انویدیا معمولاً با هر نسل جدید کارتهای گرافیک خود در کنار افزایش کارایی و آپدیتهای بزرگ DLSS، ویژگیهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی معرفی میکند. با نزدیک شدن به زمان رونمایی از سری RTX 5000، گمانهزنیها دربارهی قابلیتهای جدید این نسل افزایش یافته است. حالا، به نظر میرسد که بیانیهی مطبوعاتی شرکت Inno3D برای نمایشگاه CES 2025، اشارهای به برنامههای انویدیا کرده باشد.
شرکت Inno3D، از شرکای رسمی انویدیا، در بیانیهای اعلام کرده است که در نمایشگاه CES 2025 فناوریهای جدیدی را معرفی خواهد کرد؛ جایی که انتظار میرود انویدیا از نسل جدید کارتهای گرافیک GeForce RTX 5000 رونمایی کند. آنچه که باعث اهمیت این بیانیه می شود، اشاره به فناوری رندر به کمک شبکه عصبی مصنوعی (Neural rendering) است؛ قابلیتی که احتمالاً میتواند رندرینگ گرافیکی را متحول کند.
رندرینگ عصبی رویکردی نوین در گرافیک کامپیوتری است که با بهرهگیری از شبکههای عصبی و تکنیکهای یادگیری ماشین، فرآیند تولید تصاویر و صحنههای سهبعدی را بهبود میبخشد. برخلاف روشهای سنتی که بر مبنای قوانین فیزیکی و مدلسازی دقیق تمام جزئیات صحنه عمل میکنند، رندرینگ عصبی با استفاده از مدلهای آموزش دیده و شبکههای عصبی، قادر است بهطور خودکار و با کارایی بالاتر، تصاویر واقعیتری تولید کند. این روش میتواند نیاز به مدلسازی دقیق و محاسبات پیچیده را کاهش داده و در عین حال کیفیت تصاویر تولیدی را افزایش دهد.
با وجود جذابیت بسیار بالای Neural rendering، هنوز نمیدانیم که اولین کارتهای گرافیک مجهز به این فناوری چقدر در رندینگ مبتنی بر شبکههای عصبی قدرتمند هستند و مزایای آن چقدر خواهد بود.
انویدیا و مسیر تحول هوش مصنوعی در گرافیک
این ویژگی احتمالاً جدیدترین بخش از به مجموعه ابزارهای DLSS انویدیا است که پس از قابلیتهایی مانند Super Resolution، تولید فریم مصنوعی (Frame Generation) و بازسازی پرتو (Ray Reconstruction) ارائه میشود. Inno3D جزئیات دقیقی دربارهی رندر عصبی انویدیا و کارکرد آن ارائه نکرده، اما آن را انقلابی در نمایش و پردازش گرافیک توصیف کرده است.
انویدیا پیشتر دربارهی چشمانداز خود برای استفاده از DLSS بهمنظور استفاده هرچه بیشتر از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در گرافیک بازیهای ویدیویی صحبت کرده بود، اما تاکنون جدول زمانی مشخصی برای این تحولها ارائه نکرده است.
سال گذشته، انویدیا از ایدهی استفاده از شبکههای عصبی برای رندر کامل جهانهای بازی سخن به میان آورد؛ قابلیتی که شاید در آیندهای دور محقق شود. در کوتاهمدت، این شرکت همچنین پیشنهاد استفاده از DLSS برای تولید بافتها، اشیاء و کاراکترهای NPC از طریق هوش مصنوعی را مطرح کرده بود. با این حال، هنوز مشخص نیست که رندر عصبی بتواند به هر یک از این اهداف دست یابد یا خیر.
علاوه بر این، Inno3D برنامه دارد تا در CES دربارهی پیشرفتهای دیگری در حوزهی بازی و تولید محتوا صحبت کند. بهعنوان مثال، مدیریت مصرف انرژی با کمک هوش مصنوعی میتواند به بهوبد مصرف انرژی و و کاهش تولید گرما کمک کند. همچنین بهبودهایی برای DLSS Video Super Resolution و وظایف مرتبط با هوش مصنوعی مولد (GenAI) از دیگر موارد مطرحشده در این بیانیه است.
انتظار میرود که انویدیا در این نمایشگاه از کارتهای گرافیک RTX 5090 ،5080 ،5070 Ti و 5070 رونمایی کند، در حالی که مدل RTX 5060 با فاصله از مدلهای رده بالاتر عرضه خواهد شد. از سوی دیگر، AMD نیز احتمالاً کارتهای گرافیک Radeon RX 8800 و شاید RX 8600 را معرفی کند. این شرکت در تلاش است تا با بهبود چشمگیر عملکرد محصولات خود در ری تریسینگ و آپ اسکیلینگ، به رقابت نزدیکتری با انویدیا برسد.
انویدیا همچنین ممکن است قابلیتهای جدید DLSS یا ویژگیهای مبتنی بر هوش مصنوعی را با سری RTX 5000 معرفی کند. اما هنوز مشخص نیست که این قابلیتها بهطور انحصاری برای این نسل خواهند بود یا خیر. برای مثال، فریم جنریشن در DLSS 3 تنها برای سری RTX 4000 فعال است، اما قابلیت بازسازی پرتو در تمامی کارتهای RTX پشتیبانی میشود.
با توجه به این رقابتها و تحولات، CES 2025 میتواند عرصهی جذابی برای معرفی فناوریهای جدید در دنیای گرافیک باشد؛ تحولاتی که شاید آیندهی بازیهای ویدیویی را به سطح تازهای برسانند.