات را انجام بدهد. اما تحریم بودن ایران در همین زمینه تاثیر منفی داشته است.
ایجاد فصل مشترک ترکیه با عراق و تاثیر منفی بر ایران
رستمی در رابطه با نقش این کریدور در روابط ایران و ترکیه تشریح کرد: در حال حاضر در مرز ترکیه، حملونقل و ترانزیت از طریق کامیونها انجام میشود و ارتباط خوبی شکل گرفته است. اما قطعا برای اتصال به اروپا، ترکیه میتواند فصل مشترکی با عراق ایجاد کند و از آن طریق راه جدیدی برای خود باز کند. این موضوع قطعا تاثیر منفی بر ارتباط ترانزیتی ایران و ترکیه خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: در موضوعات ترانزیتی و حملونقل، وقتی فصل جدیدی باز میشود، خود به خود بر مسیرهای پیشین تاثیر منفی خواهد داشت.این پروژه، به سرعت در حال پیشروی است و به زودی بهرهبرداری خواهد شد.
او در نهایت بیان کرد: عراق بسیار پیگیر است که توسعه دریایی خود را رونق ببخشد. در این مورد تاکنون هشدارهای زیادی داده شد و ایران میتوانست با توجه به ظرفیتهای خود، عکسالعملهای بهتری انجام دهد و از ظرفیتهای خود استفاده کند. متاسفانه ایران از ظرفیتهای خود استفاده نکرد و به زودی تاثیرگذاری منفی این پروژه بر ایران، مشاهده خواهد شد.
برای مطالعه بیشتر صفحه حملونقل را دنبال کنید.