خرید اتوبوس از چینیها که جزو اقدامات پرفرازونشیب شهرداری پایتخت از سال گذشته بود، سرانجام پس از آن که موافقتها و مخالفهای مکرر داشت، به نتیجه رسید و چندی پیش اولین محموله این اتوبوسها به تهران رسید. اما این موضوع باعث نشد مخالفان این طرح از آن حمایت کنند و به سمت آن جذب شوند. بسیاری از این مخالفان همچنان به دنبال احقاق حقوق تولیدکنندگان داخلی هستند و بر این باورند شهرداری باید قبل از هر خرید از خودروسازان داخلی، سهم بالایی از سفارش اتوبوس را به خودروسازان داخلی تخصیص میداد. بهتازگی نیز معاون شهرداری تهران توضیحاتی را در خصوص ادامه روند واردات اتوبوسها از چین عنوان کرده است. محسن هرمزی در این زمینه بیان کرده است هفته گذشته ۱۲۹دستگاه اتوبوس از بندرعباس بارگیری شده و مابقی اتوبوسها نیز در این هفته ترخیص میشوند.
روند ورود اتوبوسهای چینی به تهران به کجا رسید؟
پس از آنکه چندی پیش سرانجام بخش کمی از اتوبوسهای خریداریشده از چین به تهران رسید، حالا نیز معاون شهردار تهران با اشاره به خرید این اتوبوسها، از حرکت ۱۲۹ اتوبوس برقی جدید به سوی پایتخت طی روزهای آتی خبر داده است.
محسن هرمزی اظهار کرد: «۱۰ اتوبوس جدید به تهران رسیده و ۱۲۹ اتوبوس در بندرعباس بارگیری شده است و در این هفته، مابقی اتوبوسها نیز به سوی تهران ترخیص میشوند.» معاون شهردار تهران با اعلام این خبر که دو دستگاه ART نیز ترخیص شده است، بیان کرد: «فکر میکنم این دو دستگاه نیز طی روزهای آتی به تهران برسند؛ چراکه این دو دستگاه بار ترافیکی است و تمهیدات ویژهای برای حمل دارد و مسافرگیری این دو دستگاه در بهمن آغاز خواهد شد.»
سهم داخلیها از تامین ناوگان؛ فروش ۲هزار و اورهال ۶۰۰ اتوبوس
با آنکه قرارداد شهرداری با چین در خصوص تامین بخشی از اتوبوسهای موردنیاز کلانشهر تهران کموبیش به سرانجام رسیده اما هنوز آن جنبه از اقدام شهرداری که مربوط به عدم تمرکز بر تولید داخل بود، با مخالفتهای بسیاری همراه است. با اینحال شهرداری و برخی دیگر از سازمانهای موافق واردات اتوبوسها از چین، از سفارش خرید اتوبوس به خودروسازان داخلی خبر داده و اعلام کردهاند شهرداری تهران هم از تولید داخلی حمایت و هم برنامههای واردات را پیگیری کرده است.
پیشتر سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به این که از شرکتهای داخلی هم اتوبوس خریداری میشود، اعلام کرده بود «تا پایان سال عدد اتوبوسهای داخلی خریداریشده به عدد حدود ۱۸۰۰ اتوبوس میرسد.»
این در حالی است که رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز پیش از این سهم خودروسازان داخلی را از تامین اتوبوسهای موردنیاز ۲هزار دستگاه اتوبوس و اورهال ۶۰۰ اتوبوس فرسوده عنوان کرده بود.
مهدی چمران گفته بود: «قرارداد ساخت ۲هزار دستگاه اتوبوس داخلی با ۳ شرکت خودروسازی داخلی منعقد شده و روند ساخت آنها در حال پیگیری بوده و به تدریج در حال تحویل است.» وی همچنین در خصوص اورهال اتوبوسهای ناوگان اتوبوسرانی تهران بیان کرده بود: «اورهال بیش از ۶۰۰ دستگاه اتوبوس انجام و مشغول فعالیت و خدمترسانی به شهروندان است و ضمن اینکه این روند اورهال در ناوگان اتوبوسرانی تهران ادامه دارد.»
قرارداد ۴۰۰اتوبوس دوکابین در حال پیگیری است
در آخرین اظهارنظر نیز رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره جزییات بهرهبرداری از ۴۰۰ اتوبوس جدید بیان کرد: «قرارداد خرید ۴۰۰دستگاه اتوبوس دوکابین در حال انعقاد و پیگیریها در این خصوص در حال انجام است.»
سیدمحمد آقامیری همچنین گفت: «به سرانجام رسیدن این قرارداد منوط به تامین منابع مالی آن است و اگر این منابع تامین شود، مشکل در تحویل آن وجود ندارد.»
عضو کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: «مسائل گمرکی و جلب همکاری دولت و وزارت کشور نیز باید پیگیری شود که به نظر میرسد اگر تمام اقدامات بهدرستی صورت بگیرد، اتفاقات خوبی رقم خواهد خورد و این اتوبوسها بهزودی وارد کشور خواهد شد.»
وی ادامه داد: «با این وجود چون اقدامات هنوز به پایان نرسیده است، نمیتوانیم تاریخ دقیقی را برای واردات آن اعلام کنیم. تولیدکننده خارجی مشکلی بابت تامین این اتوبوسها ندارد و ما باید مقدمات آن را فراهم کنیم.»
هر ماه ۱۰۰ اتوبوس به حملونقل عمومی اضافه میشود
سخنگوی شهرداری تهران نیز درخصوص وضعیت توسعهای ناوگان حملونقل مسافر در تهران گفت: «هر ماه ۱۰۰اتوبوس به چرخه حملونقل عمومی افزوده میشود.»
عبدالمطهر محمدخانی در ادامه بیان کرد: «اتفاقات خوبی در زمینه بهبود ناوگان حملونقل عمومی شکل گرفته و حملونقل عمومی در این سه سال توسعه یافته است.»
وی در خصوص خرید از خودروسازان داخلی نیز عنوان کرد: «در خرید اتوبوس از شرکتهای تولید داخل رکورد نسبتبه قبل داشتهایم، ۱۳۰۰ اتوبوس خریداری کردهایم و هر ماه ۸۰ تا ۱۰۰ اتوبوس وارد خطوط میشود.»