جان کارمک، برنامهنویس افسانهای بازیهایی همچون Doom ،Quake و Wolfenstein 3D، در اظهار نظری جدید ایدهای بلندپروازانه ارائه کرده است. این توسعه دهنده کار کشته صنعت گیم می گوید تصور کنید کارت های گرافیک به CPU، مادربرد و قطعاتی از این دست نیاز نداشته باشند و تنها به پاور وصل شوند. جزئیات جالب را در ادامه خبر بخوانید.
کارمک که به تحلیلها و ایدههای جسورانهاش در صنعت بازیسازی شناخته میشود، تصور میکند کارت گرافیکها میتوانند به دستگاههای مستقلی تبدیل شوند که تنها با اتصال به منبع تغذیه و نمایشگر کار کنند.
GPU بهعنوان یک کامپیوتر مستقل
کارمک در یک پست در توییتر درباره این ایده خود نوشت:
«جالب خواهد بود اگر GPUها بتوانند بهتنهایی سیگنال تصویر تولید کنند و اطلاعات عیبیابی را هنگام اتصال به منبع تغذیه، بدون نیاز به سیستم میزبان، نمایش دهند. میتوان حتی یک سیستم عامل کوچک لینوکسی با BusyBox روی پردازنده کارت گرافیک اجرا کرد و از طریق DisplayPort ورودی کیبورد کاربر را گرفت»
این ایده شاید تخیلی به نظر برسد، اما تکنولوژیهای موجود نشان میدهند که تحقق آن چندان دور نیست. در حال حاضر، مادربردها بدون نصب پردازنده قادر به ارائه قابلیتهای پایهای هستند؛ مانند نمایش چراغها یا کدهای عیبیابی و حتی قابلیتهایی مثل BIOS Flashback که امکان بروزرسانی بایوس بدون پردازنده را فراهم میکند. با این حال، این قابلیتها همچنان محدود به حالتهای بدون نمایشگر هستند.
در دنیای کارت گرافیکها نیز نوآوریهایی در حال وقوع است که به ایده کارمک نزدیکتر میشود. اضافه کردن حافظه SSD M.2 به کارتهای گرافیک، که اخیراً توسط شرکتهایی همچون Maxsun و Asus اجرا شده است، نمونهای از این پیشرفتهاست. این کارتها همچنین دارای حافظه RAM کافی و پردازندههای همه منظوره (CPU) هستند که میتوانند نیازهای یک کامپیوتر کلاسیک را برآورده کنند. حتی کارتهایی با نمایشگر داخلی نیز عرضه شدهاند که قدم دیگری به سمت استقلال کامل کارتهای گرافیک محسوب میشود.
برای بسیاری از کاربران و گیمرها، GPU گرانترین و مهمترین جزء سیستم است. این باعث شده تا ایده "افزودن یک کامپیوتر به کارت گرافیک" به جای "افزودن کارت گرافیک به کامپیوتر" مطرح شود. شاید این همان مسیری باشد که صنعت در حال طی کردن آن است و کارمک با نگاه پیشروانهاش، آینده را امروز پیشبینی کرده است.